perjantai 27.1.2023 | 06:35
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
5P_TXT

Pietarsaari–Pedersören rautatieasemalla pelataan ruuhka-aikoina pysäköintilottoa – junabussin käyttö kasvaa taas, parkin maksullisuus myös harkinnassa

Pentti Höri
Ke 11.1.2023 klo 06:15

Pietarsaari-Pedersören eli entisen Pännäisten aseman liepeiltä pysäköintipaikan saaminen voi toisinaan olla pienempään lottovoittoon vertautuva onnenpotku.

Aseman viralliset parkkiruudut eivät ruuhkaisimpina aikoina riitä junamatkustajille, vaan autoja pysäköidään pitkin teiden varsia ja jopa naapurikiinteistöjen pihamaille.

Omalla autollaan asemalle tulijan kannattaa ottaa huomioon, että auton voi joutua pysäköimään parinkin sadan metrin päähän asemalaiturilta. Tällöin on viisasta varata aikaa reilusti, ettei kapsäkkeineen huomaa junan jo lähteneen.

Ilmiö on tuttu jo takavuosilta. Aseman pysäköintialueita laajennettiin viimeksi viitisen vuotta sitten. Pian huomattiin, että jokainen uusi ruutu tuli tarpeeseen.

Koronavuosina 2020 ja 2021 matkustaminen oli vähäisempää ja junissa oli väljyyttä. Sama näkyi myös pysäköintialueella, johon auton sai vaivatta.

Viimeksi kuluneen vuoden aikana matkustajamäärät ovat palautuneet pandemiaa edeltävälle tasolle. Lisäksi voidaan hyvällä syyllä olettaa, että Kokkola-Pietarsaaren lentoliikenteen paussit ja nykyinen vuorojen vähyys ovat saaneet monet aiemmin lentäneet käyttämään junaa.

Liikennöitsijä Ingsva ajaa junabussia Pietarsaaren keskustasta asemalle liki kymmenen kertaa arkipäivisin ja sunnuntaisin. Viime aikoina Ingsva on alkanut markkinoida linjaa myös ”parhaalla parkkipaikalla” – bussitolppa on aivan laiturin kupeessa.

Junabussiliikennettä tukevat ely-keskus ja Pietarsaaren kaupunki. Ingsva voitti viisivuotisen sopimuksen tarjouskilpailussa viime vuoden keväällä.

– Liikenne on turvattu neljä ja puoli vuotta eteenpäin. On aivan selvää, että markkinaehtoisesti eli pelkillä lipputuloilla sitä ei pysty hoitamaan. Neljän euron lipunhinnalla pitäisi olla aikamoinen määrä matkustajia, ennen kuin päästäisiin edes nollatulokseen, Ingsvan toimitusjohtaja Kenneth Svanbäck kertoo.

Hänen mukaansa matkustajamäärä on koronan jälkeen hyvässä kasvussa. Viime kesäkuun 900:n junabussimatkustajan luvuista oltiin marraskuussa jo yli 1 700:ssa.

– Käyttäjiä on, ei junabussi tyhjänä kulje.

Matkustajapalautetta tulee yleisimmin siitä, että bussi ei kulje lauantaisin. Kenneth Svanbäck sanoo syyksi, että ely-keskus ja kaupunki ovat halunneet säästää, ja hiljaisin raidepäivä viikossa on lauantai.

– Haluaisimme toki ajaa jokaisena viikonpäivänä. Olemme miettineet, voisimmeko kokeilla joskus ajaa lauantaisin markkinaehtoisesti ja ottaa vastaan siitä koituvat tappiot.

Liikennöitsijän mielestä kokonaismatkustajamäärä saattaisi kasvaa, jos ihmiset voisivat luottaa jokapäiväiseen palveluun.

Junamatkustajia kuljetetaan useimmiten pikkubussilla, joka sopimusehtojen mukaan käy joko uusiutuvalla dieselillä tai sähköllä. Tukijat myös edellyttävät matalalattiaista ajoneuvoa esteettömyyden takaamiseksi. Svanbäckin mukaan isompaa kalustoa käytetään esimerkiksi opiskelijoiden lähtöjä ja tuloja ennakoiden.

Toisinaan, varsinkin junalta kaupunkiin päin, pikkubusseissa on tungosta. Koska kyse on linjaliikenteestä, matkustajia voidaan ottaa enemmän kuin on istumapaikkoja.

– Paikkamäärän voi tilapäisesti ylittää 30 prosentilla. Mikäli tämäkään ei riitä, kuljettaja voi ilmoittaa meille, jolloin lähetämme joko taksin tai lisäbussin, mikäli sellainen on saatavilla.

Kenneth Svanbäck suosittelee ostamaan junabussilipun ennakkoon. Sen voi tehdä Matkahuollon sovelluksen kautta. Tämä tulee liikennöitsijän tietoon, joten matkustajamäärää on helpompi arvioida.

Svanbäckin mukaan yksi helpotus rautatieaseman pysäköintiongelmiin voisi olla se, että myös Pietarsaaressa olisi junamatkustajille parkkipaikka, jonka kautta junabussi ajaisi ja joka sisältyisi bussilipun hintaan. Näin eri kaupunginosista tulevat voisivat jättää autonsa jo kaupunkiin.

– Kun katsoo Pietarsaaren seudun ympäristöstrategiaa, ei ole järkeä siinä että jokainen ajaa omalla autollaan rautatieasemalle.

Pietarsaarelaiset matkustajat muodostavat vain osan Pietarsaari-Pedersören aseman käyttäjistä. Muilta paikkakunnilta tulevat voivat vain joko tulla omalla autollaan tai löytää itselleen kyyditsijän.

Pedersören kunnan tekninen johtaja Yvonne Liljedahl-Lund kertoo, että tilanne on seurannassa. Viimeksi tilanne oli vaikeimmillaan syyslomien aikaan.

– Nyt parkkipaikkoja näyttää olevan riittävästi, mutta on tärkeää että seuraamme asiaa, Liljedahl-Lund sanoo.

Mikäli liikenne nykyisestä kasvaa, vaihtoehtoja on periaatteessa kaksi.

– Yksi voisi olla paikkojen maksullisuus ainakin lähimpänä asemaa olevalla alueella. Lisäpaikkojen rakentaminen vaatisi asemakaavan muutosta ja sopivan alueen löytämistä. Se varmasti kyllä kestäisi hetken.

Rautatieaseman pysäköintiongelmia voisi helpottaa, jos myös Pietarsaaressa olisi junamatkustajille parkkipaikka, jonka kautta junabussi ajaisi ja joka sisältyisi bussilipun hintaan.

#