Paikallisuutiset

Ruokakauppa valtaa verkkoa: vuoden verran toiminut Bodenbox toimittaa ostoksia Uudestakaarlepyystä nyt jo sadan kilometrin säteelle

Kun katsoo Uudessakaarlepyyssä olevaa harmaata entistä teollisuushallia, ei välttämättä uskoisi, että sieltä lähtee ruokaa kotitalouksiin pitkin ja poikin Pohjanmaata.

Tiloissa on tammikuusta saakka toiminut Bodenbox, elintarvikkeiden verkkokauppa. Ruokaa ja jonkin verran muutakin päivittäistavaraa toimitetaan asiakkaille alueella, joka ulottuu Kokkolasta Seinäjoelle ja Vaasasta Lappajärvelle.

– Aloitimme Pietarsaaressa vuosi sitten. Tilat siellä kävivät pieniksi, ja päätimme muuttaa Uuteenkaarlepyyhyn tämän hallin vapautuessa. Palvelemme nykyään aika isoa aluetta, joten sijainti on logistiikan kannalta hyvä, Bodenboxin osaomistaja ja markkinoinnista vastaavaDaniel Löf kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vetotroikkaan kuuluvat myös toimitusjohtaja, osaomistajaChristoffer Sirén ja operatiivinen johtajaJakob Karf.

Joukko eri alojen yrittäjiä oli kehittänyt ja käynnistänyt liikeidean jo ennen, kuin Suomi sulkeutui ja osa kansasta jäi elämäänkin sen varassa, että joku muu toimittaa ruokakassit ovelle.

– Osuimme sattumalta hyvään aikaan lanseeraamaan tällaisen palvelun. Kysyntää on ollut, ja se kasvaa pikku hiljaa koko ajan.

Yrittäjät uskovat nettiruokakaupan valtaavan alaa riippumatta pandemian kestosta. Ihmisten suhtautuminen oman aikansa käyttöön on murroksessa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Bodenbox hyödyntää monenlaista analytiikkaa palvelunsa kehittämisessä.

– Kanta-asiakas ostaa tyypillisesti noin viikon tuotteet. Niiden tekemiseen kuluu verkossa keskimäärin seitsemän minuuttia. Itse tuskin pystyn sitomaan siinä ajassa kengännauhojani, jos minun pitää lähteä kauppaan, Daniel Löf havainnollistaa ostoksiin kuluvaa aikaa.

– Ajansäästö on tärkeää joillekin, ei kaikille. Jotkut käyvät kaupassa sosiaalisen puolen takia. Tämä on hyvä vaihtoehto niille, jotka haluavat käyttää sen ajan johonkin muuhun.

Bodenbox toimittaa asiakkaan ostokset kotiovelle seuraavana päivänä tilauksesta. Yrityksellä on kaksi kylmälaittein varustettua kuljetusautoa, joiden reitit ja aikataulut optimoidaan. Ruuhka-aikana kuljetuksiin voidaan käyttää alihankkijaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Kehitämme omaa logistiikkajärjestelmää, mittaamme tarkasti kaikki vaiheet ja niihin käytettävän ajan, ja pystymme hallitsemaan kustannukset tehokkaasti, Löf selvittää.

Asiakas saa tekstiviestin, jossa kerrotaan toimitusaika puolen tunnin tarkkuudella. Toinen viesti tulee, kun aika tarkentuu minuutteihin.

Jos asiakas ei ole tuolloin kotona, häntä pyydetään jättämään kylmälaukku oven ulkopuolelle.

Ovelle toimitus on vajaan viiden euron hintainen palvelu, ja se on kiinteä riippumatta ostosten määrästä.

Verkkokaupan valikoima on tähän mennessä kasvanut noin 2 500 tuotteeseen. Daniel Löfin mukaan se alkaa olla verrannollinen keskivertolähimarketin tarjontaan. Liikkeelle on lähdetty suosituimmista tuotteista ja valikoimaa täydennetty asiakaspalautteen mukaan.

– Olemme tehneet ennakko- ja markkinatutkimuksia, ja käyttäneet tietysti myös omaa kokemusta siitä, mitä itse ostaa. Mutta jokainen ihminen on erilainen, joten vaihtoehtoja täytyy löytyä.

Tiettynä punaisena lankana mihinkään ketjuun kuulumattomalla start up -yrityksellä on lähituottajien kanssa tehtävä yhteistyö.

– Meillä on oma kategoria lähialueiden pientuottajille kuten paikallisille leipomoille. Kesän tullessa esimerkiksi lähituotettujen vihannesten osuus kasvaa.

Ruoan verkossa myymisen aloittaminen ei ole aivan yksinkertaista puuhaa, yrittäjät myöntävät.

Homma ei välttämättä luonnistu pelkästään ostamalla varastot täyteen kaikkea mahdollista ja verkkosivujen avaamisella.

– Muita start up -vaiheessa olevia vastaavia yrityksiä on Suomessa pari kappaletta Uudellamaalla. Luulisi, että heitä olisi enemmän, mutta me tiedämme nyt, miksi ei ole. Tämä on todella vaikea bisnes saada käyntiin. Pitää vain olla selkeät tavoitteet, kärsivällisyyttä, joustavuutta ja uskoa prosessiin, Löf summaa.

Tällä hetkellä yrityksessä työskentelee yrittäjien lisäksi seitsemän henkilöä.

Elektroniikkaa, vaatteita ja monenlaista muuta hyödykettä ja palvelua on myyty netissä jo pitkään hyvällä menestyksellä. Ruoan sähköisen kaupan yleistymisen tiellä on yksi isompi hidaste, Daniel Löf tietää.

– Perinteet. Kaupassa käyminen on kuin refleksi, se tapahtuu ilman että edes huomaat sitä. Esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa elintarvikkeiden tilaaminen verkosta on jo arkipäivää. Suomessa muutos tulee ehkä pari vuotta Ruotsia jäljessä, mutta se on nyt tapahtumassa.

– Jos saamme tämän toimimaan täällä, pystymme laajentamaan. Tavoitteena on peittää koko Suomi jossain vaiheessa, Löf sanoo.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä