Paikallisuutiset
Uusi Pietarinpuistikko virallisesti käyttöön kaatosateessa: ”Turvallisuus lisääntynyt merkittävästi”
Uudistetun Pietarinpuistikon avajaisten h-hetkellä taivaat aukenivat, ja ulkoilmajuhlasta jäi puuttumaan jotain. Kymmeniin kohonnut yleisöjoukko värjötteli ja piti sadetta uimahallin lipan alla, kun Pietarsaaren teknisen lautakunnan puheenjohtaja Christer Tonberg leikkasi perinteisin menoin nauhaa 40 metriä tuonnempana sään armoilla.
Kateeksi ei käynyt myöskään Oxhamnin koulun kuudesluokkalaisia, jotka oli pyydetty suorittamaan uusien pyöräteiden vihkiäisajo. Oppilaat vaikuttivat kuitenkin olevan aikuisväestöä paremmin varustautuneita sään mukaan.
Pietarinpuistikon liikenteellinen uudistaminen on ollut pitkään tapetilla, Christer Tonberg muistutti avajaispuheessaan.
– Tuplakaistat molempiin suuntiin eivät ole toimineet optimaalisesti. Käytännössä vain yksi kaista on ollut ajettavissa molempiin suuntiin, mikä on aiheuttanut korkeita nopeuksia, kolareita ja vaarallisia tilanteita risteyksissä autojen, pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kesken, Tonberg sanoi.
– Suurin puute on kuitenkin ollut riittämättömät kevyen liikenteen väylät. Ottaen huomioon, että Pietarinpuistikko on pääkatu ja tärkeä reitti moneen kouluun ja urheilukentille, oli jalankulku- ja pyöräteistä tehtävä turvallisia ja toimivia.
Hankkeeseen saatiin valtionapua noin puolet arvioiduista kustannuksista. Hintalappu kuitenkin kasvoi ennakoidusta miljoonasta eurosta parilla sadalla tuhannella eurolla.
Tähän vaikuttivat Tonbergin mukaan arvioitua suuritöisemmät liittymäratkaisut. Kuitenkin hän piti lopputulosta vaivan arvoisena.
– Ja toki puistikosta tuli hieno. Turvallisuus on lisääntynyt merkittävästi, erillisten jalankulku- ja pyöräväylien, korotettujen risteysten ja risteävien katujen väistämisvelvollisuuden takia, hän sanoi.
Puistikko koeajettiin Ingsvan suurimmalla bussilla. Kuljettajan mukaan suurempia ongelmia ei ollut.
Tonberg mainitsi kaupunkilaisten ottaneen uudistuksen myönteisesti vastaan. Ajoneuvoväylien kaventaminen on kuitenkin puhuttanut somessa ja kahvipöydissä. Kaistat ovat suurimmalta osiltaan 3,4 metrin levyisiä.
– Vanhana maanmittarina minulla on usein mittanauha mukanani autossa. Olen huvitellut mittailemalla ajoratojen leveyksiä. Vertailun vuoksi voidaan mainita, että ajokaistat Uudenkaarlepyyn maantiellä ja Luodontiellä UPM:n kohdalla ovat 3,5 metriä leveitä, siis 10 senttiä tätä leveämpiä. Vanhan Munsalantien kaistat ovat vain kolmimetrisiä. Maanteillä yleisin nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa, Tonberg lausui.
– Mahtaakohan 3,4 metriä Pietarinpuistikolla riittää, kun rajoitus on 40 kilometriä tunnissa ja katu on sitä paitsi yksisuuntainen? Keväällä, kun reunakivet olivat paikoillaan, puistikko koeajettiin Ingsvan suurimmalla bussilla. Kuljettajan mukaan suurempia ongelmia ei ollut.
Tavoitteena on, että Pietarinpuistikkoa ei ajettaisi suurimmilla yhdistelmäajoneuvoilla, vaan raskas liikenne hakeutuisi muille reiteille.
Töiden yhteydessä uimahalli-urheilutalon edusta sai kymmenkunta pysäköintiruutua lisää. Muun muassa invapaikat on saatu sijoitettua suoraan uimahallin sivuoven edustalle.
Uimahallin parkkipaikat on rahoitettu erikseen kaupungin tilahallinnon varoista, sillä ne eivät kuulu valtionavun alaiseen katualueeseen.
Projektin pääsuunnittelijana on ollut Afry Finland Oy. Pääurakoitsijana on toiminut R&R Frostdahl, kivityöt on tehnyt TSR Install ja asfaltoinnista on vastannut Sundströms Ab.