Paikallisuutiset
Vakuutusyhtiöt paljastavat enemmän kuin poliisi – osa Pietarsaaren suurista kolarimääristä selittyy ulkopaikkakuntalaisten liikkumisilla
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) julkaisi tammikuun alussa verkossa Liikennevahinkoportti-palvelun. Se sisältää vuosien 2008–2017 aikana liikennevakuutuksesta Suomessa korvatut omaisuus- ja henkilövahingot.
Palveluun on kirjattu lähes miljoona liikennevahinkoa. Tiedot perustuvat vakuutusyhtiöiden aineistoon.
OTI on Liikennevakuutuskeskuksen alainen itsenäinen instítuutti, jonka tehtävänä on ehkäistä liikenneonnettomuuksia.
– Aineisto on kansallisesti ja kansainvälisesti ainutlaatuinen. Liikennevakuutusyhtiöiden kautta saadaan tietoa useammista liikennevahingoista kuin miltään muulta viranomaiselta tai organisaatiolta, OTI:n liikenneturvallisuuspäällikköEsa Räty kertoo.
– Käytännössä tämän tilaston ulkopuolelle jäävät kaskovakuutuksista korvatut vahingot ja selkeästä tuottamuksellisuudesta, kuten rattijuopumuksesta seuranneet yhden ajoneuvon onnettomuudet.
Tilastokeskuksen ja Liikenneturvan vuosittain julkaisema virallinen tieliikenneonnettomuustilasto perustuu poliisin tietoon tulleisiin onnettomuuksiin. OTI:n Liikennevahinkoportista löytyvät lisäksi pelkät omaisuusvahingot, poliisille ilmoittamatta jätetyt vahingot joista on maksettu korvausta sekä tieliikennelain mukaisten teiden ulkopuolella tapahtuneet liikennevahingot.
Aineistoa voidaan hyödyntää monin tavoin. Esimerkiksikunnat saavat sen kautta tietoa oman alueensa liikenneturvallisuudesta.
Pietarsaari on ollut pitkään maan kolariherkintä seutua. OTI:n palvelun perusteella maine on ansaittua.
Tasa-arvoisissa risteyksissä sattuneissa onnettomuuksissa Pietarsaaressa vammautuu ihmisiä suhteessa asukaslukuun ylivoimaisesti eniten Suomen kunnista. Luku on kaksinkertainen listakakkoseen verrattuna ja moninkertainen maan keskiarvoon verrattuna. Mikä selittää tämän?
– Yksi selittävä tekijä voi olla mopoilijoiden korkeahko osuus tasa-arvoisissa risteyksissä tapahtuneiden liikennevahinkojen uhreista, Esa Räty toteaa.
– Jos tarkastellaan tasa-arvoisissa risteyksissä tapahtuneiden liikennevahinkojen uhrien suhdetta vahinkojen määrään, niin Pietarsaari ei nouse mitenkään erityisesti esille. Eli Pietarsaaren vahingot eivät ole olleet erityisen tuhoisia.
Tasa-arvoisten risteysten onnettomuuksissa Pietarsaaressa syntyneistä henkilövahingoista 17 prosenttia eli joka kuudes liittyy mopoiluun. Valtakunnan keskiarvo on selvästi alempi eli 13 prosenttia.
Kun mopolla sattuu onnettomuus, seurauksena on useimmiten myös ruumiinvammoja. Mitä enemmän mopokolareita, sitä enemmän loukkaantumisia.
Mopo on Pietarsaaressa erittäin suosittu liikkumaväline. Sataa asukasta kohti kaupungissa on kolme mopoa. Keskimäärin Suomessa pärisee 2,3 mopoa 100 asukasta kohti.
Asukaslukuun suhteutetun loukkaantumisten määrän perusteella Pietarsaari on kaikissa liikennevahingoissa maan yhdenneksitoista ankein paikkakunta ja kaupunkimuotoisten taajamien ykkönen.
– Arvo on lähtökohtaisesti korkealla. Yksi tekijä voisi olla se, että Pietarsaaressa on paljon ulkopaikkakuntalaista liikennettä, joista osa ajaa myös liikennevahinkoja, Esa Räty arvioi.
Myös mopoilun suhteellinen vahinkotiheys voi hänen mukaansa osittain selittyä ulkopaikkakuntalaisten vierailuilla.
Kymmenen vuoden ajanjaksolla Pietarsaaren liikenteessä loukkaantui 1 651 henkilöä. Paitsi että määrä on inhimillisesti katsottuna turhan suuri, se myös maksaa erilaisina hoitokuluina.
Liikennevakuutuksesta maksetaan vastapuolen henkilö- ja omaisuusvahingot. Esa Rädyllä ei ole yksityiskohtaista tietoa siitä, minkä verran euromääräisiä korvauksia maksettiin nimenomaan Pietarsaaressa.
Sen sijaan hän voi laskea yhden liikennevahingon keskimääräisen korvaussumman, kun koko Suomi otetaan lukuun.
– Vuonna 2017 tapahtuneista vahingoista arvioidaan maksettavan korvauksia yhteensä 427 miljoonaa euroa, eli keskimäärin 4 500 euroa vahinkoa kohden. Vaihteluväli on luonnollisesti todella suuri. Eniten tapahtuu varsin pieniin korvauksiin johtaneita vahinkoja, mutta joukossa on myös vakavampia tapauksia.i