Paikallisuutiset
Sähköpotkulautojen holtiton käyttö aiheuttaa vaaratilanteita – tällaiset lait niitä koskevat
Erilaiset vaaratilanteet liikenteessä ovat olleet aina yksi julkisen keskustelun suosikkiaiheista. Muutaman viime vuoden aikana keskustelua ovat herättäneet erityisesti sähköpotkulaudat, joita kuka tahansa voi useissa kaupungeissa vuokrata mobiilisovelluksen avulla.
Sittemmin sähköpotkulautoja on hankittu yhä useammin myös yksityiskäyttöön. Potkulautojen rinnalle ovat ilmestyneet sähkökäyttöiset skootterit, joiden ajamiseen ei myöskään tarvitse minkäänlaista ajolupaa. Yksityishenkilöiden omistamissa kulkuvälineissä on erityinen, joskaan ei uusi haittapuoli: virittäminen.
Viritettyihin sähköpotkulautoihin huomiota on kiinnittänyt myös pietarsaarelainen Leo Saarijärvi.
– Oli tilanne, kun olin Kirkkorannalle menossa. Pedersören kirkon luona sähköpotkulauta tuli vastaan. Sanoin vaimolle, että olipa kova vauhti.
Pian sähköpotkulauta teki täyskäännöksen, ja lähti tulemaan Saarijärven auton suuntaan. Hetkeä myöhemmin potkulauta pyyhälsi auton ohi. Saarijärvi nosti nopeuden neljäänkymmeneenviiteen, mutta potkulauta vain loittoni entisestään. Saarijärvi arvioi potkulaudan nopeudeksi noin 60 kilometriä tunnissa.
Jonkin aikaa myöhemmin Saarijärvi keskusteli aiheesta naapurinsa kanssa. Naapuri kertoi, että tietynlaisen sähköpotkulaudan voi virittää helposti vain johtoa siirtämällä, ja näin säätää huippunopeudeksi jopa 65 kilometriä tunnissa.
– Sittenhän tuli tämä tapaus, kun leveäpyöräinen sähköpotkulauta meinasi ajaa minun päälleni, Saarijärvi sanoo viitaten maanantaina 14. elokuuta tapahtuneeseen tilanteeseen, josta kirjoitti myös Pietarsaaren Sanomiin.
– Siinä oli metristä ja sekunnista kyse, että olisi tullut päälle.
Saarijärvi arvioi, että potkulaudan kuljettaja oli noin parikymppinen. Tilanteen jälkeen kuljettaja jatkoi matkaansa samalla vauhdilla Kanavapuistikkoa pitkin.
Myös mopoista ja henkilöautoista on koituu säännöllisesti haittaa. Kaahailu- ja metelöintiongelmat asuinalueilla yöaikaan ovat kerta toisensa jälkeen otsikoissa.
– Olen ilmoittanut hälytyskeskukseen autosta, joka kaahaili Raatihuoneenkadulla. Kyllähän siinä kuulee, että siinä mennään lujaa, Saarijärvi muistelee.
Hälytyskeskukseen hän ei kuitenkaan enää halua ottaa yheyttä: Saarijärvi kertoo kerran ilmoittaneensa asuinalueellaan ilta-aikaan häiriköinneestä moposta rekisterinumeron kanssa, ja hälytyskeskuksesta annettiin ymmärtää, että poliisille tehdään tapauksesta ilmoitus. Saarijärven vierailu poliisiasemalle kuitenkin todisti, ettei näin ollutkaan tehty. Hän miettii, puuttuuko poliisi arvelluttaviin liikennetilanteisiin nykyään lainkaan.
Liikennepoliisin ryhmänjohtaja ylikonstaapeli Juha Koistila kommentoi, että poliisi arvioi tapauksia aina tilannekohtaisesti, ja jokaiseen tapaukseen on omat puuttumisrajansa.
– Tapauksen seuraamukset riippuvat monesta eri asiasta, kuten esimerkiksi siitä, mistä ajoneuvosta on kyse, missä on ajettu, millä ajonopeudella on ajettu ja onko ajamisella aiheutettu vaaraa itselle tai muille, Koistila luettelee.
Tieliikennelain mukaan liikenteessä käytettävän kevyen sähkökäyttöisen ajoneuvon, kuten sähköpotkulaudan maksiminopeus saa olla korkeintaan 25 kilometriä tunnissa. Tällaista ajoneuvoa ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia tieliikennesääntöjä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että sähköpotkulautailijan on käytettävä pyörätietä. Ajoneuvolla ei myöskään saa kuljettaa useampia henkilöitä, kuin mille ajoneuvo on rakennettu.
Jos sähköpotkulaudan maksiminopeus on korkeampi kuin 25 kilometriä tunnissa, se ei enää ole lain silmissä kevyt sähkökäyttöinen ajoneuvo. Sen sijaan laite mielletään maksiminopeudesta riippuen mopoksi tai moottoripyöräksi. Tällöin sitä koskee vakuuttamis- ja rekisteröintivaatimus, ja kuljettajalla tulee olla asianmukainen ajo-oikeus.