Paikallisuutiset

Tieverkon rapistuminen jatkuu: monilla tieosuuksilla ei kannata tehdä paikkauksia

Tämän voi kai vielä paikata, mutta ely-keskus on löytänyt alueeltaan satoja kilometriä tieosuuksia, jotka pitäisi päällystää uudelleen. Kun vain olisi rahaa.
Tämän voi kai vielä paikata, mutta ely-keskus on löytänyt alueeltaan satoja kilometriä tieosuuksia, jotka pitäisi päällystää uudelleen. Kun vain olisi rahaa. Kuva: Heimo Riihimäki

Pohjanmaan ely -keskus on nostanut kädet pystyyn erinäisten tieosuuksien ylläpidon suhteen. Osa alemmasta päällystetystä maantieverkosta on rapautunut niin huonoon kuntoon, että edes päällystepaikkaukset eivät niissä enää auta.

– Pahimmissa paikoissa paikoilla ei olisi mitään, mihin kiinnittyä, Etelä-Pohjanmaan ely-keskuksen liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueen johtajaAnders Östergård selittää.

– Tieosuuksia tarkastetaan paraikaa yksityiskohtaisemmin ja voi olla, että nopeusrajoituksia joudutaan määräämään lisää. Joka tapauksessa päällystevaurioista on asennettava merkit.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Anders Östergård asettaa toivonsa hallituksen lupaukseen lisätä infrastruktuurin määrärahoja 300 miljoonalla eurolla ensi vuodesta.

– Tuolle rahalle on tietysti paljon ottajia.

Paikkauskelvottomia tieosuuksia on Pohjanmaan maakunnissa noin 670 tiekilometriä.

Tuollaisia tieosuuksia on esimerkiksi Forsbyn ja Purmon välillä 741 -tiellä, Sokaluodon tiellä, Munsalan ja Vexalan välillä, Evijärven ja Purmojärven välillä sekä Jepuan ja Oravaisten välillä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Päällysteisiin ja niiden korjauksiin käytettävissä oleva rahoitus on laskenut jo 90-luvulta lähtien, tänä vuonna rahoituksen taso on ollut historiallisen matala. Niinpä Etelä-Pohjanmaan Ely -keskus on asettanut päällystevauriomerkkejä tällaisille huonokuntoisille tieosuuksille. Tarvittaessa myös nopeusrajoituksia alennetaan.

Maantieverkon korjausvelka on kasvanut vuosikymmeniä. Laajoja uuden päällysteen osuuksia ei juuri ole ollut mahdollista toteuttaa alemmalla päällystetyllä tieverkolla.

Päällysteisiin on tullut yhä enemmän vaurioita. Teiden rakenteet ovat monin paikoin vanhoja, joten monessa tapauksessa pelkkä uusi päällystepinta ei enää riitä, vaan tarvitaan koko rakenteen parantamista.

Ilmaston muuttuminen ja oikukkaiden talvien lisääntyminen on lisännyt päällystevaurioita etenkin rannikkoseudulla. Kosteuden sulaminen ja jäätyminen päällysteen pinnassa useita kertoja talven aikana rapauttaa päällystettä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Päällysteiden paikkaukseen myönnetty rahoitus on laskenut suhteellisesti eniten juuri rannikkoalueilla.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä