Paikallisuutiset

Painotalo Forsberg panostaa kartonkipakkauksiin

Uusi pakkaustehdas toimii ja kapasiteettia nostetaan ajan mittaan.

Kuva: Kimmo Rudnäs

Pietarsaari

Perinteiseen printtipainamiseen vuodesta 1912 keskittynyt Forsberg teki jo vuosia sitten strategisesti historiallisen päätöksen alkaa tuottaa erilaisia pakkauksia. Pakkaustehtaan rakentaminen uusine koneineen vanhan painotalon viereen on 4,5 miljoonan euron investointi. Se on melkoinen harppaus, kun miettii, että yrityksen viime vuoden liikevaihto oli 2,5 miljoonaa euroa.

– Tämä on ollut strateginen valinta ja olemme jo pitkään harkinneet pakkausalalle siirtymistä. Pakkausala on sinänsä laaja käsite ja meidän oli mietittävä, millaisia pakkaustuotteita haluamme tuottaa. Lopulta päädyimme kartonkiin ja hankkia uusi konekanta sen mukaisesti, kertoo Forsbergin toimitusjohtajaPia Vähäkangas.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vanhalla puolella tulivat kuitenkin seinät vastaan, jolloin päätös aivan uudesta tuotantohallista oli välttämätöntä tehdä.

– Samalla saimme siirrettyä konttorit ja ruokalan vanhalta puolelta uudelle ja saimme lisää tilaa printin tuotantoon. Haluamme edelleen panostaa myös printtipainamiseen, siitäkin huolimatta, että ala on hieman laskussa. Toisaalta printinkin luonne on muuttunut siten, että enää yritykset eivät tilaa varastoon mitään painomateriaalia. Printtituotteita tilataan sen sijaa useammin johonkin tiettyyn tilaisuuteen, esimerkiksi myyntitilaisuuksiin.

Monet kokevat Vähäkankaan mukaan edelleen, että on mukavampi lukea tuotteesta paperista kuin näyttöpäätteeltä. Jos taas on esittelyvideoita ja kuvia, on sosiaalinen media ja kotisivu hyviä kanavia.

– Kymmenkunta vuotta sitten nettimaailma tuli vahvasti mukaan kuvaan ja painotuotteiden volyymit laskivat. Itse haluan silti ajatella, että molemmat tukevat toisiaan. Kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa voi tehdä yhtä sun toista, mutta nettimaailmaa voi tukea esimerkiksi messuilla printillä ja päinvastoin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Forsbergilla koetaan, että pakkausten rooli on muuttunut.

– Nykyään pakkaus on osa yrityksen brändiä: viestintää ja mielikuvien luomista, eli enemmän kuin pelkkä suoja tuotteelle.

Vielä tässä vaiheessa perinteinen printtipainaminen on Forsbergin ydintoimintaa, mutta kunhan pakkaustehtaalla saadaan täysi höyry päälle sisäänajovaiheen jälkeen, tulee yritys seisomaan kahdella tukevalla jalalla.

– Kasvua toki haetaan enemmän pakkauspuolelta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Forsbergin markkina-alueena on käytännössä koko Suomi.

– Pakkauspuolella aloitamme Suomesta, mutta tänä päivänä ei ole väliä, missä päin maailmaa asiakkaat ovat. Konekannan ja osaamisen puolesta meillä on edellytyksiä laajentaa markkina-aluettamme rajojen ulkopuolelle.

Forsbergilla on töissä nyt 23 henkilöä. Uusi rakennus ja tuotantolinja ovat Vähäkankaan mukaan kasvattaneen työntekijämäärää usealla henkilöllä.

– Ja lisää tarvitsemme, koska olemme saaneet käyntiin jo muutaman suuremman projektin. Väkeä tarvitaan joka paikassa etenkin, tuotannossa ja myyntipuolella sekä asiakaspalvelussa. Koulutamme tuotantohenkilökuntamme itse yhdessä konetoimittajien kanssa.

Forsberg on täyden palvelun painotalo, jossa kaikki voidaan tehdä suunnittelusta valmiiseen tuotteeseen saakka.

– Tilasimme ensimmäisinä suunnitteluohjelmat ja leikkuripöydät, jotta voimme lähteä heti räätälöimään pakkaustuotetta asiakkaan toiveiden mukaisesti. Saamme tiedostot yleensä valmiina, mutta meidän on aina tarkistettava, että ohjeiden toteuttaminen on mahdollista.

Forsbergin kartonkipakkauksia näkee jo marketeissa. Suurta potentiaalia nähdään erityisesti elintarviketeollisuudessa.

– Pakkaustuotteemme ovat elintarvikehyväksytyt, joten toki näemme sillä suunnalla suuria mahdollisuuksia. Myös lääkepakkauspuolella ja ravintolisä-pakkausten kohdalla on samansuuntaisia markkinoita.

Vähäkangas tietää, että ympäristökysymykset askarruttavat kuluttajia ja sitä kautta yrityksiä tulevaisuudessakin.

– Monet yritykset miettivät ympäristöstrategiaansa ja miten he voisivat ottaa omaan tuotevalikoimaansa ympäristöystävällisempiä pakkauksia. Yleinen mielipide on ajanut suuret yritykset ja ketjut pohtimaan näitä asioita.

Printtipuolella Forsbergillä painetaan pääasiassa paperille. Ainoastaan pienet tuotteet, kuten ID-kortit ja muut, joiden on kestettävä kulutusta ja kosteutta, painetaan muovimateriaaliin.

– Mutta ne tuotteet ovat yhden käden sormin laskettavissa, Vähäkangas sanoo.

Forsbergillä on visioita pitkälle tulevaisuuteen. Viiden vuoden päästä Vähäkangas haluaisi nähdä Forsbergin entistä vahvempana omilla markkinoillaan.

– Pakkauspuoli tulee kasvamaan ja lisää koneita tarvitaan. Tähän pakkaustehtaaseen jätettiin tietoisesti tyhjää lattiatilaa tulevaisuutta ajatellen.

Myös lisälaajennukselle on varattu vuokratontilla tilaa. Tontti kun kattaa kaupungin vanhan varikon alueen aina Sofialaaksonkadulle saakka.

– Olemme jo valmistelleet seuraavaa tuotantolaajennusta ja odotamme, että sellaiseen tulee olemaan tarvetta.

Pakkauspuolella mennään vielä toistaiseksi yhdessä vuorossa, mutta printtiä painetaan kolmessa vuorossa. Tavoitteet on asetettu aina vuoteen 2025 saakka.

– Silloin liikevaihtomme tulisi olla 10 miljoonaa euroa, joka jakautuu tasan printti- ja pakkaustuotteiden kesken, Vähäkangas visioi.

ps@pietarsaarensanomat.fi

Forsbergin kirjapaino

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä