Paikallisuutiset
Saxdorin ensimmäinen vene valmistui – Tehtaan kysyntä on huimaa: "Yhtään venettä ei jää pihalle odottamaan ostajaa"
Saxdor Yachts on ottanut merkittävän askeleen uudessa venetehtaassaan, joka avattiin Luotoon loppukesällä. Ensimmäinen Luodossa valmistettu vene, 40-jalkainen Saxdor 400, on nyt valmiina lähtemään maailman merille.
Ensimmäisen veneen valmistumista juhlistettiin torstaina, kun Luodon tehtaalla pidettiin avoimet ovet. Tapahtuma keräsi paikalle runsaasti paikallisia asukkaita, venealan ammattilaisia sekä kunnallisia vaikuttajia. Yleisö pääsi tutustumaan tehtaan ensimmäiseen veneeseen.
Saxdorin veneitä onkin Suomessa nähtävillä lähinnä vain Luodossa tehtaalla, sillä tuotannosta vain prosentti tai kaksi jää kotimaan vesille. Suurena syynä tähän on noin puolen miljoonan euron hintalappu, joka rajaa ostajakuntaa Suomessa.
Olemme kiinnittäneet suunnittelussa erityistä huomiota ulkonäköön ja kauneuteen.
Helsingissä päämajaansa pitävä venevalmistaja avasi ensimmäisen tehtaansa Puolaan kuluvan vuosikymmenen alussa. Kun tuotantoa päätettiin laajentaa, katseet kääntyivät Pohjanmaalle ja erityisesti Luotoon. Vaihtoehtoja etsittiin muun muassa Turkista ja Sloveniasta, mutta suomalainen firma halusi Suomeen.
– Kun löysimme Baltic Yachtsin vanhat tilat, päätös oli helppo tehdä, kertoo toimitusjohtaja Erna Rusi.
Sopivien tuotantotilojen löytäminen oli tärkeä kriteeri, mutta myös työvoiman saatavuus ja vahva veneilykulttuuri vaikuttivat sijoittumispäätökseen. Alueella on pitkät perinteet veneenrakennuksessa, ja osaavaa työvoimaa on hyvin saatavilla. Luodossa keskitytään yrityksen suurimpien mallien, 40- ja tulevan 46-jalkaisen veneen, valmistukseen.
Yrityksen tavoitteena on palkata Luodon tehtaalle jopa sata työntekijää, kun tuotanto on saatu täyteen vauhtiin, mutta ihan siellä ei vielä olla, koska vielä eletään lämmittelyvaihetta. Tällä hetkellä firmalla on Luodossa reilut kaksikymmentä työntekijää, Puolassa heitä on noin 600.
Vaikka veneteollisuus on yleisesti kärsinyt laskusuhdanteesta, Saxdor Yachts uhmaa venemarkkinoiden suuntaviivoja. Yrityksen tilauskirjat ovat täynnä pitkälle ensi vuoteen.
Saxdor on suhteellisen uusi nimi venemarkkinoilla, mutta se on onnistunut lyömään itsensä läpi kansainvälisesti nopeasti.
Tuotesuunnittelupäällikkö Patrick Westrén-Doll kuvailee yrityksen lähestymistapaa veneiden suunnittelussa innovatiiviseksi. Suunnittelussa kiinnitetään huomiota suorituskykyyn ja muotoiluun. Veneissä on syvä V-pohja, jossa on 21 asteen kulma.
-- Veneen erityinen suorituskyky perustuu kaksitasoiseen runkorakenteeseen, joka luo ilmataskuja ja vähentää kitkaa, tehden kulusta pehmeämpää ja tehokkaampaa, Westrén-Doll esittelee tehtaan ensimmäisen veneen pohjaratkaisua.
Westrén-Doll korostaa myös yrityksen ekologista ajattelua. Saxdor pyrkii vähentämään ympäristövaikutuksiaan käyttämällä vaihtoehtoisia materiaaleja, kuten Flexiteekia perinteisen tiikin sijasta. Flexiteek on synteettinen materiaali, joka on suunniteltu jäljittelemään luonnollisen tiikin ulkonäköä ja tuntumaa.
– Siten vältetään oikean tiikin käyttö ja puita säästyy, perustelee Westrén-Doll.
Puolan tehtaalla tehdasjätteen uusiokäytössä on edetty niin pitkälle, että kaikki tuotannossa ylijääneet materiaalit kierrätetään naapuritehtaassa.
Vaikka sähkömoottorien kysyntä ei vielä ole laajamittaista, Westrén-Doll näkee niissä tulevaisuuden mahdollisuuden, joskin toteaa samalla, että infrastruktuuri vesillä ei vielä tue tätä teknologiaa.
Saxdor Yachts
Saxdor on suomalainen venevalmistaja.
Pääkonttori on Helsingissä, mutta veneet rakennetaan Puolassa ja Luodossa.
Luodon tehdas avattiin kesällä 2024.
Saxdorin perusti Sakari Mattila vuonna 2019.
Työntekijöitä on Luodossa ja Puolassa yhteensä 620.
Yrityksen tuotannosta yli 98 prosenttia menee ulkomaille.
Saxdor-veneitä myydään 50:ssä maassa
Veneilyn aikana suurin osa ajasta vietetään kannella, ja siksi yritys on panostanut erityisesti kannen tilaratkaisuihin ja käyttömukavuuteen.
Venealalla on tapana sanoa, että veneitä myydään usein naisen tai vaimon kautta, ja siksi ulkonäkö ja mukavuus ovat tärkeitä tekijöitä. Westrén-Doll myöntää, että väitteessä on ainakin osittain perää.
-- Olemme kiinnittäneet suunnittelussa erityistä huomiota ulkonäköön ja kauneuteen, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö veneemme miellyttäisi myös miesten silmää, hän toteaa.
Saxdor 400:n leveys on 3,5 metriä, mutta kun sivutasot lasketaan alas, vene tarjoaa lähes viiden metrin leveydeltä käytettävää tilaa, mikä luo veneelle avaruutta ja kelpaa vaativillekin veneilijöille.
Saxdor Yachtsin toimitusjohtaja Erna Rusi on innoissaan yrityksen kasvusta ja uusista avauksista. Rusi painottaa, että Saxdor on aina kiinnittänyt huomiota osaamiseen.
– Puolassa meillä on oma akatemia, joka kouluttaa tulevaisuuden veneenrakentajia yhteistyössä Elkin kaupungin kanssa. Olemme siellä aivan veneenrakennuksen ydinalueella. Puolan opetushallitus on avannut kaupunkiin teknologiakeskittymän tukemaan alaa, Rusi kertoo.
Luodossa tilanne työvoiman osaamisen suhteen on erilainen, sillä alueella on vahvat perinteet veneenrakennuksessa. Luodon kunta on kautta aikojen yhdistetty veneenrakantamiseen ja lisävoimaa löytyy tarvittaessa Kokkolasta ja Pietarsaaresta.
Hiljattain Bella-Veneet ilmoitti sulkevansa tehtaansa Luodossa, mikä on herättänyt suurta kiinnostusta paikallisten keskuudessa Saxdorin työmahdollisuuksia kohtaan. Kun Erna Rusilta kysytään, ovatko Bella-Veneiden entiset työntekijät olleet yhteydessä, hän vahvistaa tämän ja lisää, että kyselyitä on tullut runsaasti myös muualta.
Rusi selittää, että Saxdorin veneet ovat saavuttaneet vahvan aseman kansainvälisillä markkinoilla muun muassa designin, suorituskyvyn ja kilpailukykyisen hinnan ansiosta. Yrityksellä on jälleenmyyjiä eri puolilla maailmaa.
– Tällä hetkellä meillä ei kuitenkaan ole tarvetta laajentaa jälleenmyyjäverkostoa, sillä tuotantokapasiteetti on jo täydessä käytössä. Kaikki tuoteemme menevät kaupaksi, kertoo Rusi.
Saxdorin kasvu on ollut huimaa: liikevaihto on noussut yli 100 miljoonaan euroon. Ensi vuodelle budjetoidaan 150 miljoonaa, parin vuoden kuluttua hätyytellään jo 200 miljoonan rajaa, jos kaikki sujuu suunnitelmien mukaan.
– Olemme siirtyneet suurempiin malleihin, ja se on ollut oikea ratkaisu. Yhtään venettä ei jää pihalle odottamaan ostajaa, Rusi viittaa hyvään menekkiin.
Saxdorin menestyksen avaimiin kuuluu myös teknologian hyödyntäminen ja asiakaskokemuksen parantaminen. Uusi sovellus tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden hallita veneensä toimintoja etänä, kuten kytkeä valot päälle, säätää ilmastointia tai seurata veneen akkujen varaustilaa.
– Asiakkaamme saavat myös muistutuksia huolloista ja jälleenmyyjämme voivat auttaa heitä pitämään veneensä hyvässä kunnossa, Rusi kertoo.
Kun Luodon-tehtaan tuotanto saadaan täyteen vauhtiin, sen odotetaan tuottavan noin 50 miljoonan euron liikevaihdon. Hallissa voidaan tulevaisuudessa rakentaa samanaikaisesti kymmentä venettä.
Saxdorin pääomistaja on Sakari Mattila, joka on aiemminn ollut perustamassa neljää muuta veneyritystä: Aquador, Paragon, XO ja Axopar sekä nyt viidentenä Saxdor.