Paikallisuutiset

Pietarsaaren torin ohi ajetaan pian kahteen suuntaan – teknisessä lautakunnassa täpärä äänestys asiasta: "Rahat on otettava jostain muusta hankkeesta"

Kielletty ajosuunta -merkki poistuu Raatihuoneenkadulta todennäköisesti ensi kesään mennessä. Sitä ennen on tehtävä tukku muutostöitä katurakenteisiin. Kustannusarvio on tässä vaiheessa noin 200 000 euroa.
Kielletty ajosuunta -merkki poistuu Raatihuoneenkadulta todennäköisesti ensi kesään mennessä. Sitä ennen on tehtävä tukku muutostöitä katurakenteisiin. Kustannusarvio on tässä vaiheessa noin 200 000 euroa. Kuva: Pentti Höri

Raatihuoneenkadun torin ylittävä osuus muuttuu kaksisuuntaiseksi ajoneuvoliikenteen osalta Pietarsaaressa. Kaupungin teknisessä lautakunnassa käytiin kiihkeä keskustelu aiheesta, ja lopulta hanke päätettiin toteuttaa nopealla aikataululla ja täpärällä äänestystuloksella.

Vt. tekninen johtajaHarri Kotimäki lähti valmistelussaan siitä, että kaksisuuntaistaminen ja sen vaikutukset kävelypainotteisen keskustan toimintaan selvitetään keskustarakentamista suunnittelevassa työryhmässä. Tämä työ on kesken, ja sen arvioidaan valmistuvan vuoden 2021 aikana.

Lautakunnan jäsenJarmo Ittonen (vas) ehdotti, että katusuunnitelma eli piirustukset tehdään välittömästi, ja että toteutuksen rahoitus järjestetään teknisen lautakunnan ensi vuoden talousarvion sisältä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Asiasta äänestettiin, ja Ittosen muutosehdotus voitti äänin 5–3. Sen taakse asettuivat hänen itsensä lisäksi Anders H. Byggmästar (kd), Mervi Rantala (sdp), Eero Luomala (pro) ja Simon Holmstedt (sdp).

Rkp:n edustajista kolme eli puheenjohtajaChrister Tonberg, Maria Lunabba ja Kristina Lundström-Björk äänestivät Kotimäen ehdotuksen puolesta. Rkp:n ryhmästä Denise Björn-Lindell äänesti tyhjää.

– Tämä merkitsee sitä, että jotain muuta ensi vuodelle suunniteltua projektia on siirrettävä. Vaaravyöhykkeessä ovat Fäbodantien suunnittelu, Lepakkotien rakentaminen Lammassaaressa tai katuvalaistuksen uusiminen. Tämä tulee päätettäväksi erikseen, puheenjohtaja Tonberg harmittelee.

Raatihuoneenkadun kaksisuuntaistamisen hinnaksi on arvioitu noin 200 000 euroa. Harri Kotimäen mukaan katusuunnitelma voi valmistua noin kuukaudessa. Sen käsittelyprosessi kestää aikansa, ja varsinaiset työt voinevat käynnistyä keväällä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hankkeen nopeuttamisen läpi ajanut Jarmo Ittonen uskoo, että kustannukset on arvioitu turhaan yläkanttiin.

– Ei sen toteuttamiseen tarvita 70 000 euron graniittikiviä, asfaltti riittää. Reunakiviä toki tarvitaan, ja valaisinpylväitä täytyy siirtää, mutta kustannukset täytyy voida painaa lähemmäs 100 000:aa euroa. Rahoitus järjestyy teknisen lautakunnan budjetin sisältä, Ittonen sanoo.

Kävelykeskustan idea ei hänen mielestään kärsi, vaikka autoliikenteen voikin olettaa lisääntyvän.

– Onhan sitä siellä nytkin. Jollain tavalla voimme viestittää, että ollaan matalamman nopeuden alueella, ja se on ihan ok.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ittosen mukaan hankkeen kiirehtimisen taustalla on myös pyrkimys vähentää vilkasta liikennettä Koulukadulla, jonka varrella on muun muassa suomen- ja ruotsinkielinen lukio. Liikenteen paine Framin risteyksessä vähenee uuden radanalituksen myötä, mikä vähentäisi ruuhkia Koulukadulla.

Keskustelu Raatihuoneenkadun ajosuunnista sai vauhtia, kun Pietarsaaren keskikaupunkia halkovan rautatien alikulkutunneli valmistui ja avattiin liikenteelle aiemmin syksyllä.

Ajoneuvoliikenteen salliminen Raatihuoneenkadulla myös idän suuntaan mahdollistaa suoran ajoyhteyden keskustasta Siikaluotoon.

Juttua on päivitetty klo 16.14 Jarmo Ittosen kommenteilla.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä