lauantai 17.4.2021 | 11:02
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Liite

Pietarsaaren kolarilukemat laskuun: liikenneturvallisuustyö alentaa selvästi myös henkilövahinkojen määrää, joka on puolittunut 10 vuodessa

Pentti Höri
Ke 10.3.2021 klo 07:15

Pieniä ihmeitä tapahtuu. Pietarsaaren liikenteen onnettomuusherkkä maine rapistuu hyvää vauhtia.

Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilastojen mukaan Pietarsaari ei enää komeile valtakunnan kärkisijoilla onnettomuustiheydellään eikä varsinkaan henkilövahinkojen määrissä.

Kehitys on ollut erityisen suotuisaa viimeisten viiden vuoden aikana. Kun vuonna 2015 kaupungissa kirjattiin 540 liikennevahinkoa, oli lukumäärä laskenut vuoden 2019 loppuun mennessä 463:een.

Vieläkin selvempää aleneva suuntaus on ollut henkilövahinkojen määrissä. Ne ovat laskeneet samassa ajassa 170:stä 105:een.

Kun tarkastelee koko kulunutta vuosikymmentä, hyvät merkit ovat entistä selvemmät. Vuonna 2010 Pietarsaaren liikenteessä eri asteisia vammoja sai vielä 228 ihmistä, eli tämä lukema on enemmän kuin puolittunut.

Kevyen liikenteen onnettomuuksia Pietarsaaressa sattuu verraten harvoin, mutta niidenkin määrä on laskusuunnassa. Kevyen liikenteen onnettomuuksissa loukkaantui vuonna 2019 enää kuusi henkilöä. Luku oli tuplasti suurempi vielä viisi vuotta sitten.

– Pahimpiin suojatiepaikkoihin on asennettu välkkyvaloja, ja autojen keskinopeutta on saatu laskettua. Kolmisen vuotta sitten koko keskustan alueelle tuli 30 kilometrin tuntinopeusrajoitus. Vahinkoja on tullut selvästi vähemmän, tietää myös vastaava liikennesuunnittelija Johan Enlund Pietarsaaren teknisestä virastosta.

Liikenneturvallisuustyö on ollut tietoista, ja siinä kaupunkia ovat auttaneet niin ely-keskuksen kuin Liikenneturvankin asiantuntijat.

Ydinkeskustan liikennejärjestelyt ovat olleet keskustelun ja kiistelynkin kestoaihe. Pääkatujen muuttaminen yksisuuntaisiksi ja niiden ajoratojen kaventaminen eivät ole kaikkia autoilijoita miellyttäneet. Liikennevahinkojen ja -vammojen selkeä väheneminen kuitenkin puhuu omaa kieltään muutosten hyödyistä.

Johan Enlundin mukaan kyse on isosta asiasta.

– Aiemmin Isonkadun ja Raatihuoneenkadun risteys oli pahimpia kolaripaikkoja. Nyt katujen kapeudesta puhutaan, mutta kyllä vain nopeudet ovat alentuneet.

Aivan keskikaupungilla nopeusrajoitukset ovat 20 kilometriä tunnissa. Kovin paljon sitä nopeammin ajavia ei juuri näe.

Raatihuoneenkatua ollaan jälleen kaksisuuntaistamassa torin kohdalla. Tekninen lautakunta jakautui viime syksynä kahteen leiriin, ja toimenpiteen kannattajat voittivat.

Enlund ei näe onnettomuustilastojenkaan valossa tässä mieltä.

– Nykytilanne on osoittautunut hyväksi. Pahaa pelkään, että jos Raatihuoneenkatu kaksisuuntaistetaan, mennään huonompaan suuntaan.

Hän neuvoisi odottamaan tämän vuoden aikana valmistuvaa uutta kaupunkirakentamisen suunnitelmaa, ennen kuin rahaa satsataan muutoksiin, jotka ehkä joudutaan jälleen tekemään uusiksi.

Samoilla vaiheilla Pietarsaareen on valmistumassa myös kävelyn ja pyöräilyn edistämissuunnitelma, mikä sisältää Enlundin mukaan muun muassa uusien kevyen liikenteen reittien rakentamisehdotuksia.

Pietarsaari oli takavuosina jatkuvasti kaupunkitaajamien terävimmässä kärjessä asukaslukuun suhteutetussa liikenneonnettomuustilastossa.

Nyt tilanne on nopeasti muuttumassa. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) Liikennevahinkoportin mukaan Pietarsaaressa loukkaantui 0,55 ihmistä sataa asukasta kohden vuonna 2019. Sillä lukemalla kaupunki löytyy vasta 101. sijalta kaikkien Suomen kuntien joukossa.

Onnettomuuksien vakavuus on laskenut vielä roimemmin. Jonkinasteista hoitoa vaativia ruumiinvammoja tuli enää vajaassa 23 prosentissa tapauksista.

Tässä tilastossa Pietarsaari lukeutuu jo kuntien parhaimpaan neljännekseen.

OTI kokoaa vuosittaiset tilastonsa liikennevakuutusyhtiöiltä saamistaan tiedoista.

Kolareista vähemmän vammoja

Liikennevahinkojen määrä on laskenut vuodesta 2015 vuoteen 2019 Pietarsaaren kaupungin alueella 540:stä 463:een.

Niissä vakuutusyhtiöiden korvaamien vammojen määrä on alentunut samassa ajassa noin 38 %:lla.

Selkeintä lasku on ollut etuajo-oikeutetuissa risteyksissä, vammojen määrä on alentunut puoleen.

Tasa-arvoisissa risteyksissä sattuneet kolarit ovat sen sijaan pysyneet suunnilleen entisellään.

Kevyen liikenteen onnettomuuksissa loukkaantui 11 ihmistä vuonna 2015, vuonna 2019 enää 6.

Lähde: OTI, Liikennevahinkoportti

#