torstai 27.1.2022 | 01:42
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Ydinjäte viimeiselle matkalleen Solvingin trukeilla – pedersöreläisyritykselle huippusopimus Posivan kanssa, katso video: miten Keski-Pohjanmaan Kirjapaino kytkeytyy tapahtumaketjuun?

Pentti Höri
To 16.12.2021 klo 17:25 | päivitetty to 17:56

Pedersören Sandsundissa vaativia teollisuuden siirtojärjestelmiä valmistava Ab Solving Oy toimittaa kaksi automaattitrukkia ydinjätteen loppusijoitusvarastoon, jota Posiva rakentaa Eurajoen Olkiluotoon.

Vuosia kestänyt kehitystyö yhdessä Posivan kanssa tekee Solvingista osatoimittajan maailman ensimmäisenä käyttöönotettavaan ydinjätteen loppusijoituslaitokseen. Solvingin automaattitrukit ovat mukana siirtämässä käytettyä ydinpolttoainetta sisältävät kapselit varastoon, joka sijaitsee yli 400 metriä maanpinnan alapuolella.

– Meille on kunnia ja etuoikeus olla osa tämänkaltaista uraauurtavaa projektia, Solvingin myyntipäällikkö Andreas Backman sanoo.

Katso videolta, miten Solvingin varatoimitusjohtaja Andreas Björk kertoo yrityksen historian 25 sekunnissa – ja mikä rooli siinä on ollut muun muassa Keski-Pohjanmaan Kirjapainolla!

"Meille on kunnia ja etuoikeus olla osa tämänkaltaista uraauurtavaa projektia."

Andreas Backman

Solvingin myyntipäällikkö

Sopimus on arvokas paitsi rahallisesti – tilauksen hintaa ei julkisteta – myös yrityksen maineen kannalta. Ydinjätteen loppusijoituksesta vastaavan Posivan vaatimukset käytettävälle teknologialle tuskin voisivat kovemmat olla. Töitä hankkeen eteen on tehty lähes 10 vuotta.

– Posiva otti yhteyttä Solvingiin vuonna 2012 tutkiakseen, onko meidän mahdollista tehdä tällainen järjestelmä ydinjätekapseleiden käsittelyyn. Pari vuotta sen jälkeen teimme kaksi prototyyppiä konseptin testaamiseksi. Kun optimaalinen ratkaisu asiakkaan tarpeisiin valmistui, viime keväänä saimme sopimuksen lopullisesta järjestelmästä, jota tullaan käyttämään Onkalo-projektissa, Backman selvittää.

Loppusijoitusvarasto on ristitty Onkaloksi. Posivan omistavat ydinvoimalayhtiöt Teollisuuden Voima ja Fortum.

Toimitukseen kuuluu kaksi automaattitrukkia, joista toinen sijoitetaan maanpäälliseen kapselointilaitokseen ja toinen syvälle peruskallioon. Vaikka automatiikkaa laitteissa on runsaasti, molempia valvotaan ja ohjataan manuaalisesti erillisestä ohjaamosta. Kapselien kanssa samaan tilaan ei ihmisellä ole asiaa.

Laitteita viimeistellään parhaillaan suunnittelupöydällä. Varsinainen valmistus on alkamassa vuodenvaihteen jälkeen, ja trukit toimitetaan Olkiluotoon vuonna 2023. Harjoittelujakson jälkeen ne pääsevät tositoimiin tällä tietoa vuonna 2025.

Miksi sitten pian 45 vuotta sekä ilmatyynyillä että pyörillä liikkuvia teollisuustrukkeja valmistanut Solving valikoitui Onkalo-projektin toimittajaksi? Backman ja varatoimitusjohtaja Andreas Björk löytävät tähän kaksi pääsyytä: asiakkaan kanssa räätälöitävät ratkaisut ja kestävyyden.

– Solving-trukin tunnusmerkkejä on, että se on järeä tuote, joka kestää erittäin kauan. Niissä ei esimerkiksi ole muoviosia. Meillä on esimerkkejä 20–30 vuotta käytössä olleista trukeista, jotka sitten päivitetään uuteen, Björk kertoo.

He korostavat paikallisen ja alueellisen yhteistyön merkitystä. Solving käyttää osavalmistukseen lähiseudun alihankkijoita.

– Tämäkin on todiste paikallisesta osaamisesta, Björk huomauttaa.

Tuotteidensa kotimaisuusasteesta Solving on juuri saanut luvan käyttää trukeissaan avainlipputunnusta.

Solvingilla on Pedersöressä nyt noin 60 työntekijää. Osin Posiva-projektin, osin muuten reippaasti kasvaneen tilauskannan takia sekä projektinjohtoon että suunnitteluun ja tuotantoon ollaan rekrytoimassa lisää käsipareja.

Yrityksen liikevaihto on nyt noin 15 miljoonaa euroa. Solving on toimittanut trukkejaan lukuisille teollisuuden aloille 60:een eri maahan.

– Tilauskanta on iso ja näkymät ovat aika positiiviset. Meillä on tulossa hyvä alku ensi vuoteen, Andreas Björk myöntää.

#