MAINOS

Ford Kuga ­- todella hiljainen lataushybridi

MAINOS 


Niin SUV-malliset vähän tavanomaista korkeammat kuin hybriditeknologian omaavat autot ovat alkaneen vuosikymmenen alun suosikkeja. Ford julkaisi hiljattain juuri tähän kokoluokkaan täysin uudistetun lataavaan hybriditeknologiaan perustuvan Ford Kuga -mallin, mikä voidaan liittää helposti ominaisuuksiltaan ja laatutasoltaan premium-luokan kastiin.

Auton yksi kilpailijoista erottava piirre on hiljaisuus: Vaikka polttomoottori olisi käynnissäkin, sen ääni kuuluu todella vaimeasti. Kugaa rakennettaessa lähes kaikissa vaiheissa on kiinnitetty huomiota siihen, että matkustamo olisi mahdollisimman hiljainen. Korin alapuolella olevat aerodynaamisesti säädetyt äänenohjaimetkin rajoittavat renkaista ja tuulesta syntyvän äänen pääsyä auton sisälle. Testeissä mitattu äänen taso autossa (katumelu mukaan lukien) on vain 52 dB(A). Lukema vastaa oikein hiljaisen vesisateen äänen voimakkuutta.

Ford itse on tehnyt mielenkiintoisen vertailun historiaan: Runsaat 50 vuotta sitten 1966 ensiesittelyn saaneen Ford Anglian äänitasoksi on mitattu 89 dB (A). Ja kun useimmat ihmiset kokevat äänenvoimakkuuden kaksinkertaistuvan, kun voimakkuutta nostetaan kymmenen desibeliä, voi vain kuvitella miten hiljaiselta uudella Kugalla liikkuminen vaikuttaa.


Kugaa on saatavana ladattavana hybridinä ja vuoden lopulla myös itseään lataavana hybridinä. Ladattavassa mallissa hybriditeknologia yhdistää akkukäyttöisen sähkömoottorin 2,5-litraiseen bensiinimoottoriin. Hybridiakun voi halutessaan ladata kotona tai julkisilla latausasemilla. Myös jarrutuksen aikana talteen otettu energia lataa akkua ajaessasi. Kun akku on ladattu täyteen, Kugalla voi ajaa jopa 56 km pelkällä sähkövirralla.

Ajamista Kugalla helpottaa lukuisa määrä henkilökohtaisia avustimia, kuten esimerkiksi aktiivinen vakionopeussäädin, nopeusrajoitusmerkkien tunnistusautomatiikka sekä kaistojen reuna- ja keskikohtamaalauksia automaattisesti seuraava ajolinja-avustin.

Ladattavaan hybridiin kuuluva FordPass-sovellus auttaa autonomistajaa monissa arkielämän tilanteissa: Voit tarkistaa puhelimestasi autosi akun varaustilanteen ja asettaa latausajat tai voit vaikkapa ajastaa matkustamon lämpötilan halutuksi juuri ennen kuin lähdet liikenteeseen.

Kugan mittaristo on todella nykyaikainen.


Turvallisuuteen liittyvää tekniikkaa autossa on muun muassa jalankulkijoiden tunnistusjärjestelmä sekä varoitusautomatiikka, jos olet törmäämässä toiseen autoon tai vaikkapa pyöräilijään. Jos kuljettaja itse ei reagoi vaaratilanteeseen, järjestelmä jarruttaa automaattisesti tarvittaessa täydellä voimalla, jotta törmäykseltä vältytään tai ainakin törmäysvoima lievenee.

SUV-mallien tapaan Kugassa istuu selvästi korkeammalla kuin tavanomaisessa henkilöautossa. Tilaa on matkustamossa kaikkiin suuntiin, ja auton takaosasta löytyy vielä mielenkiintoinen tilaratkaisu: Liukuvien takaistuimien myötä tarvittaessa voidaan lisätä joko tavaratilaa tai jalkatilaa takapenkkiläisille.

Kugan ladattavan hybridin polttoaineen kulutus on vain 1.4 l/100 km ja CO2-päästöt alkaen 32 g/km (WLTP). Pelkästään sähkömoottorin toimintamatkaksi luvataan 56 km (WLTP).

Ladattavaan Kuga-hybridiin kuuluu aina kaksi latausjohtoa – yksi tavalliseen kotilataukseen ja toinen julkisia latausasemia varten. Lisävarusteena olevan kiinteän Ford-latauspisteen avulla voit ladata akun tyhjästä täyteen alle 3,5 tunnissa.

Kugan varustelutasoja ovat Titanium, ST-Line sekä Vignale.
Titanium & ST-Line-mallien vakiovarustusta voidaan vielä ehostaa tarjottavien X-mallien myötä.
Launch Edition -mallistoon kuuluvat muun muassa langaton latausalusta, automaattinen pysäköintiavustin sekä peruutus- että etukamera 180 asteen laajakulmalla.

Hinnat:
Ford Kuga 1.5 EcoBoost 150 hv alk. 29941,01 euroa.
Ford Kuga 2.5 ladattava hybrid (PHEV) 225 hv alk. 39320,14 euroa.

Tutustu tarkemmin uuteen Kugaan Rinta-Joupin sivuilla >>

Ford Puma

Ford Puma 1,0 EcoBoost Hybrid (mHEV) 155hv M6 ST-Line X Launch Edition.


Uudessa Ford Pumassa moottoriteknologiavaihtoehtona on itselatautuva kevythybridi. Tässä sähkömoottori avustaa perinteistä polttomoottoria mahdollistaen sekä pienemmän kulutuksen että hiilidioksidipäästöt.

Ford Puma lanseerattiin Suomessa helmikuussa. Mallisto laajenee toukokuun tuotannosta alkaen, mistä lähtien Pumaan on saatavana kevythybridimallien lisäksi myös seitsemänvaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla varustetut 125-hevosvoimaiset EcoBoost-bensiinimallit. Automaattivaihteisto on mahdollista valita Puman kaikkiin varustetasoihin: Titanium, Titanium X, ST-Line ja ST-Line X.

Ford Puman automaattimallien hinnat alkavat 25 694 eurosta ja kevythybridien 22 774,97 eurosta lähtien.


Ford Mondeo

Uudessa Mondeo Hybridissä on sekä perinteinen polttomoottori että sähkömoottori. Järjestelmä vaihtaa automaattisesti voimanlähteestä toiseen tai käyttää molempia, jotta tehon ja taloudellisuuden paras yhdistelmä saavutetaan. Jarrutusenergian talteenottojärjestelmä hyödyntää jopa 90 % energiasta, joka normaalisti menee jarrutuksessa hukkaan, ja käyttää sitä korkeajänniteakun lataamiseen.

Ford Mondeo 2,0 187hv Hybrid eCVT Titanium HEV.


Ford Mondeon hinnat:
2.0 187hv Hybrid automaatti 4-ovinen 127 e-CVT  35 295,03 e. (tämä yllä kuvassa)
2.0 187hv Hybrid automaatti Wagon 130 e-CVT  36 222,61 e.
2.0 TDCi EcoBlue 150 hv M6 35 299,27 e.
2.0 TDCi EcoBlue 190 hv A8 AWD (neliveto) 40 869,05 e.