sunnuntai 6.12.2020 | 00:33
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Genero Pietarsaari muuttamassa Tupakkamakasiinille - koko yhtiön tähtäimessä on kasvaa yhdeksi Pohjoismaiden halutuimmaksi toimistoksi

Pirkko Högkulla
To 22.10.2020 klo 16:55

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Pietarsaari

Kansainväliseksi kasvumarkkinointitoimistoksi kohisten kasvavan Generon nykyiset tilat Alholminkadulla ovat käymässä ahtaiksi. Pietarsaaren yksikön henkilöstömäärä on tuplaantunut parin viimeisen vuoden aikana.

Kun yksikön johtaja, Linda Kass, tuli taloon kaksi vuotta sitten hän oli Pietarsaaren toimiston seitsemäs työntekijä. Nyt työntekijämäärä on 15.

Suunnitelmissa on muuttaa Tupakkamakasiinille museolta vapautuviin tiloihin. Museo on pitkään vuokrannut kahta isoa vierekkäistä huonetta näyttelytoimintaan, mutta on nyt irtisanonut niistä toisen. Vapautuva, 230 neliön, yhtenäinen tila sijaitsee rakennuksen päädyssä omalla sisäänkäynnillä.

Käytännössä kyse on yhdestä suuresta huoneesta, joka vaatii investointeja. Peruskorjauskustannukset on arvioitu 65 000 euroon ja niihin sisältyy uusi wc, keittiö ja muutama kokoushuone.

Yrityksen pääpaikka löytyy Helsingistä. Työntekijöitä on kaikkiaan 65; A-lehtien sisältöstudio mukaan laskettuna lähes sata. A-lehdet Oy:stä tuli enemmistöosakas vuonna 2019.

Loput osakkuuksista on yrityksen perustaneilla ja siinä työskentelevillä Sebastian Östmanilla (operatiivinen johtaja), Rasmus Östmanilla (toimitusjohtaja) ja Jonathan Björkskogilla (Growth Marketing johtaja).

Generossa eletään omien oppien mukaan eikä toimintaan sovi vanha sanonta suutarin lapsen kengistä. Tähtäin on niin asiakasyritysten kuin omankin firman tuloksenteossa ja kasvussa. Asiantuntijana jaettavia neuvoja toteutetaan omassa toiminnassa.

– Haluamme kasvaa yhdeksi Pohjoismaiden halutuimmaksi toimistoksi, Sebastian Östman toteaa.

Siihen on vielä matkaa kirittävänä, mutta asiakkaita toimistolla on ollut vuodesta 2012 asti niin Ruotsissa kuin Norjassa ja Tanskassa.

Tänä vuonna liikevaihto nousee 8 miljoonaan.

– Ensimmäinen kymmenen miljoonaa menee rikki ensi vuonna, Sebastian Östman sanoo jo kuin toteen käyneenä asiana.

Koronakaan ei siis ole heikentänyt nälkäisen tuloksentekijän näkymiä. Uusia asiakkuuksia on saatu ja pandemian puhkeamisen jälkeen on palkattu yli kymmenen uutta työntekijää.

Kirjoissa on tällä hetkellä reilu sata asiakasta, joukossa kansainvälisesti tunnettuja toimijoita ja brändejä - Snellmanista ja Pihla Groupista Muttiin ja Haltiin.

– Yritykset hakevat nyt entistä enemmän näkyvyyttä verkossa kun messut, muut tapahtumat ja tilaisuudet ovat vähentyneet tai käytännössä jääneet kokonaan tauolle.

Generolle tilanne sopii kuin nenä naamaan kun on erikoistuttukin juuri perinteistä markkinointia tuloshakuisempaan digitaaliseen markkinointiin.

Markkinointi pitää Sebastian Östmanin mukaan nähdä firmoissa investointina, ei leikattavana menoeränä aina tiukan kulukuurin tullen.

– Brändiä ajatellen sen ensimmäinen kosketuspinta on jo pitkään ollut Googlessa. Sama kärjistettynä: yritys ei ole olemassa jos se ei ole verkossa ja vieläpä löydettävissä sillä silmänräpäyksellä.

Hän kertoo kuinka eräs rakennusalalla toimiva asiakas päätti kuluvana vuonna panostaa digimarkkinointiin - ja teki kaikkien aikojen myyntiennätyksensä elokuussa.

Yksi toinen esimerkki oikein hoidetun digitaalisen markkinoinnin voimasta on se, että vuonna 2010 erään pietarsaarelaisyrityksen verkkosivuilla oli 90 kävijää.

– Nyt kymmenen vuotta myöhemmin kävijöitä on yli 3 miljoonaa vuodessa.

Kun vierailija - potentiaalinen asiakas - tulee verkkosivulle on yrityksellä noin 5 sekuntia aikaa herättää tämän kiinnostus. Pitää viestiä mahdollisimman paljon mahdollisimman vähällä.

– Vierailija täytyy saada nopeasti vakuuttuneeksi siitä miksi hänen kannattaa jäädä kyseiselle verkkosivuille ja antaa myös syy palata uudelleen. Tarjota kävijälle sitä, mitä hän etsii juuri tämän yrityksen tarjoamista tuotteista tai palveluista - vaikkapa reseptiä naudan sisäpaistille.

Avainsanoja tavoitteeseen pääsemisessä on monia, kuten pitkäjänteisyys, perusteellinen suunnittelutyö, brändistrategia, mainonnan konseptin luominen, hakukoneoptimointi.

– Varmistamme monin eri tavoin, että yritys löytyy kärkipaikoilta asiakkaan etsiessä niitä tuotteita tai palveluita, joita juuri tämä yritys tarjoaa.

Työ lähtee siitä, että kattavasti mietitään minkälainen markkinointi tukee asiakasyrityksen kasvusuunnitelmaa.

– Hyödynnämme digitaalisia välineitä ja kanavia.

Suunnittelutyö perustuu pitkälle tietoon siitä, miten ihmiset googlaavat.

– Sitten rakennetaan yrityksen verkkosivut niin, että haluttu tieto löytyy niiltä helposti ja selkeästi paketoituna. Sitä varten etsimme ja räätälöimme myös jokaiselle kohderyhmälle sopivimmat, juuri heitä puhuttelevat visuaaliset ja sanalliset viestit.

Sebastian Östman puhuu tavoitteesta saada laadukkaita liidejä, potentiaalisia, ostavia asiakkaita yksityistalouksista ja yrityksistä sekä mahdollisimman korkeasta konversiosta eli että mahdollisimman suuri osa verkkosivulle tulleesta vierailijasta päätyy asiakkaaksi.

– Tavoittelemme sitoutuneita asiakkaita, ei klikkauksia.

Asiakkaiden joukossa on kansainvälisesti tunnettuja toimijoita ja brändejä - Snellmanista ja Pihla Groupista Muttiin ja Haltiin.

Genero Oy

Perustajina Sebastian Östman, Rasmus Östman, Jonathan Björkskog sekä Sebra Consulting Oy vuonna 2011. Liiketoiminta oli alkanut Genero aputoiminimellä jo vuonna 2009.

Vuonna 2019 enemmistöosakkaaksi tuli A-lehdet, jossa Genero kuuluu kasvumarkkinointibisnekseen.

Vuonna 2015 liikevaihto oli noin 1,3 M€ ja työntekijöitä 25.

Vuonna 2020 liikevaihto on noin 8 M€ ja työntekijöitä on päälle 65. Pääpaikka on Helsingissä (46 työntekijää), toimistot ovat lisäksi Pietarsaaressa (15) ja Tukholmassa (4).

Suurimpia asiakkaita: Snellman, Pihla Group, Mutti, Halti.

Pietarsaaren toimiston suunnitelmissa on muuttaa Tupakkamakasiinille museolta vapautuvaan näyttelytilaan, jonka vähän varttuneemmat kaupunkilaiset muistavat autoliikkeenkin ajoilta.

Pietarsaaren yksikköä johtaa Linda Kass. Operatiivinen johtaja Sebastian Östman, toimitusjohtaja Rasmus Östman ja Growth Marketing johtaja Jonathan Björkskog työskentelevät Helsingin toimistossa.

#