torstai 24.6.2021 | 00:46
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Nopeusrajoitus laskee paikoittain 40 km/h:iin Fäbodantiellä hevoskeskittymän kohdalla: - Hevonen on hirven kokoinen. Kun hirvi on tiellä autoilija vähintään hidastaa ajovauhtia. Miksei sama toimi hevosen kohdalla?

Pirkko Högkulla
Ke 9.6.2021 klo 10:06

Pietarsaari

Nopeusrajoitus laskee Fäbodantiellä 50 ja 40 km/h:iin parin kolmen kilometrin osuudella keskustan päässä.

Suoralla tieosuudella, jonka varrella toimii mm. Ratsastuskoulu ja Fäbodantien talli, uusi nopeusrajoitus on 50 km/h nykyisen 60 km/h sijaan. Lähempänä kaarretta alkaa 40 km/h rajoitus.

– 40 km/h osuus ei saa olla liian pitkäkään. Noudatettavuus kärsii esimerkiksi suoralla tiellä peltomaiseman keskellä, huomauttaa liikenneturvallisuusvastaava Kjell Lind Etelä-Pohjanmaan Ely-keskuksesta.

"Kun hirvi on tulossa tielle automaattisesti ainakin hidastetaan ajovauhtia. Miksei sama toimi hevosen kohdalla".

Patricia Haglund

Hevosyrittäjä

– Lisäksi varoitusmerkkejä tulee ainakin Nätihamnintien tuntumaan. Tarkoitus on myös selvittää nopeustasoja siirreltävän ajonopeusnäytön avulla.

Uusien liikennemerkkien vaikutusalue kattaa suunnilleen ainakin Riihitien ja Farmitien välisen pätkän. Uudet liikennemerkit tulevat kesän aikana, ehkä jo ennen juhannusta.

Taustalla on mm. alueen hevosyrittäjien toive saada ajonopeudet maltillisimmiksi, liikenteessä liikkujien suhtautumisen sekä hevosia että ratsastajia kohtaan enemmän huomioivaksi.

Hankkeen puuhanaisena on toiminut pietarsaarelainen eläintenystävä, talleilla aikoinaan itsekin viihtynyt Teija Löfholm.

– Tieosuuden turvallisemmaksi saaminen on ollut pitkään tapetilla. Minäkin päätin vuorostani alkaa ajaa asiaa.

– Lopputuloksena monien yhteydenottojen jälkeen on lupaus nopeusrajoitusten laskusta nopeuksien seurannasta osuudella, iloitsee Löfholm.

Fäbodantien varrelle raviradan kupeeseen on vuosien saatossa kasvanut suuri hevoskeskittymä useamman tallin voimin. Alueella elelee vakituisesti kaikkiaan satakunta hevosta. Kilpailut ja valmennukset vilkastuttavat liikennettä entisestään. Alueella on mm. ravirata, jonne on järjestetty myös suositun ulkoilureitin paikoitus.

Hevosyrittäjä Patricia Haglund on ollut todistamassa kaahailuja ja autoilijoiden piittaamattomuutta muita tielläliikkujia kohtaan yli kaksikymmentä vuotta.

– Kun itse ajan korkeinta nopeutta, kuuttakymppiä, usein joku porhaltaa sataa ohi, kuvaa Haglund.

– Joskus olen ottanut kuvan kaaharin rekkarista ja lähettänyt kuvan kysymyksellä, että minne oli kiire. Joskus vastausviesti on tullut - eikä siinä ole hymynaamaa perässä.

Huoli tiellä liikkuvien ratsastajien ja hevosten sekä eri talleille menevien lasten turvallisuudesta on lähes päivittäistä.

– On tapahtunut lukemattomia läheltä piti -tilanteita, Patricia Haglund huokaa.

Viimeksi keväällä ravihevonen joutui kahden kuukauden sairauslomalle pillastuttuaan liian läheltä ja lujaa ajanutta autoa. Hevonen hyppäsi ojan pohjalle päätyen polvilleen. Ratsastaja selvisi pahalla säikähdyksellä.

– Kyse ei tällä kertaa ollut Fäbodantien tallin kasvatista.

– Suuri osa hevosistamme on jo maastovarmoja, liikenteen menoon tottuneita. Mutta liikennevarmakin hevonen voi vauhkoontua moottorin äänekkäästä pärinästä, kaasuttamisesta, liian läheltä ajavasta autosta.

Hevosten vieminen laitumille lähimaastoon on välillä onnenkauppaa.

– Vaikka seison keltaisessa liivissä keskellä tietä ja pyydän autoilijaa käsimerkillä pysähtymään että hevoset voivat vaikkapa ylittää tien, voi auto jatkaakin matkaansa liiviä hipoen. Kysehän olisi minuutin, korkeintaan kahden odotuksesta.

Vilkkaasti liikennöidyllä tiellä kulkee henkilöautojen lisäksi raskasta liikennettä busseista rekka- ja kuorma-autoihin. Liikennemäärä on noin 1 100 ajoneuvoa vuorokaudessa, kesällä huomattavasti enemmän.

– Useimmat tukkirekan kuljettajat osaavat lukea eläimiä ja toimivat ohitustilanteissa viisaasti, Haglund kiittelee.

Sitä miksei autoilija vähintään hidasta vauhtia nähdessään hevosen tiellä on Haglundin vaikea ymmärtää jo siksikin, että keskikokoinen hevonen on hirven kanssa samaa kokoluokkaa.

– Kun hirvi on tiellä oma auto pysäytetään. Tai kun hirvi on tulossa tielle automaattisesti ainakin hidastetaan ajovauhtia. Miksei sama toimi hevosen kohdalla, Haglund ihmettelee.

Tärkeintä hevosen kohtaamisessa onkin ajovauhdin hiljentäminen. Ratsukko tulee ohittaa reilun turvavälin päästä ja turvallisessa paikassa.

– Seuraa ratsastajan tai ohjastajan käsimerkkejä. Jos tämä pyytää pysähtymään, niin hyvänen aika, pysähdy, Haglund vetoaa.

Äänimerkin töräyttäminen voi säikäyttää lujahermoisimmankin humman pahanpäiväisesti.

– Sitten ovat kovasti yleistyneet maastopyöräilijäporukat, jotka joukolla suhahtavat pahaa aavistamattoman hevosen ohi aiheuttaen yllättävän tilanteen, toteaa Haglund.

#