Paikallisuutiset

Esko Heinonen pakeni viime viikolla kiinalaista täyssulkua vihoviimeisellä lentokoneella, jotta ehtisi todistamaan perheenlisäystä kotiin Pietarsaareen: "Tarinan hitchcockmaisuus alkoi aamuviideltä"

Kiinassa täyssulut julistetaan 2–3 päiväksi, minkä jälkeen niitä jatketaan pätkittäin

Työkomennus Kiinassa oli venähtää paikallisen terveyspolitiikan takia ylipitkäksi, joten pietarsaarelainen insinööriEsko Heinonen päätti ottaa hatkat etuajassa. Paosta lockdownin eli täyssulun alta tulikin jännitysnäytelmä, joka raastoi niin miehen kuin kotona odottavan perheen hermoja viimeiseen asti.

VaimoMikaela nimittäin odottaa perheen neljättä lasta, jonka on määrä syntyä joulukuussa. Riski jäädä koronakaranteeniin määräämättömäksi ajaksi oli liian suuri, joten Esko päätti toimia ennemmin kuin myöhemmin ehtiäkseen varmasti synnytykseen mukaan.

– Kiinassa täyssulut julistetaan 2–3 päiväksi, minkä jälkeen niitä jatketaan pätkittäin. Lyhyin tietämäni on kestänyt kaksi viikkoa, mutta ne voivat venyä kuukauteenkin, Esko kertoo. Hän palasi onnellisesti kotiin parahiksi isänpäiväviikonlopuksi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kiinassa Esko on ollut töissä ennenkin, vuosina 2015 ja 2019. Tällä kertaa oltiin ottamassa käyttöön sellutehdasta, jonka laitetoimittajan avuksi hän lähti kahden kollegansa kanssa.

"Päivän paras uutinen on, että olette kyydissä ja ovet ovat kiinni. Tämä on viimeinen lento, joka Chongqingista lähtee." Lentokapteeni Cathay Pacific

Reissu alkoi 10 päivän karanteenilla. Jo lentokentällä porukan kasvot skannattiin ja sormenjäljet otettiin. Kymmenen hengen porukoissa maahantulijat kuljetettiin muovilla vuorattuun hotelliin, jota desinfioitiin jatkuvalla syötöllä.

– Joka aamu oveen koputettiin, koronatesti otettiin ja ovi suljettiin. Aamupala tuotiin jakkaralle oven eteen. Samoin lounas ja iltapala. Illalla oli 15 minuuttia aikaa kerätä roskat käytävälle, josta ne kerättiin pois.

Ruokaa Esko ei voi kutsua ainakaan länsimaiseksi. Hän sanoo pysytelleensä hengissä Mikaelan laittamien eväiden turvin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kun karanteeni oli lusittu, kolmen hengen tiimin piti lähteä Guangzhoun tehtaalle. Eskolle ja toiselle kollegalle ilmoitettiin, että määränpää onkin Chongqing. Maassa saatetaan rakentaa useampaakin tehdasta samaan aikaan.

– Lensimme sinne, ja meidät laitettiin heti kahden päivän omaehtoiseen karanteeniin. Koska olimme vaihtaneet provinssia, 10 päivää edellisessä paikassa ei riittänyt.

Työ eli laitteiden käyttöönottotestaus pääsi lopulta alkamaan. Hiljalleen alkoi kantautua korviin uutisia, jonka mukaan alueellinen koronatilanne pahenee.

Kiinalaiseen tapaan alueita ja kaupunginosia alettiin yksi kerrallaan sulkea. Tietolähteenä toimi kiinalainen sovellus, joka tiedottaa myös terveystilanteesta ja viranomaisten toiminnasta. Homma käy nopeasti: päätöksistä tiedotetaan ja ne pannaan täytäntöön reaaliajassa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Toiminta alkoi varsinaisesti tiistai-iltana viime viikolla. Hotellilla ilmoitettiin, että asiakkailla oli 15 minuuttia aikaa pakata laukut, koska tämä paikka muuttuu nyt karanteenihotelliksi. Uusi majoitus löytyi kuitenkin viereisestä hotellista.

– Siinä kohtaa soitin Mikaelalle, että saapa nähdä miten käy. Hänkin mietti, että pitäisikö minun alkaa tekemään lähtöä. Olin samaa mieltä, mutta ainuttakaan lentoa ei ollut tarjolla ulos, Esko kertoo.

Seuraava päivä tehtaalla sujui normaalisti, mutta illalla poliisit olivat kasaamassa aitoja maantielle. Väkeä oli reppumalliset sumuttimet selässään desinfioimassa katuja.

– Viikkoa aiemmin oli suljettu iPhonen tehdas, jonne 20 000 työntekijää oli jäänyt sulkuun. Soitin kiinalaisille kavereille, että tulkaa nyt vähän äkkiä sieltä ulos.

Paikallisten kanssa tutkittiin sovelluksesta tilannetta. Selvisi, että tehtaan ja hotellin välinen alue oli jo lockdownissa. Navigaattorista löytyneitä pikkuteitä pitkin porukka pääsi lopulta hotellille. Illalla Esko onnistui matkatoimiston kautta saamaan aamuksi lennot Chongqingista Hongkongin kautta Helsinkiin. Nyt oli kysymys enää siitä, riittäisikö aika.

– Tarinan hitchcockmaisuus alkoi aamulla viiden aikaan, kun lähdin taksilla kohti lentokenttää. Ensimmäinen checkpoint [tarkastuspiste] oli 100 metrin päässä. Siinä tarkastettiin samaisessa kiinalaissovelluksessa oleva qr-koodi, joka näyttää milloin sinut on testattu ja mikä on ollut tulos. Läpi ei päässyt, ellei tulos ollut vihreä.

Eskon onni oli, että testitulos oli alle 24 tuntia vanha. Kontrolleja oli matkalla kaikkiaan viisi.

– Muutamaa kilometriä ennen lentokenttää oli armeija pystyttämässä tiesulkua kentälle vievälle rampille. Siinä kohtaa tuli jo vähän palaa kurkkuun, koska tiesin kenttiä suljetun kiihtymisvaiheen alueilla.

– Pääsimme vielä läpi, koska aita ei ollut valmis. Kuski puikkelehti aitausten välistä ja vei minut kentälle.

Terminaalin ikkunasta Esko näki, miten mellakkapoliisit tulivat panssarikuorma-autolla sulkemaan kentälle johtavan tien.

Turvatarkastus alkoi kuumeen mittauksella ja qr-koodin tarkistamisella. Eskon selvittyä kansainväliselle puolelle ja kohti lähtöportteja oli yhä liian aikaista huokaista helpotuksesta.

– Kolmesta manner-Kiinan ulkopuolelle lähtevästä lennosta kaksi peruuntui, vain minun lentoni jäi taululle, Esko sanoo.

– Erehdyin jo lähettämään juhlivan emojin Eskolle. Kun tuli tieto, että lentoa siirretään, en uskaltanut kommentoida enää mitään, Mikaela kertoo.

Kymmenen minuuttia ennen koneeseen nousua tosiaan ilmoitettiin lennon myöhästyvän tunnilla. Esko ja matkakumppanit katselivat aitiopaikalta, miten Cathay Pacificin koneen miehistö marssitettiin ulos ja johonkin konttiin. Koneessa ja sen ympärillä hääri täysiin suoja-asuihin pukeutunutta kenttähenkilökuntaa desinfioiden paikkoja koneen laskutelineitä myöten.

– Kiinalaiset kanssamatkustajatkin alkoivat hermostua, ja se on aina huono merkki. Kysyin virkailijalta, onko lento peruttu, ja hän vastasi, ettei vielä...

– Jossain kohtaa näin miehistön palaavan koneeseen. Ainakaan ei itse tarvitsisi lentää. Seuraavaksi tulivat matkalaukkukuljetukset, ja kaikki alkoi näyttää pelottavan hyvältä.

Matkustajat pääsivät lopulta koneeseen tunnin myöhässä. Kapteenin kuulutus oli ikimuistoinen: "Päivän paras uutinen on, että olette kyydissä ja ovet ovat kiinni. Tämä on viimeinen lento, joka Chongqingista lähtee."

Esko Heinonen oli 32 tuntia myöhemmin Pietarsaaressa. Seuraavaa Kiinan-reissua ei kuulemma enää tule.

Hänen onnensa oli osaltaan se, että oman työnsä hän sai tehtyä viikon verran etuajassa. Työnantaja ja asiakas suhtautuivat äkkilähtöön hyvin ymmärtäväisesti.

– Kiinan nollatoleranssi koronan suhteen kostautuu heille pahanpäiväisesti. Kovin ehdotonta heidän touhunsa on. Tavalliset ihmiset ovat ihan lopussa siihen, kaupungilla yksi kymmenestä käyttää enää maskia. Isoissa liikekeskuksissa joka kymmenes liiketila saattaa olla käytössä. Ravintolat ovat menneet kiinni, pienet kaupat samoin. Koronastrategia ampuu kehityksen maassa alas pitemmäksi aikaa, Esko Heinonen tuumii.

Ai niin, millaisilla tartuntaluvuilla Chongqing motitettiin?

– Kaupungissa on asukkaita 7,5 miljoonaa ja alueella 37,5 miljoonaa. Kyseisellä viikolla koronatapauksia oli todettu 139 kappaletta.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä