Paikallisuutiset

Siikaluodon siltajätti pian valmis siirtoa varten: Sillankansi viedään sivuttaissiirtona 17 metrin päähän oikealle paikalleen. Aikaa vuorokausi.

Pietarsaari

Massiivista Siikaluodon alikulkusiltaa viimeistellään pikkuhiljaa edessäolevaan siirtoon lopulliselle paikalleen. Pääurakoitsija Kreate Oy on tehnyt vastaavia siirtoja jo vuosia, mutta pietarsaarelaisittain kyse on harvoin nähtävästä operaatiosta. Yli 1000 tonnia painavan sillan sivuttaissiirto on monien ammattilaisten yhteisponnistus ja se tapahtuu vielä syyskuussa 24 tunnin totaalisen ratakatkon aikana. Tarkkaa ajankohtaa ei haluta turvallisuussyistä julkisuuteen, mutta toki aidan ulkopuolelta voi tapahtumaa seurata halutessaan, tuumii työmaapäällikköJoonas Kauppinen.

Tapahtumasta kiinnostuneita hemmotellaan sitä vastoin lyhyellä videolla. Koko vuorokauden mittainen taidonnäyte nimittäin taltioidaan ja filmi puretaan Pietarsaaren kaupungin kotisivulle katsottavaksi huomattavasti nopeutettuna pätkänä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Mikäli silta olisi rakennettu oikealle paikalleen, rata olisi pois käytöstä peräti 3-4 kuukautta. Toki rakennustyöt vaikuttavat junaliikenteeseen. Väyläviraston kanssa on sovittu päivämäärät, jolloin raiteet ovat pois käytöstä koko Pietarsaaren infrastruktuuria koskevan miljoonahankkeen toteuttamisen aikana.

Keskustan ja Siikaluodon kauppa- ja teollisuusalueen yhdistävä alikulku sisältää sekä kevyenliikenteenväylän rappusineen että autotien. Päältä pyyhkäisee junaliikenne.

Rakennustyöt käynnistyivät kesäkuun alussa. Valmista on vuoden päästä, syksyyn 2020 mennessä.

Työt keskittyvät Asematien/Jaakonkadun ja Tehtaankadun väliselle, noin 200 metriä leveälle alueelle. Aikanaan siis Asematie jatkuu Jaakonkadun yli Tehtaankadulle.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Alikulkusillan ja katutöiden rakentaminen aloitettiin sillan porauspaalutuksilla ja tukiseinien tekemisellä kesäkuun alussa. Perustuksiin kuuluu mm. kuusi porapaalua.

– Aseman pihalla olevia johtoja ja putkia on siirretty. Esimerkiksi iso viemärilinja kulkee entiseen paikkaan nyt uutta reittiä, kertoo Pietarsaaren kaupungin rakennuttajainsinööriFrank Bäcksholm.

Päälle 30 metriä pitkällä ja noin 14 leveällä sillankannella on tilaa kahdelle junaraiteelle.

Ennen sillan siirtoa raiteet katkaistaan ja maata kaivetaan pois alta siitä kohtaa, johon silta tulee. Siirrettävä matka on 17 metriä. Käytännössä tulevan siltapaikan vieressä rakennettu silta tunkataan oikealle paikalleen sivuttaissiirtona siirtoratoja pitkin, minkä jälkeen silta lasketaan porapaalujen päihin hitsattujen laakereiden varaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Siirron jälkeen seuraavat täyttötyöt ja kiskojen asentaminen takaisin paikoilleen. Kaiken pitää siis tapahtua vuorokauden aikana.

Tämän osion valmistuttua aloitetaan tunnelityöt.

Tunnelista tulee 3,7 metriä korkea, ajokaistat kulkevat molempiin suuntiin ja kummallekin puolelle rakennetaan kevyen liikenteen väylät.

– Panostamme ulkoasuun, eli kiveykseen, kasvillisuuteen ja Siikaluodon tehdasaluehistoriaan liittyvään taiteeseen. Se, miten tehdashistoria näkyy taiteena on vielä auki. Yhtenä ajatuksena on käyttää tunnelin seinillä ruostepintaisia, säänkestäviä levyjä, johon on tehty kuva poraamalla reikiä. Kuva valaistaisiin sitten sisäpuolelta, kertoo Frank Bäcksholm.

Alueelle rakennetaan myös oma hulevesipumppaamo, joka kuuluu suurimpiin yksittäisiin menoeriin.

Uusia liikennejärjestelyjä ei Jaakonkadun ja Asematien risteysalueelle ole luvassa eikä suunnitelmissa ainakaan toistaiseksi ole esimerkiksi liikennevaloja. Aivan ilman muutoksia ei kuitenkaan selvitä, sillä mm. Tupakkamakasiinille bussiaseman puolelta johtava sisääntulotie poistuu käytöstä kokonaan.

Myös linja-autoaseman sisääntulotie ja kierrätysasema siirretään. Linja-autoasemalle tuleva liikenne johdetaan asemalle Jaakonkadulta linja-autojen nyt käyttämää tietä pitkin, mutta eri liikennejärjestelyin. Tehtaankadun ekopiste ja sinne johtava tie muuttavat lähemmäksi Citymarketia.

Alikulku helpottaa vaarallisena pidetyn Koulunkadun risteyksen liikennettä huomattavasti.

Kaupungin keskustan liikenne kulkee vanhastaan Koulukadun ja Pietarintien tasoristeysten yli. Rautatien on katsottu muodostavan esteen kaupungin keskustan ja Siikaluodon välille, etenkin jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ajatellen.

Asematietä suoraan Tehtaankadulle alikulun kautta

Alikulkusilta on valmistumassa Tehtaankadun ja Asematien välillä, ratapiha-alueella, jossa on kaksi sähköistettyä raidetta 4,8 metrin raidevälillä. Junaradan alittavalla alikululla yhdistetään Pietarsaaren keskusta Siikaluotoon. Tunnelista tulee 3,7 metriä korkea, ajokaistat kulkevat molempiin suuntiin ja kummallekin puolelle rakennetaan kevyen liikenteen väylät.

Siltaa on rakennettu radan vieressä kesäkuun alusta lukien. Nyt 34 metriä pitkä ja 14 leveä (hyötyleveys 12 m) silta on lähes siirtovalmis. Se siirretään sivuttaissiirtona lopulliselle paikalleen 24 tunnin ratakatkon aikana syyskuussa 2019. Siirrettävä matka on 17 metriä.

Kokonaisurakka sisältää Siikaluodon alikulkusillan ja uuden radan alittavan katuyhteyden rakentamisen Asematien ja Tehtaankadun välille.

Pääurakoitsija Kreate Oy. Urakkahinta noin 3,2 miljoonaa euroa (hankkeen kokonaiskustannukset noin 3,7 milj. euroa).

Rakennussuunnitelma: NRC group Finland Oy, rakennuttajakonsultti Wealdo Oy.

Hanke työllistänyt 16 aliurakoitsijaa tähän asti

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä