Pääkirjoitukset
Toimitellen: Lähijunista kolketta kiskoille
Kirjoittaja on Pietarsaaren Sanomien päätoimittaja.
Henkilöjunaliikenne avautuu toden teolla kilpailulle lähivuosina. Suomen Lähijunat Oy on ostanut VR:ltä käytöstä poistettuja lähijunia modernisoidakseen ne. Yhtiön tarkoituksena on käynnistää lähijunaliikenne useilla Suomen kaupunkiseuduilla. Aluksi sitä ollaan aloittamassa Uudenkaupungin ja Salon välillä vuonna 2025.
Saattaa kuulostaa oudolta, mutta yritys on piirtänyt karttoihinsa myös Pietarsaaren, jossa henkilöjunaa ei ole nähty kymmeniin vuosiin. Laajemmin pohjalainen liikenne voisi toimia Kokkolan, Seinäjoen ja Vaasan rataosuuksia hyödyntämällä ja avaamalla vanhoja pysähdyspaikkoja uudelleen liikenteelle, jopa luomalla kokonaan uusia.
On sinänsä kiehtovaa utopisoida vaikkapa Pietarsaaren ja Kokkolan keskustat yhdistävästä lähijunaliikenteestä. Pännäisten kautta matka hurahtaisi vähäpäästöisesti puolessa tunnissa ilman mainittavia paikoitusongelmia.
Pelkästään lippuja myymällä lähijuna saattaisi liikkua harvakseltaan, jos ollenkaan. Suomen Lähijunat hakeekin aktiivisesti kuntakumppaneita hankkeilleen. Tällöin kunnat osallistuvat lähijunaliikenteen rahoittamiseen summilla, joiden suuruudesta ei tällä haavaa ole mitään käsitystä.
Tulevaisuus syntyy villeistä ideoista.
Tuntien kuntien nykytaloustilanteen, hankkeet saattavat vielä olla ns. pitkässä varressa. Tulevaisuus on toki arvaamaton, mutta sitä tehdään koko ajan villistikin ideoimalla.
Konseptilla on toinenkin puolensa. VR-yhtymä tunnetusti hakee kaukojunilleen jatkuvasti lisää nopeutta. Yksi keinoista on pääradan väliasemien karsiminen.
Jos tavoitteena on ”jakaa” markkinoita muodostamalla lähijunaverkon avulla syöttöliikennettä yhä harvemmiksi käyville kaukojunaseisakkeille, maalaismatkustajan etu ei välttämättä toteudu ainakaan ajankäytön näkökulmasta.