maanantai 4.7.2022 | 06:20
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Purjevene muuttuu pietarsaarelaisen perheen minikodiksi kesäkuun alussa: Vuoden kestävä reissu vie Atlantin yli Karibian palmurannoille – "Tavallinen työläinenkin voi tehdä tällaisen matkan"

Tapio Lehtinen
Su 22.5.2022 klo 18:00 | päivitetty su 20:28

Toukokuinen ilta-aurinko paistaa mukavasti Pietarsaaren purjehduspaviljongin kentälle, jossa purjehtijat häärivät veneidensä kimpussa. Kaikilla on sama tavoite: saada vene purjehduskuntoon ensi kesän merimatkoja varten.

Päivän puheenaihe on purjehduspaviljongin pitkän laiturin päähän ankkuroitunut turkoosin värinen S/Y Aegir -niminen purjevene, jonka omistavat Janne ja Malin Backlund. He aikovat irrottaa purjeveneensä laiturista kesäkuun 5. päivänä ja suunnata keulan kohti Kap Verdeä.

Vuoden kuluttua Backlundin viisihenkinen perhe palaa samaan laituriin purjehdittuaan Atlantin toiselle puolelle Karibialle. Lapset käyvät etäkoulua ja äiti toimii opettajana. Ylimääräisen haasteen merimatkaan tuo se, että perheen isä ja vanhin lapsi sairastavat ykköstyypin diabetesta.

– Diabetes ei muodostu esteeksi, kun matkan suunnittelee huolellisesti, perheen äiti sanoo.

Kahteen jääkaappiin varataan riittävä määrä insuliinia. Kylmäpakkaukset ovat siltä varalta, että veneestä katkeaisivat sähköt.

– Jos niin kävisi ja olisimme lähellä maata, voisimme ajaa rantaan, mutta Atlantin ylittäminen kestää kolmesta neljään viikkoon.

Kaksi vuotta kestänyt valmistautuminen takaa sen, että matkanteosta voi nauttia rauhallisin mielin.

Pietarsaaren purjehduspaviljongin pitkän laiturin päähän on ankkuroitunut S/Y Aegir -niminen purjevene. Janne ja Malin Backlund. He irrottavat purjeveneensä laiturista kesäkuun alussa ja suuntaavat keulan kohti Kap Verdeä.
Clas-Olav Slotte

Purjeveneen sisätiloihin kömpiminen vaatii hieman notkeutta merielämään tottumattomilta maakravuilta. Backlundin perheenjäsenillä ei tätä ongelmaa ole. Lapset ja vanhemmat laskeutuvat notkeasti portaita pitkin alas salonkiin ja asettuvat istumaan pöydän ympärille. Tästä tulee heidän minikotinsa vuoden ajaksi.

Vesi on ollut tuttu elementti Janne Backlundlle pienestä pitäen.

– Jo 12-vuotiaasta lähtien olen haaveillut Karibialle purjehtimisesta, hän muistelee.

Hänestä tuli kokenut purjehtija ja veneenrakentamisen ammattilainen. Haave unelmamatkan toteuttaminen sai lisäpontta, kun hän löysi samanhenkisen puolison.

Kohti suurta seikkailua. Vuoden kuluttua he palaavat viettämään tuttua ja turvallista arkea.
Clas-Olav Slotte

Purjeveneessä vietetään minimalistista elämää, jossa nautitaan yhteisistä hetkistä ja meriluonnosta.
Clas-Olav Slotte

Venealan yrityksessä ompelijana toimiva Malin pystyy tarvittaessa korjaamaan vaurioituneen purjeen matkan aikana ompelukoneella. Hän on valmistanut myös veneen tekstiilit, tyynyt ja patjat.

Malin on osallistunut miehistön jäsenenä purjehdukseen, joka joka ulottui Karibialta Azoreille, ja sieltä Atlantin yli Portugaliin.

– Se on sama reitti, jota käytämme paluumatkallamme, hän kertoo.

Janne toimii veneen kapteenina ja huoltomiehenä.

– Varaosia voisi ottaa mukaan vaikka kuinka paljon, mutta kaikki ei kuitenkaan mahdu mukaan. Ylimääräisiä tavaroita ei tule otettua mukaan, kun mukaan mahtuu vain tarpeellinen. Täytyy vain toivoa, että oikeat varaosat ovat mukana, hän pohtii.

Purjeveneessä pääsee joka päivä nauttimaan erilaisista maisemista.
Clas-Olav Slotte

Fakta

S/Y Aegir

Lappeenrantalaisen Limi-metallin rakentama 40 jalan purjevene.

Runko on terästä ja kansi alumiinia.

Leveys 3,7 metriä ja syväys 2 metriä

Kindberg Sailmakersin valmistama Dacron-purje, rullaiso 30 m2, rullafokka 20 m2, rullagenua 45 m2 ja genaakkeri 130 m2.

Perkinsin 4.154 -moottori, 65v hevosvoimaa. Diesel-tankki 400 litraa.

Veneessä on nykyaikaiset navigointi- ja radiolaitteet.

Muita varusteita: kaksi jollaa, kaasuliesi, painekattila, lämminvesivaraaja, sähköinen wc ja kaksi jääkaappia.

Janne ja Malin Backlundin perheen merimatkaa voi seurata Instagramissa ja verkko-osoitteessa www.syaegir.com

Backlundit ovat voittaneet jo monta haastetta ennen kuin matka on edes alkanut.

– Rokeus irrottautua vuodeksi oravanpyörästä on haasteista merkittävin. Toinen merkittävä haaste tuli eteen kolme vuotta sitten, kun myös Jannella todettiin diabetes, Malin muistelee.

Aluksi he ajattelivat ylittää Atlantin vasta sitten, kun lapset ovat muuttaneet omilleen, mutta suunnitelmat muuttuivat. Ratkaisevinta matkalle lähdössä on Backlundien mukaan se, että pohtimisen sijaan toimii. Malin päätti, että diabetes ei saa muodostua esteeksi. He aloittivat säästämisen kaksi vuotta sitten.

– Monesti raha yhdistetään unelmien toteuttamiseen, mutta me toteutamme matkan pienellä budjetilla. Tavallinen työläinenkin voi tehdä tällaisen matkan. Olisi ehkä ollut parempi säästää vielä vuosi, mutta me päätimme lopettaa jahkailun ja lähteä nyt, Malin sanoo.

– Välimerelle purjehtiminen oli yksi vaihtoehto, mutta Janne haluaa ylittää Atlantin.

Matkan toteuttaminen on vaatinut suuren määrän työtä ja suunnittelua. Omakotitalo laitettiin vuokralle.

Reittisuunnitelma kulkee Englannin kanaalin kautta Espanjan rannikkoa pitkin Kanariansaarille. Varsinainen seikkailu alkaa Kap Verdeltä kun he purjehtivat vajaan 6 000 kilometrin matkan Karibialle.

Monet purjehtijat ylittävät Atlantin kimppapurjehduksena ARC-purjehduskilpailun siivittämänä, mutta Backlundit haluavat suoriutua purjehduksesta yksin.

– Meillä on satelliittipuhelin, jolla olemme isääni yhteydessä. Hän pitää silmällä säätilaa ja voi varoittaa, jos tyyntä tai kovaa tuulta on luvassa. Näitä kahta purjehtijat haluavat välttää, kertoo Malin.

Backlundin perhe suuntaa purjeveneen keulan kohti Kap Verdeä. Sitten Atlantin yli Karibialle.
Clas-Olav Slotte

Juokseva vesi ja WC-järjestelmä kuuluvat retkiveneen mukavuuksiin.
Clas-Olav Slotte

Autinkopaneelit tuottavat sähköä veneeseen.
Clas-Olav Slotte

Venekokkausta harjoitetaan pienessä keittiössä.
Clas-Olav Slotte

Perheen lapset käyvät etäkoulua, josta he ovat saaneet esimakua korona-aikana.

Äiti toimii opettajana 10-vuotiaalle Natalielle, 12-vuotiaalle Kevinille ja 14-vuotiaalle Casperille.

– Matkan toteuttaminen sopii paremmin tähän hetkeen, kun Casper aloittaa kahdeksannen luokan. Jos olisimme odottaneet vielä vuoden, hän olisi aloittanut yhdeksännen luokan, mikä olisi ollut huonompi juttu, sanoo äiti.

Veneessä on nykyaikaiset navigointi- ja radiolaitteet.
Clas-Olav Slotte

Backludien mukaan koulu on osallistunut kiitettävästi etäopetuksen suunnitteluun.

– Kaikki kirjat ovat mukana. Molempien lukukausien päätteeksi teemme kokeen, jossa nähdään, miten oppi on mennyt perille. Meille on luvattu apua, jos ongelmia ilmenee. Liikunnan ja kotitalouden opetuksessa pidämme päiväkirjaa.

Perheen tarkoituksena on pysähtyä matkan varrella sopiviin kohteisiin.

– Matkasta vain noin kolmannes on purjehdusta, Janne kertoo.

Lapsille matka merkitsee tutuista ympyröistä ja kavereista luopumista vuodeksi. Sen sijaan he saapuvat monta kokemusta rikkaampana kotimaahan. He haluavat sukeltaa, pyydystää suuria kaloja, nähdä delfiinejä ja toivovat saavansa uusia kavereita.

#

Kommentoi 0 Kommenttia

Kommentointi on vain tilaajille.

Juttua ei ole vielä kommentoitu.