Paikallisuutiset

Kumipallo 4000 -tapahtuma kuljetti Itä-Euroopan halki - Luotolaisen Mika Raudasojan ja hänen poikansa matkaan kuului niin ikimuistoisia hetkiä kuin yllättäviä käänteitäkin

LUOTO

Sunnuntai aamupäivällä, kesäkuun 29. päivänä luotolaisen autoharrastajaMika Raudasojanja hänen 11-vuotiaan poikansa Oscarin4000 kilometriä taittava seikkailu kohti Eurooppaa sai alkunsa Helsingin Narinkkatorilta.

Kumipallo 4000 -tapahtumaan osallistuneet isä ja poika matkasivat ympäri Eurooppaa Chevrolet Camaro SS vm. 2010 -autolla, joka oli yksi 80:sta tapahtumaan osallistuneesta suomalaisesta urheiluautosta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Neljättä vuotta Euroopan kiertueelle osallistunut Raudasoja toivoi tältä vuodelta ennen kaikkea sitä, että matka taittuisi Itä-Euroopan halki. Vaikka hänen toiveensa toteutui, ei ikäviltä yllätyksiltäkään matkan varrella vältytty.

Helsingistä kumipalloilijat kuljetettiin laivalla Tallinnaan. Sieltä matka jatkui Latviaan, Riikaan, joka oli myös matkan ensimmäinen etappi ja yöpymispaikka.

– Seuraava matkapäivä olikin epäonnen päivä. Sinä päivänä ajoimme matkan pisimmän etapin, yhteensä 1000 kilometrin verran. Moottoritiellä, ihan muutama kilometri ennen Puolaa, Varsovaa, alkoikin sitten konepellin alta savua nousemaan.

Kun auto oli ajettu tien sivuun, selvisi, että kivi oli rikkonut auton jäähdyttimen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Siinä ei auttanut muu, kuin soittaa Suomeen vakuutusyhtiöön ja kysyä, mitä nyt tehdään. Vakutuusyhtiö otti yhteyttä paikalliseen hinausfirmaan ja autokorjaamoon, ja tunnin kuluttua meitä oltiinkin jo tien poskesta hakemassa.

Paikallisesta autoliikkeestä auto saatiin takaisin tien päälle vasta seuraavana päivänä, tiistai-iltana. Tapahtuman muut osallistujat olivat ennättäneet matkata tiistain aikana jo matkan seuraavaan etappiin, Budapestiin, Unkariin.

Vaikka Raudasojaa epäonni erityisesti harmitti, oli Oscar-pojan mielestä tilanteessa onni onnettomuudessa.

– Tykkään tosi paljon kulkea metrossa. Kun yövyimme Varsovassa, ennätimme tiistaina tutustumaan kaupunkiin kulkemalla metrolla, linja-autolla ja rautiovaunulla ympäri kaupunkia, Oscar iloitsee.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Tiistai-iltana pääsivät isä ja poika jatkamaan matkaa kohti Serbiaa, ja matkareitistä poiketen he päättivät hieman oikaista saadakseen muut osallistujat kiinni. Matkan varrella he yöpyivät Tšekissä, Ostravan kaupungissa. Keskiviikkona he jatkoivat matkaa Budapestiin.

– Budapest oli hieno kaupunki, ja vietimme siellä aikaa kaupunkiin tutustuen parin tunnin verran ennen kuin jatkoimme matkaa, he kertovat.

Keskiviikon ohjelman osalta matkan viivästyminen harmitti Raudasojaa erityisen paljon, sillä sinä päivänä tapahtumaan osallistujille oli varattu Serbiassa Vršacin lentokenttä kiihdytyskisoja varten.

– Osallistujilla oli myös mahdollista kokeilla riippuliitämistä, jota olisin ehdottomasti halunnut päästä kokeilemaan, hän harmittelee.

Koska osallistujat viettivät lentokentällä kokonaisen päivän, ennättivät Raudasojat perille Vršaciniin iltaan mennessä, jossa seuraava yö yövyttiin.

– Torstaina lähdimmekin kaikki Montenegroon, jossa ajoimme paljon upeita vuoristoteitä. Vaikka matkan pituus oli vain muutama sata kilometri, vuoristoteiden jyrkät mutkat ja korkeuserot veivät yllättävän paljon aikaa, isä ja poika muistelevat.

Seuraava yö yövyttiin Montenegrossa, Kolašin kunnassa olevassa kylpylähotellissa.

– Yö oli varsin tukala, sillä hotellissa ei ollut ilmastointia ja hotellin kylpyaltaassakin oli reikä. Vaikka koko matkan ajan autonmittari näytti 33-34 astetta, ei hyvin ilmastoidussa autossa se meitä haitannut, mutta se yö oli kyllä tukala, isä naurahtaa.

Seuraavana päivänä matka jatkui Kroatiaan. Bosniassa isä ja poika joutuivat kuitenkin yllättäen poliisin syyniin.

– Bosniassa lain mukaan 11-vuotias poika ei saisi istua autossa etupenkillä. Ajoimme poliisien mukaan myös ylinopeutta, vaikka autonmittari näytti aivan muuta. Meille kirjoitettiin 350 euron sakot, ja sen jälkeen seurasi poliisien välillä keskinäistä keskustelua. Lopuksi he sanoivat, että jos minulta löytyy 50 euroa käteistä, niin asia on sillä selvä.

Yllättävästä kohtaamisesta huolimatta isä ja poika selvisivät ajoissa Kroatiaan yöksi. Lauantaina matka jatkui Sloveniaan, jossa osallistujien kesken vietettiin matkan päätösillallinen.

Sunnuntaina oli aika lastata autot rekkarahtiin, ja Sloveniassa, Ljubljanan lentokentältä Kumipallo 4000 -tapahtuman osallistujat lennätettiin lentokoneella takaisin Helsinkiin. Pännäiseen isä ja poika palasivat junalla sunnuntaiyönä.

Matkaa Raudasojaa kuvailee mahtavana, vaikka auton rikkimeno häntä yhä harmittaakin.

– Ensi vuonna ilman muuta lähdetään taas Kumipallo 4000 -tapahtumaan, jos siihen budjetti vain saadaan kasaan, hän hymyilee.

– Ranska ja Espanja, jos sinne vain ensi vuonne matkareitti kulkisi, niin se olisi hienoa. Se puoli Euroopasta on meillä vielä näkemättä, Raudasoja toteaa.

ps@pietarsaarensanomat.fi

Kumipallo 4000

Kumipallo 4000 -nimisen tapahtuman myötä suomalaiset kuljettajat ajavat autoineen viikon ajan lähes 4 000 kilometriä ympäri Euroopan.

Mukana on mm. Aston Martineja, Ferrareita, Jaguareja, Lamborghineja, Lotuksia, Maserateja, Porscheja ja muita huikeita urheilu- ja GT-autoja. Kaikkiaan noin 80 kappaletta.

Jokaisessa autossa on kahden-kolmen hengen miehistö, ja tämä vajaan 200 hengen ryhmä palaa Suomeen tilauslentokoneella viikon kuluttua.

Matkan reittiä ei kerrota osallistujille etukäteen, vaan se paljastuu kuljettajille kahdesti päivässä jaettavista etappikorteista. Lisäksi ajopäivien aikana järjestetään monia checkpoint-tehtäviä, joiden toteuttajista parhaat palkitaan.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä