Kulttuuri

Joulun aika saa kirkon täyttymään: Jouluyön messun rinnalle suosituimmaksi kirkkovuoden tilaisuudeksi on noussut 1. adventtina järjestettävä messu.

Pietarsaaren 29suomalaisen 29seurakunnan 29nuorisotyönohjaaja Taina Niinimäki (vas.), 29kirkkoherra 29Lotta Endtbacka ja nuorisotyön-29ohjaaja Jaana Sandvik kertovat, että kävijämäärän kasvattamiseksi 29tapaninpäivänä 29järjestettävää hartautta varten kokeillaan joka vuosi jotain uutta. Tänä vuonna 29tiedossa on 29kynttiläkirkko 29Johanneksen 29kappelissa.
Pietarsaaren 29suomalaisen 29seurakunnan 29nuorisotyönohjaaja Taina Niinimäki (vas.), 29kirkkoherra 29Lotta Endtbacka ja nuorisotyön-29ohjaaja Jaana Sandvik kertovat, että kävijämäärän kasvattamiseksi 29tapaninpäivänä 29järjestettävää hartautta varten kokeillaan joka vuosi jotain uutta. Tänä vuonna 29tiedossa on 29kynttiläkirkko 29Johanneksen 29kappelissa. Kuva: Maija Myllymäki

Pietarsaaren suomalaisen seurakunnan kirkkoherraLotta Endtbacka ja nuorisotyönohjaajaTaina Niinimäki tietävät tänäkin vuonna odottaa täpötäyttä kirkkoa joulun aikana järjestettäviin tilaisuuksiin.

Kirkkovuoden pyhä- ja juhlapäivistä joulupyhät keräävät Pietarsaaren kaupungin kirkkoon yhä kaikkein suurimman määrän ihmisiä verrattuna muihin vuoden aikana järjestettäviin jumalanpalveluksiin.

– Tänäkin vuonna jouluyön messuun odotetaan 150–200 kävijää, ja jouluaaton hartauteen taas noin 160 kävijää, Endtbacka ja Niinimäki kertovat.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ero muihin pyhä- ja juhlapäivinä pidettäviin jumalanpalveluksiin on ilmeinen, sillä esimerkiksi joulun aikana järjestettyjen hartauksien jälkeen seuraavaksi suosituin jumalanpalvelus on pääsiäisaikaan järjestettävä kiirastorstain messu, joka houkuttelee kirkkoon kävijöitä noin 80 henkilön verran.

”Jouluyön messuun saapuu vuosittain paljon Pietarsaaresta jo poismuuttaneita aikuisia, jotka ovat olleet muinoin itse mukana toimittamassa kirkossa jouluyön messua.” Taina Niinimäki nuorisotyön ohjaaja

– Jouluyön messussa on se oma tunnelmansa. Messun ajankohtaan kiteytyy myös vahvasti jouluyön sanoma, sillä Raamatun mukaan Jeesus syntyi juuri jouluyönä. Ja vaikka jouluevankeliumi onkin yhtä totta, lukipa sen sitten jouluaattona aamuna, päivällä tai illalla, voi jouluyönä kuitenkin tuntea pääsevänsä tätä sanomaa vielä lähemmäksi.

– Siinä voi vähän jopa mielessään kuvitellakin, millaista Beetlehemin tallissa onkaan muinoin jouluyönä ollut, Endbacka kuvailee.

– Jouluyön messussa on myös mukana paljon sellaisia elementtejä, jotka tekevät tilaisuudesta erityisen juhlallisen, ja erottaa messun muista jumalanpalveluksista. Esimerkiksi jouluyön messuun kuuluu ristikulkue, ja nuoret ovat myös vahvasti jouluyön messun toimittamisessa ja järjestämisessä mukana, Niinimäki lisää.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Jouluyön messua on alettu Pietarsaaressa pitämään 90-luvun alkupuolelta lähtien.

Endtbackan mukaan jouluyön messun ajankohdan valintaan on vaikuttanut halu tavoittaa kirkkoon nuorempaa sukupolvea, mutta taustalla on myös teologinen näkökulma.

– Jos ajatellaan teologisesti, niin jouluaattohan on itsessään vielä jouluun valmistautumista, sillä Jeesus syntyi jouluaaton yönä. Evankeliumin mukaan varsinainen joulu alkaakin siis vasta jouluyönä.

Nuorisotyö on ollut alusta asti vahvasti mukana jouluyön messujen järjestämisessä. Joulun aikana pidettävistä jumalanpalveluksista jouluyön messu houkutteleekin paikalle nimenomaisesti nuoria ja nuoria aikuisia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Messussa nuoret ovat 90-luvulta lähtien muun muassa kulkeneet ristikulkueena, laulaneet veisuja, lukeneet tekstejä ja keränneet kolehtia. Nuorisotyöllä onkin Pietarsaaressa vankat ja juurtuneet perinteet jouluyön messun järjestämisen ja toimittamisen osalta, Niinimäki sanoo.

Hänen mukaansa seurakunnassa tehtiin myös heti alun alkaen linjaus, että jouluyön messussa tullaan laulamaan joka vuosi samat veisut sekä lukemaan samat Raamatun tekstit.

– Jouluyön messuun saapuu vuosittain paljon Pietarsaaresta jo poismuuttaneita aikuisia, jotka ovat olleet muinoin itse mukana toimittamassa kirkossa jouluyön messua.

– He ovatkin nauttineet suuresti siitä, että messussa he ovat saaneet laulaa samoja veisuja, joita itse nuoruudessaan lauloivat.

Ennen jouluyön messua, jouluaattona päivällä pidettyyn jouluaaton hartauteen saapuu lapsiperheitä ja iäkkäämpiä seurakuntalaisia. Joulupäivän aamuhartaudessa nähdään taas pääasiallisesti iäkkäämpää sukupolvea.

– Vielä muutamia vuosikymmeniä sitten suosituin joulun aikana järjestetyistä jumalanpalveluksista oli juuri joulupäivänä aamulla järjestetty jumalanpalvelus. Siksi kyseinen hartaus on yhä iäkkäämmille erityisen tärkeä, sillä heille kyseiseen tilaisuuteen kiteytyy paljon lapsuusmuistoja. Monet heistä ovat kertoneetkin tulleensa omassa lapsuudessaan kirkkoon reellä, ja aamukirkkoon saapuminen herättää usein heissä lämpimiä muistoja, Endtbacka sanoo.

Kirkkoherra ja nuorisotyönohjaaja ovat olleet myös positiivisesti ilahtuneita siitä, että 1. adventtina pidetyn jumalanpalveluksen suosio on noussut räjähdysmäiseen kasvuun viimeisten kuluneiden vuosien aikana.

Jo useamman vuoden ajan 1. adventtina pidetty messu on kerännyt ihmisiä paikalle noin 200 henkilön verran – siis yhtä paljon, ja vuodesta riippuen jopa enemmänkin, kuin jouluyön messuun.

– Valtakunnallisesti katsottuna 1. adventtina pidetty jumalanpalvelus on vähentänyt merkittävästi suosiotaan, mutta meidän seurakunnassamme on tapahtunut juuri päinvastoin. Vaikuttavana tekijänä näemme adventtileiriläisten osallistumisen messuun sekä messun jälkeen seurakuntakeskuksessa tarjottavan joulupuuron. Olemmekin tähän messuun pyrkineet erityisesti satsaamaan, Endtbacka ja Niinimäki toteavat.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä