Paikallisuutiset

Pienellä Simsonilla iso tehtävä teollisuuden kuljetusvarmuuden lisääjänä

Jos ja kun saavutettu kasvun suunta pysyy satamassa, tietää se mukavasti töitä päälle viisikymppiselle jäänmurtajallekin.

Pietarsaari

Pienellä Simsonilla on iso tehtävä teollisuuden kuljetusvarmuuden lisääjänä Pietarsaaren satamassa, jossa tulee ja menee noin 25 laivaa kuukaudessa vuoden ympäri. Maailmalle lähtee enimmäkseen sellua ja sahatavaraa kun taas laivoista puretaan läpi vuoden kuitupuuta, lipeää, sementtiä betoniasemille vietäväksi ja hiiltä voimalan uuneihin. Kyse ei ole aivan pienistä määristä, sillä viime vuonna sataman kokonaistavaravienti, siis tuonti ja vienti, oli 1,5 miljoonaa tonnia. Siinä oli kasvua peräti 29 % edellisvuodesta. Jos ja kun saavutettu kasvun suunta pysyy, tietää se päälle viisikymppiselle jäänmurtaja Simsonillekin mukavasti töitä.

Satamajäänmurtajana Simson särkee vuosikymmenten kokemuksella suuren altaan jäät väylän suulle asti sekä häärii askareissaan tulevien ja lähtevien laivojen hinaajana. Mässkäriä kauempana se ei yleensä enää käy, vaikka ennen riitti avustuksia Kokkolassa ja Vaasassakin asti. Mataliin saaristovesiin sillä ei ole asiaa, sillä alla pitää olla syvyyttä vähintään 4,3 metriä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vieressä laiturissa on ankkurissa työkaveri Bock, joka tosin operoi vain hinaushommissa ja avoveden aikaan. Kummankin aluksen omistaa Kraftline.

Simson rakennettiin jäänmurtoa varten Ruotsissa 1966 ja se teki pitkään töitä Oxelösundissa. Edustustehtävissäkin sitä käytettiin, mikä selittää kolmekymmentämetriä pitkälle työjuhdalle poikkeuksellisen kauniin ja suuren päivähuoneen mahonkisine sisustuksineen. Kuningatar Silviakin kuului kuulema vieraiden joukkoon, viittaaJoachim Strang kuningasparin kuvaan seinällä. Strang on Kraftlinen toimitusjohtaja, joka hoitaa vuorollaan myös kipparin tehtäviä - kuten useimmat aluksen muutkin osaomistajat.

– Tämä on perinteinen, vahvasti rakennettu vanha hinaaja, jossa on yksi potkuri, yksi ruori ja se liikkuu ketterästi ympäri paikoillaan. Minimimiehitys on kolme henkilöä; kipparin lisäksi pitää olla konemestari ja kansimies, kertoilee Strang.

Alholmassa Simson on häärinyt murtotehtävissä vuodesta 2008. Puuhaan sopivan siitä tekee mm. keula, joka on sen verran loivempaa sorttia, että tarvittaessa alus nousee helposti jään päälle särkemään sitä. Paksumpia valleja vastaan Simson voi taistella myös ensin peruuttamalla ja ajamalla sitten vauhdilla läpi. Kyllä siinä vahvinkin valli lopulta murtuu.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Meillä on sopimus sataman kanssa satama-altaan murtamisesta. Lisäksi meidät voi eri sopimuksella tilata avustamaan vaikkapa majakalle tai luotsipaikalle. Normaalistihan jäänmurtajat hoitavat väylän, mutta tänä talvena olemme avanneet väylän neljästi, Strang huomauttaa.

Satama-altaan auki ajamisessa menee yleensä puolitoista tuntia, kovemmassa vastuksessa vähän kauemmin. Pakkanen ei ole suurin pulma, vaan tuulet.

– Näin hankalat jäät ovat yleensä vasta helmi-maaliskuussa. Hankalan jäätilanteesta ovat tehneet länsi- ja pohjoistuulet, jotka painavat jäät satama-altaaseen paksuiksi valleiksi. Kun on tällainen talvi, pitää jää murtaa jokaiselle satamaan tulevalle ja täältä lähtevälle alukselle; aukaistaan reittiä ja tehdään tilaa kääntymiselle, Strang kuvailee.

– Tähän asti Simson on puskenut läpi. Vaikka onhan sen 1 700 hevosvoiman tehot pientä 25 000 hevosvoiman jäänmurtajien rinnalla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Startti on vähintään kerran päivässä. Paikalla ollaankin valmiudessa vuorokauden ja viikon ympäri.

– Laivan agentti lähettää saapumistiedot, avustusta vaativa lähtö pitää tilata vähintään kaksi tuntia ennen.

– Kun startti maksaa tuhansia euroja ei konetta turha päiten käynnistetä.

Eniten töitä on talvella. Kesällä ei ole mitä murtaa ja toisaalta vain isot alukset tarvitsevat hinausapua.

ps@pietarsaarensanomat.fi

Meriliikenteen apurit

Satamassa on kaksi meriliikennettä avustavaa alusta, Simson ja Bock. Simson toimii lähinnä satama-altaan alueella jäänmurtajana ja hinaajana sekä käy eri sopimuksella avaamassa mm. väylän. Bockilla ei ole jäänmurtokapasiteettia vaan sitä käytetään avovedessä hinaustehtävissä. Kummankin aluksen omistaa Kraftline.

Kraftline on perustettu 2007, enemmistöosakkaana on Alholmens Kraft, muut omistajat: Perhonjoki, Seamaster Ab, Carl-Gustaf Haldin, Henry Hermanson Joachim Strang, joka toimii toimitusjohtajana.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä