Paikallisuutiset
Satamassa varaudutaan jo merituulivoiman toteutumiseen – vaikka Pietarsaaressa on valmius laajennuksiin, hankkeen koko edellyttää todennäköisesti useampia tukisatamia
Jos Pietarsaaren edustalle avomerelle suunnitelluista merituuliprojekteista jokin toteutuu, syntyy ennennäkemätöntä säpinää myös meriliikenteeseen. Hankealueen lähin satama on Pietarsaaressa, ja Alholman rannalla on pantu suunnitelmat mielenkiinnolla merkille.
– Olemme niistä ehdottomasti kiinnostuneita, sekä tutkimusvaiheesta ja esitöistä että varsinaisesta rakentamisesta ja sen jälkeisistä huoltotöistä, Pietarsaaren Satama Oy:n toimitusjohtajaJuha Hakala kertoo.
– Olemme olleet alustavasti yhteydessä molempiin toimijoihin ja kertoneet mahdollisuuksistamme. Varsinaisia neuvotteluja asiasta ei vielä ole menossa.
Tuulienergiayhtiöt OX2 ja Skyborn Renewables ovat aloittaneet tutkimukset ja saaneet ympäristövaikutusten arviointiohjelmansa valmiiksi ja esittelykierrokselle. Myös Ilmatar haki tutkimuslupaa samalle vesialueelle, mutta Österbottens Tidningin mukaan yritys on viime viikolla ilmoittanut vetäytyvänsä hankkeesta ja keskittyvänsä vähemmän kilpailluille merialueille.
”Voisi kuvitella, että kun kaksi vakavasti otettavaa toimijaa tekee tutkimuksia ja suunnitelmia, jotka jo maksavat kymmeniä miljoonia euroja, niin kyllä he tosissaan ovat.” Juha Hakala Pietarsaaren satama oy
Jopa 150:n merituulivoimalan rakentaminen Pietarsaaren korkeudelle Pohjanlahtea, noin 30 kilometrin päähän merelle on toteutuessaan valtava urakka.
– Puhutaan todella isosta projektista ja tavaramääristä. Pietarsaaren satama voisi olla siinä mukana omalta osaltaan. Mutta projekti on niin iso, että se tuskin mahtuu yhteen satamaan, vaan tarvitaan useampia tukisatamia, Hakala sanoo.
Alholmassa on kuitenkin varauduttu useiden vuosien päässä siintävään toteutumiseen.
– Meillä on mahdollisuus rakentaa yksi laituri lisää, niin sanottu Laukko nelonen kolmosen jatkeeksi. Tämä 200-metrinen laituri voitaisiin ikään kuin varata pelkästään tähän tuulivoiman rakentamiseen.
Hakalan mukaan 11-metrinen Pietarsaaren väylä riittää hyvin.
– Lisäksi se on suora, joten isoillakin aluksilla operointi on helppoa.
Molemmat toimijat, OX2 ja Skyborn, ovat ottaneet jo tässä vaiheessa sähkön lisäksi mukaan mahdollisen vedyntuotannon. Vetyä voitaisiin elektrolyysin avulla tuottaa joko merellä olevissa voimaloissa tai erikseen rakennettavilla vetyasemilla tai maalla.
Vaihtoehtoja sähkökaapeleiden rantautumispaikoiksi molemmilla toimijoilla on useita Kokkolan ja Uudenkaarlepyyn välisellä rannikolla. Sen sijaan vetyputkille molemmat ovat löytäneet kaksi vaihtoehtoista rantakohdetta, Kanäsin Uudessakaarlepyyssä ja Pietarsaaren sataman.
Vetyteollisuus vaatii aivan oman infransa putkistoineen, varastoimisineen, jakeluineen ja jatkojalostuksineen. Juha Hakala sanoo Pietarsaaren satamassa oltavan kiinnostuneita aiheesta ja sataman tukevan omalta osaltaan hanketta.
– Tosin satama-alue on rajattu, emmekä pysty laajentumaan maan suuntaan. Teollisuutta on sataman aitaan saakka. Vetyputki ehkä kulkisi satama-alueen läpi, mutta muut investoinnit tulisivat varmaankin johonkin ympäröivän teollisuuden yhteyteen.
Vetyä voidaan varastoida useilla eri tavoilla, jotka kukin vaativat oman teknologiansa. Vetylaitos kaikkineen voisi vaatia tilaa toistakymmentä hehtaaria.
Toistaiseksi merituuli- ja vetyhankkeissa ollaan vielä alkutekijöissään. Juha Hakala kuitenkin uskoo, että jompikumpi niistä päätyy myös toteutukseen.
– Voisi kuvitella, että kun kaksi vakavasti otettavaa toimijaa tekee tutkimuksia ja suunnitelmia, jotka jo maksavat kymmeniä miljoonia euroja, niin kyllä he tosissaan ovat.
Pietarsaaren satama ilmoittautui pari vuotta sitten myös niiden satamien joukkoon, joiden kautta maatuulivoimaloiden komponentteja voitaisiin kuljettaa. Tähän mennessä tämä on jo tuottanut tulosta.
– Täältä on kuljetettu betonielementeistä koottavia tuulivoimaloiden runkoja. Tulossa on myös voimaloiden siipiä, yli 100 sellaista kuljetetaan Pietarsaaren kautta.
Tällainen vaatii yhtä ja toista myös kuljetusketjuun liittyvältä muulta väylästöltä. Satamatieltä on poistettu esteitä pitkien ja painavien kuljetusten tieltä. Esimerkiksi Luodontien ja Lövön tasoristeysten ajolangan nosto on automatisoitu etänä suoritettavaksi hyvinkin lyhyellä varoitusajalla.
– Aikaisemmin työ ja tekijät piti tilata pari viikkoa aikaisemmin.
Siltoja ja liittymiä on uusittu silmälläpitäen sitä, että jopa vajaa 100-metriset siipikuljetukset sisämaahan onnistuvat. Lisäksi satamaan on rakennettu yksi kolmen hehtaarin varastokenttä tuulivoimakomponenttien kuljetuksia varten, ensi kesänä työtä jatketaan saman kokoisella lisäalueella.
Jos merituuliprojekti toteutuu, Hakala luottaa siihen, että Pietarsaaren satamassa haasteeseen tartutaan.
– Tavaravirrat ovat isoja. Se vaatii yhteensovittamista olemassaolevien liikennevirtojen kanssa, eiväthän ne mihinkään häviä. Rakentamalla lisää laiturikapasiteettia ja kenttätilaa siitä kyllä varmasti selvitään.