Paikallisuutiset
Selviääkö Saabin salaisuus? Suomen Saab-klubin kesäpäiville Pietarsaareen kokoontuu viikonloppuna kymmeniä autoja
Moni asia tässä maailmassa herättää paljon tunteita ja jakaa kansaa kahtia. Sellaisia ovat esimerkiksi politiikka, laskiaispullan täytteet sekä Saab-autot.
Ainakin viimeiseksi mainittuja pääsee Pietarsaaressa ihmettelemään oikein urakalla, kun saabistit ympäri Suomen saapuvat viikonlopuksi Saab-klubin vuotuisille kesäpäiville.
Kesäpäivien ohjelmaan kuuluu muun muassa yleisöllekin avoin autonäyttely, kahvittelua ja yhdessä ajamista. Mikä saa ihmiset innostumaan tästä kummallisesta autosta?
– Saabismi on sairaus, vaikka siihen ei saakaan Kela-tukea, vitsailevat kesäpäiviä järjestävät Thomas ja Julia Mård.
Siinä tapauksessa Mårdien luulisi olevan vähintäänkin teho-osastolla, sillä pariskunnalta löytyy ”ehkä 16 tai 17” liikennekelpoista Saabia. He osaavat kertoa, että kesäpäiville on tänä vuonna ilmoittautunut noin 80 autoa. Tapahtuman koko on kasvanut merkittävästi vuosien mittaan.
– Kun katselee vanhoja kuvia 90-luvulta, niin siellä oli 20 autoa suurin piirtein, Thomas Mård kertoo.
– Vaikka automerkkiä ei enää ole olemassa, niin klubikin on kasvanut. Meillähän on noin 4 000 jäsentä tällä hetkellä. Olen ymmärtänyt, että me olemme Suomen suurin merkkikohtainen autoklubi tällä hetkellä.
Valtakunnallisesti klubi järjestää neljästä viiteen suurempaa tapahtumaa vuodessa. Niiden lisäksi järjestetään paikallisesti paikkakunnasta riippuen kuukausittaisia tai viikottaisia renkaanpotkiaisia. Renkaanpotkiaisissa ”ihmiset tulevat ABC:lle Saabiensa kanssa, katsovat Saabeja ja menevät kahville”. Klubin voimin lähdetään myös joka toinen vuosi Saab-festivaaleille auton syntymäkaupunkiin, Ruotsin Trollhättaniin.
Mårdien innostus tähän kyseenalaistettuun automerkkiin on käsinkosketeltavaa: pariskunta on jopa nimennyt kissansakin Saabin mukaan. Thomas Mårdille kipinä periytyi jo lapsuudenkodista. Julia Mård ei taas entuudestaan harrastanut autoja, mutta saabismi tuli suhteen mukana niin sanotusti kaupan päälle.
– Jos pariskunnan toisella osapuolella on hevosharrastus, niin hevosharrastus tulee siihen parisuhteeseen. Sama on Saabin suhteen. Se Saab vaan tulee siihen mukaan, vaikka sitä ei haluaisikaan, Thomas Mård pohtii.
– Ensiksi et huomannut Saabeja, mutta nyt kyllä huomaat liikenteessä, että ”tuossa menee Saab, tuollaista meillä ei ole”, hän nauraa vaimolleen.
Julia Mård kertoo, että pariskunnan tavatessa hänen tulevalla puolisollaan oli vain kaksi autoa. Tästä tapaamisesta on nyt aikaa kahdeksan vuotta, eli autoja tosiaan on hankittu nopealla tahdilla. Voisi kai sanoa, että sairaus etenee.
Saabin salaisuus on Mårdien mielestä monisyinen, mutta siihen vaikuttavat ainakin pienen autotehtaan pöhinä, tekniikka sekä auton omintakeinen ulkonäkö.
Thomas Mård kertoo, että Saabin tehtaalla sai kehitellä ja innovoida vapaasti. Se kannatti: monet suomalaisetkin takamukset talvisin pelastava keksintö, eli penkinlämmitin, on saabilaista perua.
– Saabin ulkonäkö on aina ollut erikoinen, oli siitä mitä mieltä tahansa. Kun vanhalla 96-autolla lähtee liikenteeseen...
– Niin kyllä saa ystäviä, Julia Mård päättää miehensä lauseen.
Auton ulkonäköön vaikuttanee, että Saab testasi aerodynamiikkaa ensimmäisenä maailmassa autoilla – samassa tunnelissa, jossa lentokoneita testattiin.
Mårdien mukaan Saabissa ehdottomasti parasta ovat kuitenkin ajomukavuus ja hyvät penkit.
– Se on niin kuin istuisi sohvalla, Julia Mård ihastelee.
Vaikka Saab meni konkurssiin vuonna 2011, autot eivät ole kokonaan kadonneet katukuvasta.
– Jos seisoisimme tässä tunnin, niin varmasti tulisi vastaan ainakin yksi, Thomas Mård kertoo.
Mikäli Saabeja mielii nähdä enemmän, kannattaa suunnata viikonloppuna 28.–30. heinäkuuta Pietarsaareen.