Kulttuuri

Tautinen aika tuotti puolensataa sävellystä – pietarsaarelaisen Esa Klemolan etätyökomennus Portugalissa antoi tilaa elektronimusiikin luonnille

Montakaan tarinaa ei pääse nykypäivänä aloittamaan viittaamatta koronaan. Toisinaan pandemiasta on kuitenkin seurannut jotain myönteistäkin, jos asiaa tarkastelee hieman eri kulmalta.

Lisääntynyt vapaa-aika sai Lissabonissa, Portugalissa asuvanEsa Klemolan tarttumaan kynään – tai paremminkin elektronisiin musiikintekoinstrumentteihin.

Pietarsaaressa syntynyt, kasvanut ja parisenkymmentä vuotta sitten pois muuttanut Klemola julkaisi viikko sitten Discoteca Fatale -ep:n, joka sisältää neljä analogisilla koneilla synnytettyä kappaletta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Elektronista musiikkia, jossa on vahvoja tanssirytmejä, mutta jota ei ole pakko käyttää tanssimiseen, kuuluu säveltäjä-tuottaja-artistin itsensä tiivis määritelmä lopputuloksesta.

”Elektronista musiikkia, jossa on vahvoja tanssirytmejä, mutta jota ei ole pakko käyttää tanssimiseen.” Esa Klemolan luonnehdinta soololevystään

Pietarsaaren vuosiltaan Esa Klemola tunnetaan kosketinsoittajana, joka risteili sujuvasti monen eri musiikkityylin välillä.

– Musiikillinen taustani lähti oikeastaan 13-vuotiaana siitä, kun vanhempani ostivat minulle ensimmäisen analogisyntetisaattorin, Klemola kertoo.

Alkuvuosille mahtuu monia kellaribändejä ja tiskijukan keikkoja. Ensimmäinen isompi yhtye oli reggaeryhmä Magadog, jolle kertyi levytettyä historiaakin sekä muun muassa rockin Suomen mestaruuskisojen pronssisija.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Bird-yhtye puolestaan esitti triphop-tyyppistä maailmanmusiikkisekoitusta. Keikkaa Klemola teki kavereineen jo silloin myös teknomusiikin projektien merkeissä.

Filosofian maisterin tutkinnon suorittaminen vaati muuttoa Jyväskylään. Musiikin teko eri kokoonpanoissa, kuten Acid Root Sound Systemissä, jatkui kaiken aikaa.

– Myös monia muita projekteja oli, mutta ne jäivät sitten useiksi vuosiksi taka-alalle, kun perhe- ja työelämä tulivat mukaan kuvioihin.

Esa Klemola luki sivuaineina myös valtiotieteitä ja tiedotusoppia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Tein vuosia free lance -journalistin töitä, välillä kuukausipalkkaisenakin lehdissä ja radiokanavilla. Vähän myöhemmin lähdin call centerin esimieheksi ja tein sen alan töitä, hän summaa.

Ulkomaille muutossa, kuten tällaisissa kertomuksissa yleensäkin, sattumalla on osuutensa.

– Olen aina pitänyt kielistä ja matkustamisesta. Muutamaan otteeseen oli hyvin lähellä, että olisin muuttanut Ranskaan. Portugalissa olin lomaillut. Päätin pitää välivuoden, muuttaa tänne ja odotella työtilaisuutta. Täällä sitä nyt ollaan, kohta kuusi vuotta täyteen.

Klemola työskentelee suuressa IT-alan firmassa koordinaattorina. Viime maaliskuusta lähtien etätyö on ollut päivän sana.

– Kun tekee töitä kotoa käsin, aikaa jää enemmän. Olin hankkinut uusia laitteita kotistudioon, ja aloin tekemään vapaa-aikana musiikkia enemmän kuin koskaan.

Lissabonissa Esa Klemola soittaa kahdessakin yhtyeessä, suomalais-portugalilais-espanjalaisessa Like an Astronaut -indieryhmässä sekä Kachumbari Syndicatessa. Viimemainitussa tehdään elektronista maailmanmusiikkia improvisaation keinoin.

– Meillä oli suunnitelmissa tulla Suomeenkin keikoille. Sovittunakin oli jo jotain, mutta sitten tuli korona. Kaikki julkiset tilaisuudet menivät myös täällä jäihin. Muutaman kerran maaliskuun jälkeen olemme päässeet esiintymään.

Saumaa toisin sanoen tarjottiin soolomusiikille, ja sen Esa Klemola käytti.

– Laskeskelen, että kaikkiaan puolensataa kappaletta syntyi. Suurin osa niistä on harjoitelmia tai raakileita, mutta mukana oli myös julkaisukelpoista musiikkia.

Siitä, mikä ei passannut yhtyeiden esitettäväksi, on nyt tehty neljän biisin ep. Kustantajaksi lähti Alakulttuuritalo, joka itse asiassa ryhtyi myös levy-yhtiöksi saatuaan hankkeeseen korona-apurahaa.

Levy-yhtiön tiedotteessa Esa Klemolaa kuvaillaan elinikäiseksi analogiharrastajaksi. Toisin sanoen hän lukeutuu ns. vanhaan liittoon, jossa digitaalinen tietokonekoostaminen jää mahdollisimman vähiin.

– Kaikki on tehty analogisilla kosketinsoittimilla, ja olen käyttänyt muutamia rumpukoneita ja samplereitä. Lopputulos on äänitetty läppärillä. Tämä tuo omasta mielestäni vähän erilaisen kulman musiikkiin verrattuna siihen, että se olisi tehty kokonaan tietokoneella.

Hänen omat vaikutteensa kumpuavat nuoruudesta 1980- ja 1990-luvuilta, tuolloisilta ja myös uudemmilta bändeiltä, jotka kierrättävät vanhempia musiikkityylejä.

– Hyvin marginaalistahan tällainen musiikki on, mutta sille löytyy markkinoita.

Discoteca Fatale tullaan julkaisemaan myöhemmin myös vinyylilevynä.

– Vinyyliharrastus on nyt aktiivisempaa kuin pitkiin aikoihin. Sillä on selkeät markkinat, ja on levy-yhtiöitä, jotka julkaisevat musiikkia muutenkin kuin pelkän taloudellisen voiton takia. Onnekseni Alakulttuuritalo on filosofialtaan hyvin pitkälle tällainen pikkulevymerkki, jolla on rajalliset resurssit, mutta intoa ja uskoa julkaisemaansa musiikkiin, Esa Klemola sanoo.

Koronanvietto on Portugalissa tällä haavaa aika samanlaista kuin monessa muussa Euroopan maassa. Pandemian toinen aalto on kiristänyt rajoituksia syksyn mittaan.

Esa Klemolan mukaan paikalliset viranomaiset hoitivat keväällä tilannetta olosuhteisiin nähden hyvin. Nyt maassa on kuitenkin poikkeustila.

– Kokoontumiset on rajattu 10 henkeen, suurin osa julkisista tilaisuuksista on peruttu. Kuntarajoja ei voi ylittää viikonloppuisin, ja öinen ulkonaliikkumiskielto on voimassa klo 23:sta aamuviiteen. Muuten on ollut melko rauhallista, isompia levottomuuksia ei ole esiintynyt.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä