Paikallisuutiset

Turvaa paikallisille raiteille: Framin ja Pietarintien tasoristeysten välillä parhaillaan käynnissä olevat asennukset kuuluvat hankkeeseen, jossa rakennetaan turvalaitteet Pietarsaaresta aina Pietarsaari-Pedersören asemalle asti

Pietarsaari

Framin ja Pietarintien tasoristeysten välillä on käynnissä mittavia ratatöitä, minkä vuoksi Pietarintie-Itäväylän tasoristeys on suljettu liikenteeltä perjantaina 16. lokakuuta.

Koulukadun eli Framin tasoristeyksen kautta liikenne voi kulkea normaalisti, sillä työmaa-alue loppuu ennen sitä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Asennuksia tehdään pitkin syksyä, mutta ne eivät tule vaikuttamaan muun liikenteen kulkuun.

”Vaihteiden vaihto tehdään nyt kun UPM:n tehtaalla on seisokki”.

Asennukset kuuluvat hankkeeseen, jossa rakennetaan turvalaitteet Pietarsaaresta aina Pietarsaari-Pedersören asemalle asti. Kustannusarvio on noin 3 miljoonaa euroa. Hankkeen rahoittaa Väylävirasto.

Pietarsaaren liikennepaikka varustetaan turvalaitteilla ja opastimilla viimeisimpien joukossa koko Suomessa.

Rataosalla Pietarsaari-Pännäinen ei ole tällä hetkellä ollenkaan turvalaitteita eikä junien kulunvalvontaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Rataosuus ja liikennepaikka on sähköistetty, mutta kauko-ohjauksessa ne eivät ole.

– Hankkeessa rataosuus liitetäänkin myös kauko-ohjausjärjestelmään, mikä mahdollistaa junien kulun valvonnan Pännäisistä Pietarsaareen, sanoo projektipäällikköVesa Ruohomäki Väylävirastosta.

Pietarsaaren liikennepaikalla on kolme tasoristeyksen varoituslaitosta, Pietarintiellä, Koulukadulla ja Taljasepänkadulla.

Eteläpää eli Pietarintie varustetaan pääopastimilla, raideopastimilla sekä juna- ja vaihtokulkuteillä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pohjoispäähän tulee mm. raideopastimet ja vaihtokulkutiet.

Radan varteen on jo noussut betoninen laitetila, johon sijoitetaan turvalaitejärjestelmien vaatima tekniikka.

Pietarintien tasoristeyksen varoituslaitos liitetään junien kulkua ohjaaviin turvalaitteisiin.

Molemman pään vaihteet uusitaan sähkökäänteisiksi. Vaihdetta kääntämällä valitaan kummalle raiteelle juna päätyy; vaihteet mahdollistavat tarvittaessa junan ohjaamisen sivuun toiselle raiteelle, odottamaan toisen junan ohitusta.

– Vaihteiden vaihto tehdään nyt kun UPM:n tehtaalla on seisokki, Ruohomäki kertoo.

Pietarsaaren liikennepaikalle asennetaan Sievin liikennepaikalta käytöstä vapautunut releasetinlaite.

Rataosuudelta on jo kaivettu maata pois, sillä myös maa-ainekset kiskojen alta menevät vaihtoon ja maahan asennetaan asianmukaiset routaeristeet.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä