Paikallisuutiset

Valtio kilpailuttajana ja jopa takaajana – liikenneministeri Timo Harakka avasi Pietarsaaren kävelykadulla suunnitelmaansa, jonka olisi määrä nopeasti huolehtia pysyvistä lentoyhteyksistä maakuntakentille

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka tapasi kansalaisia ja oman puolueensa paikallisaktiiveja kävelykadulla.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka tapasi kansalaisia ja oman puolueensa paikallisaktiiveja kävelykadulla. Kuva: Kristian Sundqvist

Pietarsaaressa maanantaina vieraillut liikenne- ja viestintäministeriTimo Harakka (sd.) ilmoitti päivää aiemminKeskipohjanmaan haastattelussa esittävänsä hallitukselle työryhmää, "jolla saataisiin pysyvästi hoidettua yhteydet maakuntakeskuksiin". Hän viittasi nimenomaan lentokenttiin.

Mitä tämä käytännön tasolla tarkoittaisi eli miten työryhmä voisi moisen tavoitteen saavuttaa ja mitä idean taustalla on?

– Olen saanut todella paljon yhteydenottoja Pohjanmaan vientirannikolta ja toki myös Pohjois-Karjalasta ja Kainuusta, joissa myös on ihan maailmanluokan teollisia yrityksiä ja myös yliopistoja, jotka tarvitsevat näitä yhteyksiä. Tässä täytyy toimia nopeasti. Samaan aikaan Finnairin tilanne on koronan vuoksi todella vaikea, yhtiö on tehnyt lyhyessä ajassa 180 miljoonaa tappiota.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Konkretiaa Harakka ammentaisi tehokkaasta työryhmästä, joka esittäisi kustannustehokkaita ratkaisuja.

– Nähdäkseni ratkaisu on, että tämä muotisana nyrkki pitäisi perustaa, nyrkki joka lähtisi ajattelemaan pysyvää ratkaisua, joka ei ole Finnairista riippuvainen vaan [etsisi] niitä erilaisia keinoja, joilla voidaan maakuntakenttiä voidaan esimerkiksi operoida kustannustehokkaammalla kalustolla kuin mitä Finnairilla on ollut. Miten siihen sitten liittyisi esimerkiksi kilpailutusasioita tai valtion roolia, nämä pitäisi erikseen miettiä.

Finnairinkin roolin Harakka näkisi joka tapauksessa merkittävänä.

– Tässä pitäisi Finnairin olla mukana. Heillä kuitenkin on selkeästi tahto siihen, että yhteydet säilyvät, vaikkei välttämättä ehkä kykyä huolehtia asiasta tavalla, joka tyydyttäisi maakuntien ihmisiä. Tietenkin itse kunkin maakunnan osaajien kanssa etsittäisiin ratkaisu niin, että kun työryhmä istuu, niin voidaan taata, että siirtymävaiheessa joku minimitaso voidaan palauttaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Viittaat valtioon tässä erillisenä toimijana, ei Finnairin valtio-omistajana?

– Kyllä, juuri näin.

Harakka tarkentaa kysyttäessä, että valtion ei hänen näkemyksensä mukaan tule subventoida kotimaanlentoja eikä se ehkä olisi mahdollistakaan.

– Lähtökohta on, että tarve ja kysyntä ovat aitoja, niinpä tämän pitäisi riittävän järkevällä kustannusrakenteella toimia myös kaupallisesti. En ajattele, että valtio maksumiehenä hoitaisi liikenteen, vaan valtiolla voi olla rooli kilpailutuksen järjestäjänä ja tarvittaessa takaajana.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ministeri korosti ymmärtävänsä Pietarsaaren seudun yrittäjien ja muiden ihmisten huolen Kruunupyyn lentoaseman tulevaisuudesta. Hän lupaa, että hallitus pistää maakuntakenttien asiassa joka tapauksessa rivakasti toimeksi.

– Etsimme nopeasti sellaisen ratkaisun, jolla pysyvästi taataan lentoyhteydet.

Ministeriä oli kävelykadulle saapunut maanantaiaamupäivänä ihmettelemään joitain kymmeniä kansalaisia. Keskustelujen aiheet vaihtelivat vakavista teemoista jalkapalloon ja jäätelöön.

Kunnan sisäisestä joukkoliikenteestä puhuttaessa nousi esille, että Pietarsaaressa ei sellaista ole enää pitkään aikaan ollut. Miten läheisiä tai kaukaisia maakuntien Suomen asiat city-poliitikkona profiloituneelle ja Uudenmaan vaalipiiristä eduskuntaan valitulle Harakalle ovat?

– Olen kotoisin Äänekoskelta, joka on osapuilleen Pietarsaaren kokoinen paikka, joten sikäli ovat kyllä tuttuja.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä