Paikallisuutiset

Syyttäjä vaatii ehdollista vankeutta Pietarsaaren edustalla uponneen veneen kapteenille: "Aurinko paistoi suoraan silmiin ja venttiili sijaitsee pimeässä tilassa"

Matkustajavene ajoi karille Ådön sataman edustalla viime vuoden elokuussa. Uppoamispaikalla Rajavartiolaitoksen ja Pelastuslaitoksen veneet.
Matkustajavene ajoi karille Ådön sataman edustalla viime vuoden elokuussa. Uppoamispaikalla Rajavartiolaitoksen ja Pelastuslaitoksen veneet. Kuva: Clas-Olav Slotte

Pohjanmaan käräjäoikeudessa käsiteltiin viime vuoden elokuussa Pietarsaaren edustalla tapahtunutta matkustajaveneen onnettomuutta

Vanhan sataman ja Mässkärin saaren välillä liikennöineen m/s Mässkärin kapteenia syytetään merikelpoisuudesta huolehtimisen laiminlyönnistä, hyvän merimiestaidon laiminlyönnistä ja vaaran aiheuttamisesta.

Alus upposi pian lähtönsä jälkeen. Kaunis sää oli houkutellut vesille useita veneilijöitä, jotka ottivat Mässkärin matkustajat kyytiinsä ennen sen uppoamista.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Veneen kaikki 27 matkustajaa selvisivät onnettomuudesta kuivin jaloin.

Kyseessä on kuitenkin kokenut merenkävijä, jolla on neljäkymmentä vuotta kokemusta veneilystä Veneyhtiön puheenjohtaja Anders Boström

Syyttäjä vaatii kapteenille enintään kolmen kuukauden ehdollista vankeusrangaistusta. Käräjäoikeus antaa tuomionsa kesäkuun puolessa välissä.

Matkustajaveneen omistaa Mässkär Sjöservice-yhtiö, jonka hallituksen puheenjohtajaaAnders Boströmiä syytetään meriliikennerikkomuksesta, koska hän on vastuussa yhtiön toiminnasta.

Asianajajatoimiston omistava Boström hoiti itse oman puolustuksensa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Boström oli luottanut kapteenin omaan sanaan lupakirjan pätevyydestä. Boström myönsi tehneensä virheen.

– Kyseessä on kuitenkin kokenut merenkävijä, jolla on neljäkymmentä vuotta kokemusta veneilystä, sanoi Boström.

Kapteenin lupakirja riittää 24 metriä pitkän ja 500 hevosvoiman aluksen kuljettamiseen. Tämä riittää myös m/s Mässkärin kaltaiselle alukselle, mutta hänellä ei ole kuljettajakirjaa yli 12 matkustajan kuljettamiseen.

Boström oli pyytänyt kapteenilta lupakirjaa ennakkoon. Kapteeni oli sanonut muuttaneensa niin usein, ettei hän tiennyt lupakirjan olinpaikkaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Syyttäjä vaatii Boströmille sakkorangaistusta.

Veneen uppoaminen johtui lähtöhetkellä tapahtuneesta virheestä.

Kapteenin olisi pitänyt tarkistaa, että luukun alla oleva pohjaventtiili on auki, koska se säätelee jäähdytysveden kulkua.

Venttiili jäi kiinni, vaikka kapteeni sanoi tarkistaneensa asian ennen lähtöä.

– Olin huolimaton. Aurinko paistoi suoraan silmiin ja venttiili sijaitsee pimeässä tilassa, joten en nähnyt sitä kunnolla, kapteeni sanoi.

Hän ei ollut ainoa henkilö, jota veneyhtiö käytti m/s Mässkärin kapteenina. Oikeudessa kävi ilmi, että ainakin joillakin kapteeneilla oli tapana jättää matkan jälkeen venttiili auki, vaikka se tulisikin sulkea aina laituriin tulon jälkeen.

Moottori- ja pakokaasujärjestelmä kuumenivat, koska ne eivät saaneet jäähdytysvettä. Äänenvaimentaja suli kuumuudessa.

Vettä alkoi tulvia moottoritilaan pakoputken kautta.

Hälytysääni alkoi soida veneessä, ja matkustajat huomauttivat kapteenille savusta. Kapteeni ei kuitenkaan ottanut varoituksia aluksi tosissaan, koska hän oletti savun tulevan pakoputkesta.

Pakoputkesta tulevalla normaalilla pakokaasulla oli taipumuksena tulla takaoven kautta veneen sisätiloihin. Näin oli tapahtunut usein ennenkin. Kapteeni oletti, että tälläkin kerralla hälytys johtui pakokaasuista.

Lopulta kapteeni lähti tarkistamaan asiaa ja huomasi, että tosi on kysymyksessä. Siinä vaiheessa ei ollut enää mitään tehtävissä veneen pelastamiseksi.

Vene upposi nopeasti.

Veneilijät riensivät auttamaan, kun he havaitsivat m/s Mässkärin tilanteen.

Kaikki matkustajat saatiin turvaan muihin veneisiin ennen kuin m/s Mässkär upposi seitsemän metrin syvyyteen. Uppoamispaikasta oli matkaa lähimpään rantaan noin puoli kilometriä.

Oikeudessa todettiin, että kohtalokkaalla matkalla oli viisi matkustajaa liikaa. Matkustajien määrällä ei ollut kuitenkaan osuutta onnettomuuteen.

Vaikka m/s Mässkär on rekisteröity 22 matkustajalle, se selvityy myös 27 matkustajan lastista.

Veneyhtiö oli ohjeistanut kapteeneja välttämään ylimääräisten matkustajien ottamista veneeseen. Ilman paikkaa jääneet matkustajat on ohjattu lähellä Mässkäriä sijaitsevaan Ådön kalasatamaan, josta heidät on haettu myöhemmin Mässkärin saarelle.

Tutkinnassa kolme rikosnimikettä: Pietarsaaren merionnettomuus tutkitaan merivartioston rikostorjuntayksikössä

Pietarsaaren kovan onnen vesibussi ei palaa enää matkustajaliikenteeseen

Pietarsaaren edustalle uponnutta M/s Mässkäriä ollaan nostamassa heti torstain aikana

Vesibussi upposi torstaina hetkessä Pietarsaaren edustalla – Paikallisten veneilijöiden ripeä pelastustoiminta esti henkilövahingot

M/s Mässkär upposi Pietarsaaren edustalla – 27 ihmistä pelastettiin aluksesta – Katso kuvat

Ensimmäisenä M/s Mässkärin haveripaikalle saapunut kalastaja: Pelasti ensimmäisenä kaikki lapset

M/s Mässkärin omistaja: Kyse voi olla inhimillisestä virheestä – katso video

Mässkärin matkustaja säikähti kun tajusi kylmän totuuden: - Vettä tulee sisälle ja alus uppoaa

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä