Paikallisuutiset

Uusi suunta koputti elämän ovelle: Lääkärin ohimennen heittämällä huomautuksella oli arvaamattoman ihania vaikutuksia pietarsaarelaisen Minna Uusitalon elämään.

Luonnonkosmetiikkaa valmistava Rimita Green virittelee nyt vientiä Ruotsiin ja Saksaan sekä availee väyliä Norjaan ja Japaniin.

Pietarsaari

Lääkärin, kuin ohimennen, heittämällä huomautuksella oli arvaamattoman ihania vaikutuksia pietarsaarelaisenMinna Uusitalon elämään. Hän kuvaa kuinka uusi suunta koputti elämän ovelle ja hän löysi kutsumustyönsä yrittäjänä luonnonkosmetiikan parissa.

Uusitalo sai hämmästyksekseen kuulla, että se mitä laittaa iholle, on kärjistäen jopa tärkeämpää kuin se, mitä syö.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Kertoilin siinä, kuinka hyvässä kunnossa ollaan, kuinka käytän puhtaita raaka-aineita ruoanlaitossa ja olen syönyt terveellisesti jo vuosikausia. Paljon vihanneksia ynnä muuta kropalle perinteisesti hyödyllistä.

"Pipetillä annosteltaessa öljyä tulee helposti liikaa ja sitten kun ylimääräinen imaistaan iholta takaisin pulloon tarttuu iholta mukaan bakteereja".

– Lääkäri siihen kommentoimaan, että oikein hyvä juttu, mutta tiesitkös, että se minkä laittaa iholle on verenkierrossa jopa 30 sekunnissa. Siis paljon nopeammin kuin ravinto, jolla sama matka elimistön hyödyksi tai haitaksi kestää mutkikkaan ruoansulatusjärjestelmän vuoksi huomattavasti pidempään.

– Ei siis ole aivan sama, mitä aineita ihollaan käyttää.

Herätyksen Minna Uusitalo muistelee olleen niin voimakas, että hän alkoi siltä seisomalta kerätä luonnonkosmetiikasta kaiken saatavilla olevan tiedon.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Syntyi Rimita Green, perheyritys vihreillä arvoilla. Kyse on kahden sukupolven, käytännössä pojan ja äidin pyörittämästä firmasta, jonka nimi tulee pojan, Riku-Pekan, äiti-Minnan ja isä-Tapion etunimen kahdesta ensimmäisestä kirjaimesta.

Yrityksen toiminta alkoi viitisen vuotta sitten ekologisten ihonhoitotuotteiden maahantuonnilla. Ensimmäisenä tuotiin Portugalin ihmettä, kylmämenetelmällä puristetusta neitsytöljystä valmistettua oliivisaippuaa. Sen saama vastaanotto rohkaisi eteenpäin.

Tällä hetkellä tuontiartikkeleita on useampi kymmen. On ranskalaisia hajuvesiä, terapeuttisia öljyjä, vartalonhoitotuotteita, ekologisia pesuaineita. Onpa joukossa terapeuttisia eläintuotteitakin.

Yksi suosituimpia tuotteita on alppisembranmäntyä, alppimäntyä, salviaa ja kipuapoistavaa murmeliöljyä sisältävä kipuvoide Itävallasta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pienestä aloitettiin ja myyntiluvut ovat edelleen pieniä, mutta se ei huoleta kun tämänkin vuoden lopuksi voidaan kirjata 40 % kasvu.

Omiin tuotteisiin kuuluvat ekologinen alumiiniton deo, arganhedelmästä kylmäpuristettu öljy, kultanaamio sekä kasvosarja Triple puhdistusvaahtoineen, kasvovesineen ja voiteineen.

– Triple on ylistys siankärsämön, piharatamon ja tyrnin liitolle, ei yrittäjä väsy ihmettelemään luonnon viisautta.

Valmistuksesta vastaavat alihankkijat, joita on tällä hetkellä neljä, lähin Seinäjoella.

– Tuotekehittelyssä teemme tiivistä yhteistyötä Suomen huippukemistien ja VTT:n kanssa. Reseptiikka on meidän omaisuutta, Minna Uusitalo kertoo.

Hän huomauttaa, että isoissakin taloissa sovelletaan vastaavaa hybridimallia.

– Harvalla onkaan enää oma fabriikkia. Resurssit on viisaampaa keskittää reseptiikan ja brändin hallintaan. Ja konsepti toimii. Tehdashan maksaisi, oli tilauksia tai ei.

– Itse en lisäksi luota ns. kotikeittiötekemiseen. Vain teollisella tuotannolla pystytään varmistamaan laboratoriotason puhtaus, mikä on ratkaisevaa vaikkapa öljyä tehtäessä. Öljy on luonnostaan mieletön kasvualusta pöpöille. Juuri siitäkin syystä meidän tuote on pakattu suihkepulloon. Pipetillä annosteltaessa öljyä tulee helposti liikaa ja sitten kun ylimääräinen imaistaan iholta takaisin pulloon tarttuu iholta mukaan bakteereja, Minna Uusitalo kuvaa.

Rimitan arganöljy kylmäpuristetaan Ranskassa, käsinpoimituista hedelmistä, ja tuote pullotetaan Suomessa.

– Eettistä näkökulmaa antaa se, että Rimita maksaa naisille vielä erillisen lisäpalkkion tukeakseen paikallisia naisia. Tämä toimintamalli on tärkeä minulle henkilökohtaisesti, koska toimin Naistenpankissa. Ja siellä meidän ideana on auttaa naisia auttamaan itseään.

Mahdollisuuksien mukaan käytetään paikallista osaamista niin valokuvauksessa kuin vaikkapa pakkaussuunnittelussa. Niin ikään pietarsaarelaisen puusepän käsialaa on kipuvoiteen lusikka satavuotisesta hongasta.

Lähtökohtana on mitä, miten ja kenelle tuote tehdään.

Alkuidea syntyy yrityksessä, minkä jälkeen keskustellaan asiakkaiden ja jälleenmyyjien kanssa.

– Sitten pohditaan tutkijoiden ja kemistien kanssa, millä ainesosilla tuote kannattaa tehdä. Jalostusvaihe on kriittisin; päästäänkö haluttuun lopputulokseen.

Tällä hetkellä työn alla on tuoksuton deo. Reseptin synnyttäminen tarkoittaa kuukausien prosessia testaamisineen ja muutoksineen.

– Esimerkiksi Triple-sarja syntyi yhteistyön tuloksena VTT:n kanssa kun hain mm. rasvahappokoostumukseltaan huippumarjaa ihonhoitoon. Se on tyrni.

Yhteistyökumppaneilta vaaditaan samaa läpinäkyvyyttä kuin itseltäkin. Ainesosaluettelon pitää näkyä sata prosenttisesti.

– Inci-listalle kuuluu joka ikinen tuotteen valmistuksessa käytetty ainesosa, myös ne 0,1 painoprosentit on mainittava. Näin kuluttaja saa hänelle kuuluvan tiedon. Useinhan näkee ainesosaluettelossa, että enemmistö on luonnollisia aineita. Kiinnostavaahan on, mitä ne loput ovat, Minna Uusitalo painottaa.

Jälleenmyyjiä Rimitalla on Suomessa kaksisataa ja nettikauppakin pyörii yötä päivää. Jakelukanavia on useita; apteekki, luontaistuotekaupat ja tavaratalot.

Pientä vientiä ollaan virittelemässä nyt myös Ruotsiin ja Saksaan. Lisäksi availlaan väyliä Norjaan ja Japaniin.

Kilpailu on kovaa, ei sitä käy kieltäminenkään.

– Onneksi perinteinen viidakkorumpu toimii modernin somen rinnalla; bloggarit valitsivat meidän deon Suomen parhaaksi viime vuonna, Minna Uusitalo iloitsee.

– Ja kun tietoisuus meistä kasvaa on Rimita Green edelleen yhtä kuin laatuleima, lupaa Minna Uusitalo.

Ekologisuus on tulevaisuuden standardi, ei pelkkä trendi, uskoo yrittäjä, joka aikoo pysyä imussa mukana. Se on helppoa kun joka solullaan elää ja hengittää intohimoa marjoihin ja yrtteihin.

Rimita Green, 5 v

Tuo maahan ja itse valmistuttaa luomulaatuisia ja luonnollisia tuotteita, joiden ainesosaluettelo näkyy asiakkaalle sataprosenttisesti.

Valikoimassa on tällä hetkellä kaikkiaan 50-60 artikkelia hajuvesistä ekologisiin pesuaineisiin. Omiin tuotteisiin kuuluu mm. deo, ihonhoitoöljy, puhdistusvaahto, kasvovesi ja -voide.

Kahden sukupolven yritys, toimii kuudetta vuotta.

Nimi tulee pojan, Riku-Pekan, äiti-Minnan ja isä-Tapion etunimen kahdesta ensimmäisestä kirjaimesta. Minna Uusitalo, 53, työskentelee Rimitassa yksin kokopäiväisesti. Myyntijohtajana hän vastaa myynnistä ja mm. raaka-aineiden hankinnasta, Riku-Pekka "Rikke" Uusitalo hallinnosta ja talouspuolesta. Muut palvelut ostetaan ulkopuolelta.

Muuta: Sekä Minna että Riku-Pekka Uusitalo ovat koulutukseltaan kauppatieteiden maistereita. Minna Uusitalo on toiminut koko aikuisikänsä eri tehtävissä teollisuuden palveluksessa, viimeksi business managerina Walkilla. Riku-Pekka Uusitalo työskentelee business controllerina.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä