lauantai 4.7.2020 | 23:41
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Uusi m/s Mässkär merta kyntämään

Päivittäinen reittiliikenne starttaa Vanhasta satamasta Mässkärin saarelle juhannuksen jälkeen.

Pirkko Högkulla
To 13.6.2019 klo 16:45

Olet lukenut 1/5 ilmaista artikkelia.

Pietarsaari

Uusi m/s Mässkär on aloitellut ajoja Vanhasta satamasta. Tositoimiin alus pääsee juhannuksen jälkeen kun sen pääasiallinen tehtävä eli päivittäinen reittiliikenne Mässkärin saarelle pyörähtää käyntiin. Sesonkina ajetaan iltaisinkin, jos väkeä riittää ja sää sallii. On lounasristeilyjä Mässkäriin viikonloppuisin ja kukaties ohjelmaan otetaan Pietarsaaren ja Kokkolan välinen reittikin, mikäli sellaiselle löytyisi tilausta.

Avomerelle, käytännössä siis Euranin ulkopuolelle ei lähdetä. Aluksella liikutaan vain ns. ykkösalueella.

Mässkärin luotsiaseman yhdistyksen väki teki ensimmäisen matkansa tällä aiempaa hulppeammalla paatilla 5. kesäkuuta. Alus täytti kaikkien odotukset. Mallikkaasti se käyttäytyi myös seuraavana viikonloppuna kovaksi tuuleksi yltyneessä säässä.

– Vain nimi on tällä ja entisellä aluksella sama, vertailee puheenjohtaja Stefan Bredbacka, joka on myös aluksen yksi omistaja kolmesta.

Savonlinnasta hankittu alus seuraa tehtävässä m/s Mässkäriä, joka hoiti pitkään vesibussiliikennettä ennen uppoamistaan meren pohjaan viime vuonna tapahtuneessa onnettomuudessa.

Seuraaja saapui Pietarsaareen maantiekuljetuksena helatorstaina. Entisessä elämässä se oli m/s Saimatar, tuttu näky mm. oopperaristeilyllä sisävesillä. 27-vuotiaan aluksen uusi arki täyttyy nyt Pohjanlahden saaristomeren maisemista.

Pituutta vuonna 1992 valmistuneella aluksella on hieman päälle 14 metriä. Vanha vesibussi oli lasikuitua, tämä on terästä ja sisätiloistaan upeasti mahongilla sisustettu. Entisessä oli 25 matkustajapaikkaa, joista muutama kannella. Tässä on 52 paikkaa, joista peräti puolet sijoittuu aurinkokannelle.

– Enää ei siis tarvitse istua sisällä kuin dieselinhajuisessa bussissa, tuumii Bredbacka.

­– Mikä tärkeintä; alus on kaikin puolin erittäin hyvässä kunnossa. Entiseen verrattuna tämä on paitsi isompi, myös mukavampi matkustaa ja varmasti turvallisempi.

Edellinen omistaja joutui luopumaan aluksestaan terveydellisistä syistä. Tarkkaa ostohintaa Bredbacka ei halua paljastaa, mutta sanoo hintapyynnön liikkuneen 90 000 ja 100 000 euron välillä.

Ruokatarjoilun mahdollisuus antaa pidemmälle merimatkalle pientä luksusta.

– Tarjoilu voidaan järjestää vaikkapa catering-systeemillä. Käytössä on myös oma pieni keittiö, buffetin puolelta löytyy kahvikeitin ja mikro, Stefan Bredbacka esittelee.

Reittiliikenteellä ei tarjoilua ole tarpeellista järjestää.

– Matka Mässkääriinhän kestää vain nelisenkymmentä minuuttia ja ajatuksena on, että sitten luontoasemalla syödään ja kahvitellaan. Käytännössä kapteeni kysäisee matkustajilta ennen lähtöä ja soittaa keittiöön tiedon saarelle odotettavissa olevien ruokailijoiden määrästä. Näin perillä osataan varautua sopivalla määrällä annoksia, Bredbacka kertoilee.

Vesiliikenne pyörii säiden armoilla. Sade ei niinkään menoa haittaa, mutta tuuli karsii matkustajamääriä. Tyynenä ja kauniina päivänä on tietysti väkeä eniten. Kävijöiden määrä Mässkärissä vaihtelee suuresti; saarihan on suosittu retkeilykohde myös talvisin jolloin reitti tampataan kulkukelpoiseksi lumikelkoilla.

Vesibussiliikenne Mässkäriin aloitettiin vuonna 2001. Nyt alla oleva alus on järjestyksessä kolmas. M/s Mässkärin omistaa osakeyhtiö, joka myös pyörittää itse liikennettä saarelle.

– Aluksenhan pitäisi olla luotsiaseman yhdistyksen omistuksessa, mutta yhdistyksellä ei ole sellaisia varoja. Alus on mahdollista siirtää yhdistykselle jos ja kun toiminta saadaan kannattavaksi. Alus on yhdistykselle elinehto. Ilman sitä yhdistys ei pysty toimimaan, huomauttaa Bredbacka.

– Saamme olla tyytyväisiä jos kauden tulos on plus miinus nolla. Hyvänä kesänä tulee plussaa, huonona pukkaa miinusta. Tuloja saadaan lipunmyynnistä. Kannattavinta ovat tietenkin etukäteen sovittavat ryhmämatkat. Kaikki rahat menevät useimmiten takaisin toimintaan. Voittoa emme tavoittelekaan ja kaikki tehdään talkoovoimin.

Tulevaisuuteen m/s Mässkärillä kiikaroidaan luottavaisin mielin ja toimintaa jatketaan vastoinkäymisistä huolimatta.

– Yhtiön palkkalistoilla on 5-7 kapteenia, joilla on lupa ajaa tällaisia laivoja.

– Syksyllä, toivon mukaan kiireisen kauden päätteeksi, alus nostetaan pois vedestä ja mm. pohja maalataan.

Edeltäjä odottelee uutta tulemistaan maalla Alholmassa rannalla.

– Vanhan aluksen myyntihintaan vaikuttaa lähinnä moottorin kunto. Kysymys kuuluu, oliko moottori sammutettuna uppoamishetkellä vai sammuiko se uppoamisen seurauksena. Jälkimmäinen vaihtoehto on tietenkin huonompi juttu, Stefan Bredbacka toteaa.

Matkustajapaikkoja on 52, joista puolet sijoittuu aurinkokannelle.

Vanhan sataman ja Mässkärin väliä

Ajaa pääasiallisesti reittiliikennettä Vanhasta satamasta Mässkärin saarelle, juhannuksesta alkavan sesongin aikana päivittäin. Korvaa vesibussin, joka upposi meren pohjaan viime vuonna tapahtuneessa onnettomuudessa.

52 matkustajapaikkaa, joista puolet aurinkokannella, loput sisätiloissa.

Pituus 14,2 metriä.

Minimimiehitys 2 henkilöä; kapteeni ja kansimies.

Valmistettu vuonna 1992.

Omistajana osakeyhtiö, jossa on kolme osakasta, Stefan Bredbacka, Anders Boström, Keijo Hanhisuanto. Bredbacka toimii myös Mässkärin luotsiasema ry:n puheenjohtajana.

Mässkärin saarella on tyhjilleen jätetty luotsiasema joka tarjoaa yleisölle palvelujaan nimellä Mässkärin Luontoasema. Mässkärin luotsiasema ry ylläpitää luontoaseman ravintolaa, yöpymistiloja parillekymmenelle henkilölle, kokous- ja saunatiloja. Yhdistys järjestää myös opastusta vierailijoille. Luontoasema on miehitetty toukokuusta elokuuhun, muina aikoina avoinna tilauksesta.

Saaren luontoon ja kulttuuriperintöön voi tutustua myös mm. havainnollistavalla luontopolulla.

#