Paikallisuutiset

Vääntöä Juthbackan markkinoista: Jos säätiö omistaa tavaramerkin, veteraaniautoilijoilla on valmiina suunnitelma B

Veteraaniautoilijoiden autonosien vaihdosta alkanut markkinatapahtuma on täyttänyt Juthbackan kartanon alueen parina elokuun päivänä jo vuosikymmenten ajan. Myyntialue näkyy etualalla, taaempana parkkipaikat, asuntoautojen sekä asuntovaunujen alue. Kuva: Timo Varila

Vuokrasopimuksen irtisanominen ja erimielisyys Juhtbackamarkkinat -tavaramerkistä hiertävät säätiön ja veteraaniautoilijoiden välejä Uudessakaarlepyyssä. Markkinat järjestetään normaalisti ainakin vielä tänä kesänä.

Juthbackamarkkinat -tavaramerkistä käydään Uudessakaarlepyyssä vääntöä Stiftelsen Juthbacka -säätiön ja maankuulut markkinat vuosikymmeniä järjestäneen Jakobstadsnejdens Veteranbilssällskap -veteraaniautoyhdistyksen välillä.

Juthbackamarkkinat -sana rekisteröitiin säätiölle Patentti- ja rekisterihallituksessa viime elokuussa. Viimeistä sanaa tavaramerkin omistuksesta ei ole vielä sanottu, sillä veteraaniautoyhdistys on jättänyt asiassa väitteen.

Viime elokuussa säätiö myös irtisanoi vuokrasopimuksen veteraaniautoyhdistyksen kanssa Juthbackan kartanon maiden käytöstä markkinoiden aikana. Irtisanomisaika on kaksi vuotta, joten sopimuksen voimassaoloaika umpeutuu elokuun 2025 puolen välin paikkeilla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vielä siis ainakin elokuussa 2024 maankuulut Juthbackan markkinat järjestetään normaaliin tapaan Uudessakaarlepyyssä.

Juthbacka-säätiö omistaa Juthbackan alueen, johon kuuluu kartano, hotelli, ravintola ja leirintäalue. Lisäksi säätiön alla on vuokra-asuntoja kahdessa talossa. Säätiö perustettiin syksyllä 2003 säilyttämään ja kehittämään vuosisatoja vanhaa kartanomiljöötä. Sitä ennen isäntänä oli Uudenkaarlepyyn kaupunki.

Autonosien rompetorista Juthbackan markkinat aikoinaan alkoivat. Kuva: Pirkko Högkulla

Peter Nyman, Jakobstadsnejdens Veteranbilssällskap -yhdistyksen puheenjohtaja, sanoo yhdistyksen kokonaan menettäneen luottamuksensa Juthbacka-säätiötä kohtaan.

– Säätiö on toiminut huonosti yhdistystä kohtaan, rumasti selän takana. Luottamusta säätiön suuntaan meillä ei ole. Oikeastaan olemme aika vihaisia, kuvailee Peter Nyman tuntoja.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Juthbackamarkkinat on meidän tavaramerkki eikä kenenkään muun. Markkinat olivat olemassa yli 20 vuotta ennen säätiötä. Juthbackan markkinoiden nimellä järjestimme tapahtuman ensimmäisen kerran jo vuonna 1980.

– Jos säätiö omistaa tavaramerkin meillä on valmiina suunnitelma B.

Nyman kertoo, että säätiö sanoi vuokrasopimuksen irti 14. elokuuta. Hakemus tavaramerkistä PRH:een oli jätetty ennen sitä.

– Kokouksessa käydyssä keskustelussa tuli esille, että vuokra olisi vähintään viisinkertainen, mitä ei voitu yhdistyksessä hyväksyä. Mielessä käväisi, että yrittääköhän säätiö lypsää yhdistykseltä rahaa kun oma talous on pohjassa, Nyman toteaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Yhteishenkeä, joka vallitsi kaupungin hallinnoidessa aluetta, hän kuvaa hyväksi.

– Aina katsottiin, että tämä on meidän markkinat ja me järjestetään, kaupunki tarjoaa pysäköintialueita ja tekee yhteistyötä tapahtuman markkinoinnissa. Katsottiin, ettei tavaramerkkiä tarvitse hakea. Yhtä luottavaisesti ajateltiin myös kun Juthbackan toiminta säätiöitiin. Toisin kävi lopulta.

”Markkinat menee plussan puolelle suuren talkootyön ansiosta. Jos pitäisi palkata työvoimaa, miinusta tulisi”. Peter Nyman, veteraaniautoyhdistys

Veteraaniautoyhdistykselle Juthbackan markkinat on vuoden tärkein tulolähde, jolla voidaan pitää vaunuhallin ja vaunuliiterin toiminta pyörimässä.

– Meillä on yhdistyksessä ja paikallisissa urheiluseuroissa yli neljänkymmenen vuoden kokemus tapahtuman organisoinnista.

– Markkinat menee plussan puolelle suuren talkootyön ansiosta. Talkooväkeä on runsaat parisataa. Jos pitäisi palkata työvoimaa, miinusta tulisi. Myös paikalliset urheiluseurat, koko Uudenkaarlepyyn kaupunki ja liike-elämä hyötyvät näistä markkinoista. Käytännössä kaikki junioritoiminta urheiluseuroissa perustuu markkinoilta saatuihin tuloihin pysäköinnin järjestämisestä ja liikenteen ohjauksesta.

Kustannukset ovat Nymanin mukaan nousseet viime vuosina. Hän kertoo, että pelkästään bajamajojen vuokraus, siivous ja tyhjentäminen maksaa 9 000 euroa.

Juthbackan markkinoiden aarteita. Markkinoilta voi löytää ihan mitä tahansa. Kuva: Pirkko Högkulla
”Mietittiin kuitenkin, että jos tavaramerkki on oma, voidaan kehittää sitten muutakin toimintaa saman tavaramerkin alla”. Ted Saari, Juthbacka-säätiö

Ted Saari, Stiftelsen Juthbacka -säätiön puheenjohtaja, kertoo säätiön hakeneen Juthbackamarkkinat-tavaramerkkiä lähinnä turvatakseen markkinoiden jatkuvuuden.

– Ei ole mitään draama tavaramerkin hakemisen osalta, Saari sanoo.

– Tavaramerkkiä haettiin periaatteessa siksi, että markkinat jatkuisivat ja että ne pystytään jatkossakin järjestämään Juthbackan alueella. Olisihan jatko ollut mahdollista myös veteraaniyhdistyksen järjestämänä. Mietittiin kuitenkin, että jos tavaramerkki on oma, voidaan kehittää sitten muutakin toimintaa saman tavaramerkin alla. Juthbackassahan pidetään esimerkiksi joulumarkkinat.

Saari katsoo, ettei säätiö ole puukottanut yhdistystä selkään.

– Säätiön näkökulmasta katsottuna oli totta kai reilua hakea tavaramerkkiä alueen omistavalle ja siellä toimivalle säätiölle itselle. Historian mittakaavassa Juthbackan nimi on yli 400 vuotta vanha, alueella on järjestetty paljon erilaisia tapahtumia. Juthbackan markkinat ovat sen sijaan suhtkoht nuori tapahtuma, Saari vertailee.

Alueelta perittyä vuokraa hän kuvaa pieneksi.

– Viisinkertainen korotus kuulostaa tietenkin suurelta jos siitä puhutaan prosenteissa. Mitä tulee vuosikustannuksiin eivät pihatyöt ja alueen muut hoitokulut kuitenkaan ole olleet linjassa vuokran kanssa.

Tavoitteena on saada säätiö pyörimään kannattavasti ja seisomaan omilla jaloilla.

Tavoitteena säätiöllä on edelleen päästä sopimukseen veteraaniautoyhdistyksen kanssa Juthbackan markkinoiden järjestämisestä.

– Toivottavasti päästään talven aikana jatkamaan yhteistyötä.

Säätiön taloutta Saari kuvaa haasteelliseksi.

– Ilman kaupungin ja Svenska kulturfondenin tukea olisi ollut mahdotonta jatkaa. Nyt viedään parhaillaan läpi kolmen vuoden kehityssuunnitelmaa. Tavoitteena on saada säätiö pyörimään kannattavasti ja seisomaan omilla jaloilla.

Patentti- ja rekisterihallituksen tavaramerkkitietopalvelusta ilmenee, että Juthbackamarkkinat -sanan haltija on Stiftelsen Juthbacka sr. Hakemus on päivätty 9.8.2023 ja tavaramerkki on rekisteröity säätiölle 28.8.2023.

Johtava neuvontalakimies Tuulimarja Myllymäki kertoo, että rekisteröinti ei ole vielä lainvoimainen, koska sitä vastaan on tehty väite.

On vaikea arvioida, milloin asiassa saadaan PRH:n ratkaisu, koska siihen vaikuttaa niin moni eri asia, kuten se pyytävätkö osapuolet pidennyksiä tai keskeyttämistä.

Kun väite on tehty, annetaan se PRH:sta tiedoksi tavaramerkin haltijalle. Kummallakin osapuolella on pääsääntöisesti mahdollisuus antaa lausumia kaksi kertaa.

– Lausuma annetaan tiedoksi toiselle väiteosapuolelle ja tällä on kaksi kuukautta aikaa toimittaa oma lausumansa, kuvaa Myllymäki.

Lausumakierroksen valmistuttua otetaan asia noin parin kuukauden sisällä käsittelyyn ja PRH antaa ratkaisunsa.

– Väite joko hylätään tai rekisteröinti kumotaan kokonaan tai osittain. Jos väite hylätään, rekisteröinti pysyy voimassa. Jos väite hyväksytään, voidaan rekisteröinti kumota joko kokonaan tai osittain. Se, jolle päätös on kielteinen, voi valittaa markkinaoikeuteen, Tuulimarja Myllymäki toteaa.

Tästä on kyse

Säätiö Stiftelsen Juthbacka irtisanoi elokuussa 2023 vuokrasopimuksen Juthbackan markkinat Juthbackan alueella järjestävän Jakobstadsnejdens veteranbilssällskap -veteraaniautoyhdistyksen kanssa. Sopimuksen irtisanomisaika on kaksi vuotta, joten markkinat 2024 järjestetään normaalisti.

Säätiö haki elokuussa 2023 Patentti- ja rekisterihallitukselta Juthbackamarkkinat -tavaramerkkiä, joka myös rekisteröitiin säätiölle. Veteraaniautoyhdistys on jättänyt asiassa väitteen. On vaikea arvioida, milloin asiassa saadaan PRH:n ratkaisu, koska siihen vaikuttaa niin moni eri asia. Se, jolle päätös on kielteinen, voi valittaa markkinaoikeuteen.

Veteraaniautoyhdistys katsoo, että tavaramerkki kuuluu sille. Yhdistys järjesti ensimmäisen Juthbackan markkinat -nimisen tapahtuman Juthbackan kartanon mailla Uudessakaarlepyyssä vuonna 1980. Tapahtuma houkuttelee keskimäärin 25 000 kävijää.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä