Paikallisuutiset

Vapaus antaa tilaisuuden rakentaa omannäköisen pelin: Petteri Koivumäki muutti Pietarsaareen ja ryhtyi vetämään pelifirmaa – ”Menestys tulee sisällön kautta”

Petteri Koivumäen yhdeksän neliömetrin työtilassa muhii visio pelistä, jonka on tarkoitus olla hauska ja viihdyttävä, eikä kaupallinen menestyskään ole haitaksi.
Petteri Koivumäen yhdeksän neliömetrin työtilassa muhii visio pelistä, jonka on tarkoitus olla hauska ja viihdyttävä, eikä kaupallinen menestyskään ole haitaksi. Kuva: Pentti Höri

Syvältä Campus Allegron uumenista löytyy kolme kertaa kolmemetrinen koppi, jossaPetteri Koivumäki ahertaa päivät pitkät. Tai toivoakseen ei niin pitkät, kahden lapsen isä kun on.

Työsopen seinät eivät rajoita globaalisti ajattelevan miehen mieltä. Päinvastoin, tavoitteet ovat kansainvälisillä markkinoilla.

Kammiossa kypsytellään visiota pelistä, joka rakentuu suomalaisten taruolentojen tekemisille. Lähemmin Koivumäki ei halua tässä vaiheessa sisältöä avata.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Syksyllä toivottavasti on enemmän kerrottavaa, kokenut pelinkehittäjä sanoo.

”Haluamme tehdä hauskaa ja mukavaa pelattavaa, jonka parissa ihmiset viihtyvät ja saavat siitä nautintoa ja täyttymystä.” Petteri Koivumäki BlackLightHouse

Hänen itsensä ja muutaman kumppanin lisäksi ideaan uskovat myös Etelä-Pohjanmaan Kulttuurirahasto, joka juuri myönsi 24 000 euron avustuksen hankkeelle, sekä Business Finland, jolta Koivumäen start up -firma BlackLightHouse Oy sai niin ikään hiljattain rahoitusta.

Härmässä syntynyt diplomi-insinööri Koivumäki on lähes tyyppiesimerkki ammattilaisesta, joita Pietarsaari ottaisi ilomielin vastaan lisääkin.

– Isä on asunut 1980-luvun lopulta asti Pietarsaaressa. Nuorempana tuli vietettyä aikaa täällä, joten paikka on sinänsä tuttu.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Petteri Koivumäki on asunut yhteensä 17 vuotta Turussa ja Espoossa, kunnes veri alkoi vetämään takaisin Pohjanmaalle.

– Suureksi osaksi muuttoon vaikutti se, että kun on kaksi pientä lasta kotona, isovanhempien ja suvun läheisyys helpottaa arkea, hän kertoo.

Pelit ovat kiinnostaneet Koivumäkeä ekaluokkalaisesta asti. Tuolloin hän sai ensimmäisen tietokoneensa. Teknillisen korkeakoulun jälkeen jossain vaiheessa harrastuksesta muovautui päivätyö. Taustalla on esimerkiksi muutaman vuoden pesti Remedy Entertainmentilla, joka on Suomen johtavia pelitaloja.

Pietarsaareen perhe muutti vuonna 2018, ja Koivumäki perusti itsensä työllistävän Koodaten Enterprises -yrityksen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Jatkoin aika pitkälti samaa hommaa alihankkijana muun muassa Remedylle, kunnes oma projekti alkoi houkuttelemaan. Lopetin alihankinnat viime syksynä ja perustimme BlackLightHousen.

Mukaan uuteen yritykseen hän sai lähiseudulla asuvat Patrik Björkströmin ja Ville Herrasen, joilla molemmilla on vankkaa taustaa pelialalta. Firmaan on lisäksi juuri pestattu uusi työntekijä.

– Alihankkijana kyllä työllistää itsensä ja siitä saa palkkaa. Mutta jossakin tuolla syvällä sisällä on ollut halu pystyä luomaan joskus jotain omaa. Yksin sitä on haastavaa lähteä tekemään, joten tavoitteena on ollut ottaa vähän enemmän porukkaa mukaan ja tehdä kunnolla, Petteri Koivumäki kertoo.

– Uskon, että jokaisella pelialalla työskentelevällä on jonkinlaisia ideoita siitä, millainen olisi siisti peli. Minulla tämä on kypsynyt viime kesästä lähtien. Kun sain muita mukaan, visio, käsitys ja tarkempi suunta ovat jalostuneet.

Peliala on niin maailmalla kuin Suomessakin jättimäinen bisnes. Koivumäki tietää hyvin, että uudella pelillä on mahdollisuus breikata tai flopata, ja kaikkea siltä väliltä.

– Näen, että kun asioita tehdään hyvin, niihin panostetaan ja on näkemystä, niin pelillä on kaupallista potentiaalia.

Pelkän rahantekokoneen luominen ei kuulu hänen lähtökohtiinsa.

– Sellainen malli ei iskostu minuun ollenkaan, lähden sisältökannalta. Haluamme tehdä hauskaa ja mukavaa pelattavaa, jonka parissa ihmiset viihtyvät ja saavat siitä nautintoa ja täyttymystä. Toivon ja uskon, että menestys tulee sitten sitä kautta.

Blacklighthouse kehittää niin sanottua indie-peliä. Termillä ymmärretään riippumattomuutta isoista valmistajista ja monesti tiukoista tekemisen raameista.

Petteri Koivumäen mukaan tätä ei pidä käsittää nälkätaiteiluksi, vaan enemmänkin vapaudeksi tehdä juuri sitä mitä haluaa.

Historia tuntee yhdenkin ihmisen luomia, kaupallisesti menestyneitä pelejä.

– Toki jos tavoittelee kannattavaa bisnestä, ei auta tehdä peliä vain itselleen. Sen pitää kelvata kohdeyleisöllekin. Indie-peleistä monesti ajatellaan, että ne ovat enemmän taidetuotoksia, mutta kyllä minä näen pelin onnistumisen mittarina kuitenkin, että se löytää pelaajia ja myy. Siinä joudutaan silloin tekemään paljon kompromisseja, Koivumäki myöntää.

Pysyvätkö työpäivät kahdeksantuntisina?

– Pyrin pitämään. Prosessi toki jatkuu ympäri vuorokauden. Uudet ja mielenkiintoiset asiat tulevat välillä uniinkin, vielä ainakin hyvässä mielessä. Tarvittaessa rupean itse pelaamaan. Intensiivisessä pelissä työpaineet unohtuvat.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä