Kolumnit

Tom Tuunaisen näkökulma: Autojen yksityisyydensuojassa on vielä paljon toivomisen varaa

Kirjoittaja on TKI-kehittäjä Centria-ammattikorkeakoulussa.

Ajotietokoneet ovat olleet arkipäivää autoissa jo pitkään. Nykyautot kykenevät keräämään kuljettajan tekemisistä huiman määrän dataa. Kuva: Juha Neuvonen

Tuuli hiuksissa, aurinko iholla, avoin tie, ei hätää maailmassa... paitsi kaikki seurantalaitteet, kamerat, mikrofonit ja anturit, jotka tallentavat jokaisen liikkeen. Nykyaikaiset autot ovat yksityisyydensuojan painajainen!

Autojen valmistajat ovat jo vuosia kehuskelleet niiden olevan ”pyörillä kulkevia tietokoneita”. Keskustelut siitä, mitä tietokoneella ajaminen tarkoittaa yksityisyyden kannalta, eivät ole kuitenkaan saaneet tulta alleen.

Samalla kun olemme olleet huolissamme siitä, että internetiin yhdistettävät laitteemme ja jopa ovikellomme vakoilevat meitä, ovat automerkit vaivihkaa siirtyneet databisnekseen tekemällä ajoneuvoista tehokkaita dataa ahmivia koneita, joilla on vertaansa vailla oleva kyky tarkkailla, kuunnella ja kerätä tietoa siitä, mitä teet, ja minne menet autollasi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Jokainen tutkimamme automerkki kerää valtavan määrän henkilötietoja. Tietoja, joita ei välttämättä käytetä vain käyttökokemuksen ja asiakassuhteen hoitamiseen, kuten mitä autosi toimintoja käytät ja miten olet vuorovaikutuksessa siihen.

Suurin osa tutkimistamme automerkeistä tiedottavat voivansa myös jakaa kerättyjä tietoja eteenpäin kolmansille osapuolille.

Jos lisäksi satut hyödyntämään autosi puhelinsovellusta, mahdollistaa tämä erittäin intiimien tietojen keräämisen, kuten kuinka nopeasti ajat, missä ajat, ja jopa mitä musiikkia soitat autossasi.

Kaiken lisäksi suurin osa tutkimistamme automerkeistä tiedottavat voivansa myös jakaa kerättyjä tietoja eteenpäin kolmansille osapuolille.

Useimmilla ihmisillä ei ole aikaa tai kokemusta autojen, niiden puhelinsovellusten, niihin liitettyjen palveluiden ja autojen yksityisyyskäytäntöjen laajan ja sekavan ekosysteemin läpikäymiseen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ei ole reilua, että yksityisyydensuojan taakka sälytetään tällä tavalla kuluttajille. Myös valmistajilla on tässä vastuunsa ja EU työstääkin jo säännöstöä autojen tiedoille, mutta sen valmistumiselle ei ole vielä määritelty ajankohtaa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä