Paikallisuutiset

Vegan peräpää uusiutuu vähitellen – Max Lasén on johtanut timpuritiimiä vuoden alusta

– Kävin katsomassa Vegaa Tallinnassa pariin otteeseen 1990 -luvun puolivälissä... kyllä se nyt näyttää huonommalta kuin silloin.

Max Lasén tuli Vanhan Sataman Laivapihalle töihin viime vuoden juhannuksen jälkeen. Aluksi hän oli uusimassa Jacobstads Wapenin ulkolaudoitusta ja korjasi sitten Laivapihan verstaan katon. Vuodenvaihteen jälkeen hän siirtyi Vegaan. Laivaa on korjailtu vähän kerrallaan, mutta vuodet ovat tylyjä niille osille, joihin ei ole ehditty kajota.

Tällä hetkellä Vegan peräpäätä korjaa viiden henkilön työryhmä, osa heistä työllistämistyössä. Esimies Max Lasén on paikalla 4–5 tuntia päivässä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Minulla on sopimukset kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan, nykyinen päättyy elokuun lopussa.

”Ilman kokemusta Wapenista Vega voisi olla aika vaikea korjauskohde. Se on tosin sanottava, että Vegan linjat ovat selkeämmät.”

Vega tuotiin Vanhaan satamaan 1997, mutta aluksen kunnostamista on hidastanut rahan puute. Alkuperäinen ajatus laivan saattamisesta uudelleen merikelpoiseksi on hylätty jo aikaa sitten. Purjeista on tehty olkalaukkuja ja reppuja. Vain Vegan ahteri ennallistetaan, keskiosa kuvastaa jatkossakin aluksen rappiotilaa ja keula esittelee Vegan tukirakennetta.

Yhtä ja toista on saatu aikaan laivan perällä. Takimmainen kansikoroke on hahmollaan, ruorihytti puuttuu vielä. Perän kansilaudoitus on uusittu 15 metrin matkalta.

– Pitää uusia reelingit. Tässä kävi niin hullusti, että meidän piti uusia ensin kansi, jotta voisimme käsitellä laitoja. Vähän kuin aloittaisi talon rakentamisen katosta. Vanhojen tukikaarien viereen on jo asennettu mallikaaret. Uudet laitalaudat tulevat olemaan ohuemmat kuin alkuperäiset.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Konehuone oli päässyt kurjaan kuntoon, laudat olivat lahoja. Konehuoneessa oli asbestia, jonka poistamiseen tilattiin alaan erikoistunut yritys. Nyt konehuone on korjattu.

Suurimman osan 45 vuoden työelämästään Max Lasén on viettänyt rakennuksilla. Aikoinaan hän oli myös yksi Jacobstads Wapenin rakentajista.

– Ilman kokemusta Wapenista Vega voisi olla aika vaikea korjauskohde. Se on tosin sanottava, että Vegan linjat ovat selkeämmät.

Wapenia varten piti etsiä luonnostaan käyriä puita, kuten 1700 -luvulla tehtiin. Vega on modernimpi, puupulan vaivaamat turkulaisrakentajat kehittivät liimapuupalkin, jota käytettiin monin paikoin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Max Lasén käytti liimapuuta myös rakentaessaan Jacobstads Wapenille uudet mastot pari vuotta sitten. Toistaiseksi Wapen kelluu ilman mastoja, pressulla peitettynä Laivapihan laiturissa.

Max Lasén itse ei veneile sen enempää kuin matka huvilalle vaatii, mutta muuten puulaivat kiinnostavat.

– Vuonna 1997 olin Kemiössä rakentamassa Eugenie -jahtia. Se on kaksimastoinen, vähän Wapenia pienempi alus. Sen jälkeen oli Kemiössä korjaamassa Inga -nimistä kaljaasia.

Vega on kolmimastoinen, puusta rakennettu kuunari. Se toimitettiin Neuvostoliittoon 1952 osana Suomen maksettavaksi määrätyistä sotakorvauksista.

Neuvostoliitto käytti sitä koululaivana.

Vega poistettiin käytöstä 1979 ja nostettiin telakalle 1986.

Tiedustelujen ja Eesti Meremuseumin kanssa käytyjen neuvotteluiden jälkeen Pietarsaaren Vanha Satama Oy päätti perustaa Vega-säätiön, joka rekisteröitiin 3. kesäkuutta 1996. Vega tuotiin Pietarsaareen 1997.

Laivaa on remontoitu vaihtelevalla intensiteetillä. Välillä on ollut pitkiäkin taukoja, kun rahaa ei ole ollut.

Vuonna 2017 veroviranomainen päätti, että Vegalle myönnetyt lahjoitukset ovat verovähennyskelpoisia valtionverotuksessa, koska Vega-säätiö käyttää lahjoituksia tukemaan Suomen kulttuuriperintöä.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä