MAINOS

Miten yrittäjä voi selviytyä korkean inflaation keskellä?

MAINOS - BANDORA.FI -


Epävarmuuus on ajanut yritykset pohtimaan oman liiketoimintansa kannattavuutta sekä tulevaisuutta. Nämä ajatukset ovat syntyneet maailmantaloutta hätkähyttäneestä inflaatiosta, mikä tulee olemaan historiallisestikin merkittävä ajanjakso. Merkittävämpi, mitä osaamme ehkä edes ajatella tällä hetkellä.

On kuitenkin asioita, joita varsinkin suuremmat yritykset eri asiantuntijoidensa avulla ovat alkaneet pohtimaan. On tärkeää varautua inflaation vaikutuksiin mahdollisimman ajoissa, eikä tämä koske pelkästään suuria yrityksiä vaan kaikkia yrittäjiä. Mitä nämä keinot sitten ovat?

Mitä inflaatiolla tarkoitetaan?

Vaikka aihe voi olla tuttu joka puolelta, käydään tämä vielä kerran läpi. Inflaatiolla tarkoitetaan ostovoiman heikkenemistä, sillä olemme tottuneet jo monia vuosia elämään melko tasaiseen hintatasoon. Nyt kuitenkin Kiinan tuotanto-ongelmat, Venäjän ja Ukrainan välinen tilanne sekä esimerkiksi COVID-19 ovat kaikki vaikuttaneet inflaation syntyyn.

Koska ostovoima heikkenee, tarkoittaa se sitä, että ihmiset laittavat paniikissa rahaa säästöön. Sen lisäksi säästöjä on yritettävä tehdä, sillä elintarvikkeiden hinnat ovat kasvaneet merkittävästi. Tämä tarkoittaa myös sitä, että yritystenkin kulut luonnollisesti kasvavat.

Eli ihmiset eivät käytä rahaansa palveluihin, hinnat vain kasvavat ja ostovoima heikkenee. Mitä tämä tarkoittaa yritysten tilanteessa? Tilanne on melko huono, mutta valoa näkyy tunnelin päässä, joten ei mitään hätää.

Kustannustehokkuus kannattaa määrittää uudestaan

Inflaatio on epäreilu tilanne vähän kaikille, sillä ostovoima hiljenee. Koska elämme kysynnän ja  tarjonnan kaupassa, olisi kuitenkin hyvä saada pidettyä jonkinlainen talous pyörimässä ja yrittäjätkin tarvitsevat luonnollisesti tuloja pyöriäkseen ja elääkseen.

Omaa kustannustehokkuutta täytyy siis seurata nyt silmä kovana sekä tehdä kannattavuuslaskelmia. Yrityksen olisi tärkeää olla tehokas, jotta heikkenevän kysynnän kierre saataisiin katkaistua. Kun palvelua tai tuotetta saadaan edullisemmin tai enemmän, lähtee kysyntä toivottavasti uudelleen nousukiitoon.

Tässä tilanteessa kannattaa miettiä yrityksen rakenteita; millä palvelu saataisiin yhä tuottamaan mutta maailmantilanne huomioiden pitämällä asiakkaat, eli voisiko hintoja laskea edes vähän? Tämä loisi uusia potentiaalisia asiakkaita.

Rahoituspuskureiden riittävyys tärkeää

Vaikka maailmantilanne pelottaa meitä kaikkia, ei investointeja olisi hyvä siirtää hamaan tulevaisuuteen tilanteen pelossa. Tulevaisuudessa investoinnit voivat olla entistä kalliimpia kuin tällä hetkellä. 

Varmista siis rahoituspuskurisi sekä niiden riittävyys. Esimerkiksi pieni yrityslaina voi olla hyvä vaihtoehto, jos säästöt jäävät himpun verran alle investoinnin tai kaikkea rahaa ei halua investoida nykyisistä säästöistä. Pieni laina voi auttaa pääsemään vaikeimpien aikojen yli ja sitä voi maksaa pienempiä summia kerrallaan.

Eri rahoitukset käyvät niin pienile, kuin keskisuurille tai suurillekin yrityksille, mutta pienien yritysten ei kannata lähteä liikaa innostumaan. On kuitenkin hyvä pitää tuotanto päällä tai palvelut saatavilla ja nostaa omia hintoja takaisin heti sitten uudestaan, kun inflaatio alkaa laskemaan.

Tehokkuus voi kääntää suunnan

Kuten aiemminkin mainittiin, on tehokkuus tärkeää. On parempi, että yrittäjä esimerkiksi karsii hieman omia palveluitaan tai jättää esimerkiksi arvokkaimmat hyllytuotteet tilaamatta silloin, kun inflaatio on pahimmillaan. On tärkeää olla tehokas ja mielummin yrittää esimerkiksi laskea omia hintojaan, jos suinkaan vain mahdollista.

Jos yrittäjä lakkaa tuottamasta palveluaan tai myymästä tuotettaan, vaikuttaa tämä heti tavarantoimittajiin ja näin ollen talous alkaa pysähtyä. Kun tavarantoimittajat nostavat hintojaan ja yrittäjä tekee näin perässä, alkaa tästä ainoastaan pitkä aikajuoksu, millä ei ole hyvää tulevaisuutta.

Vaikka hintojen lasku tässä tilanteessa voi tuntua hullulta, täytyy muuttuvassa maailmassa yrittää miettiä asioita eri kanteilta. Onko parempi saada edes ne muutamat asiakkaat kuin, että asiakkaat katoavat kokonaan? Kannattaa siis ennemminkin panostaa kuluttajatutkimukseen ja tehdä töitä sen eteen, että asiakkuukset pysyvät ennallaan tai uusia syntyy.

Älä luovu toivosta

On totta, että inflaatio kaataa yrityksiä. Olemme nähneet tämän nyt selkeimmin ehkä sähköyhtiöiden kohdalla. Kannattaa muistaa, että me kukaan emme ole yksin tässä tilanteessa. Kannattaa hakea vertaistukea.

Lisäksi kannattaa tarvittaessa pyytää apua ammattilaisilta. Yrittäjien ei tarvitse jäädä yksin, vaan puhaltaa entistä enemmän yhteen hiileen.