Paikallisuutiset

Nuori Yrittäjyys -messut kokosi yhteen suuren joukon opiskelijoita yrityksineen Pietarsaaren kampukselle. Messujen parhaat palkittiin.

Pietarsaari

Nuori Yrittäjyys -messut kokosi yhteen lähes 80 opiskelijaa ja heidän 33 NY-yritystään esittelemään liikeideoita, markkinoimaan ja myymään.

Tiistaina kampuksella pidettyjen messujen parhaaksi yritykseksi valittiin Heim UF Norrvallasta, parhaaksi myyjäksi Finlahja Centria-ammattikorkeakoulusta. Paras messupiste oli Jakobstads Gymnasiumin Lilla Droppenilla, paras tuote/palvelu niin ikään JG:n Teddys kicks UF:llä. Parhaan myyntipuheen tuomariston mielestä piti hevosalalla toimiva NY-yritys Equestrianlife UF Sursikista.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vuosi yrittäjänä –ohjelmassa 15-29–vuotiaat nuoret pyörittävät lukuvuoden ajan oikealla rahalla toimivia harjoitusyrityksiä eli NY-yrityksiä, peruskoulun 9. luokalla, toisella asteella (lukio ja ammattiopistot) sekä korkea-asteen oppilaitoksissa.

Ohjelman tarkoituksena on mm. vahvistaa työelämätaitoja ja taloudenhallintaa sekä kehittää vuorovaikutustaitoja ja yrittäjämäistä asennetta.

Sanayhdistelmän "Badén Glish" ensimmäinen osa vie ajatukset kylpylään ja peseytymiseen, niin kuin tässä tapauksessa pitääkin. Kun nimen napsauttaa auki toiselta kantilta se tarkoittaakin huonoa englantia – "bad english". Sanaleikin takana ovat NY-yrittäjätMikko Saari jaTuija Partanen.

– Viestinä on, että yrittämisessä usein kannattaa katsoa vanhoja tuttuja asioita toisin - monesti myös ulkopuolisin - silmin, Saari sanoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Leikki on itse NY-yrittämisestä kuitenkin kaukana. Yrittäjyyttä harjoitellaan oikeasti.

Centriassa kansainvälistä tradenomitutkintoa monimuoto-opiskelijoina suorittamassa olevien Saaren ja Partasen NY-liikeideana on myydä markkinointiselvityksiä. Minimessuilla kampuksella tiistaina he olivat tekemässä kävijöiden keskuudessa kartoitusta sampoopullojen etiketeistä. Messuvieraan tehtävänä oli laittaa pullojen etiketit paremmuusjärjestykseen.

– Kyse on siis jo osittain markkinoilla olevan tuotteen uudelleen brändäyksestä, Mikko Saari esittelee.

Tilausta vastaaville räätälöidyille markkinointiselvitykselle riittäisi itse asiassa vaikka millä mitalla. Saari viittaa Tilastokeskuksen lukuun, jonka mukaan peräti puolet uusyrityksistä lopettaa toimintansa viiden vuoden sisällä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Ei voi olla niin, että kaikilla on huono tuote. Kyse täytyy olla pikemminkin siitä, ettei tuotetta ehkä osata myydä eikä kohdentaa markkinointiakaan oikein, Saari pohdiskelee.

– Ja siinä me tulemme mukaan kuvioihin. Liikeideanamme on kärjistäen sanottuna etsiä yrityksiä, joilla menee huonosti, vaikka tuote on hyvä. Itseäni kiehtoo erityisesti harmaa tieto, kuluttajan ajatus "ehkä ihan kiva, mutta...". -toteamuksen takana.

Aikuisina monimuoto-opiskelijoina Mikko Saari ja Tuija Partanen edustivat messutapahtumassa hieman varttuneempia NY-yrittäjiä peruskoululaisten ja lukiolaisten rinnalla. Kumpikin aloitti opinnot tänä syksynä ja tarkoituksena on valmistua muutaman vuoden päästä ulkomaan markkinoinnin kentille ja kansainvälisen kaupan palvelukseen.

– Koulun penkillä istutaan kahtena päivänä viikossa, muina päivinä ollaan leipätyössä. Opintoja voi kätevästi viedä eteenpäin omaa tahtia, he kiittelevät.

Nuori Yrittäjyys ry:n kehittämässä Vuosi yrittäjänä –ohjelmassa 15-29–vuotiaat nuoret pyörittävät lukuvuoden ajan oikealla rahalla toimivia harjoitusyrityksiä eli NY-yrityksiä, peruskoulun 9. luokalla, toisella asteella, siis lukiossa ja ammattiopistossa, sekä korkea-asteella.

– Nuori Yrittäjyys tarjoaa yrittäjyys- ja kuluttajakasvatusta tukevia opinto-ohjelmia 7–29-vuotiaille nuorille koulujen ja oppilaitosten kautta.

– Yrittäjyyskasvatuksen polku on opinto-ohjelmien kokonaisuus, joka tarjoaa käytännönläheisiä yhteistyömuotoja nuorten yrittäjyysasenteen, työelämävalmiuksien sekä oman talouden hallinnan vahvistamiseen. Tekemällä oppimiseen perustuva toiminta vahvistaa myös konkreettisesti nuorten ja elinkeinoelämän yhteistyötä, kuvaa kehityspäällikköInger Aaltonen.

Messuille osallistui nuoria yrittäjiä Centria-ammattikorkeakoulusta, Yrkesakademista, Norrvallasta, Jakobstad gymnasiumista ja Oxhamnilta, Zachariasskolanista ja Sursikista. Tapahtuman järjestivät Nuori Yrittäjyys ry., Concordia ja oppilaitokset.

ps@pietarsaarensanomat.fi

NY-minimessut

Messuilla 3.12. lähes 80 nuorta ja heidän 33 NY-yritystä esittelivät liikeideoitaan, markkinoivat ja myivät tuotteitaan kampuksella.

Nuoria yrittäjiä oli Centriasta, Yrkesakademista, Norrvallasta, Jakobstad gymnasiumista, Oxhamnilta, Zachariasskolanista ja Sursikista.

Nuori Yrittäjyys ry:n kehittämässä Vuosi yrittäjänä –ohjelmassa 15-29–vuotiaat nuoret pyörittävät lukuvuoden ajan oikealla rahalla toimivia harjoitusyrityksiä eli NY-yrityksiä, peruskoulun 9. luokalla, toisella asteella (lukio ja ammattiopistot) sekä korkea-asteen oppilaitoksissa. Ohjelman tarkoituksena on mm. vahvistaa työelämätaitoja ja taloudenhallintaa sekä kehittää vuorovaikutustaitoja ja yrittäjämäistä asennetta.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä