Paikallisuutiset
Raskaan liikenteen sähköistyksen apostoli vieraili Kokkolassa – Ahola Transportin ensimmäinen sähköauto liikenteeseen lähiviikkoina
Kokkolalaisella Ahola Transportilla eletään juuri nyt jännittäviä aikoja. Kuljetusliikkeen pitkän historian ensimmäinen sähköauto on liikenteessä rekkakuormaa vetämässä ihan pikapuoliin.
– Auto on tullut hihnalta ja sitä teipataan ja valmistellaan. Se tulee liikennöimään Ruotsissa, kertoo Ahola Transportin toimitusjohtajaÅke Nyblom.
Uudella autolla ajetaan asiakkaan tehtaan ja Ahola Transportin toimipisteen välillä. Sähköauto raskaassa rekkaliikenteessä tekee vasta tuloaan.
– Haastehan on, että toimintasäde ei ole kovin pitkä. Eli sillä ei vielä pääse kovin pitkiä matkoja, Nyblom jatkaa.
Käytännössä haasteita asettavat rajallisen toimintasäteen lisäksi vähäinen latausinfrastruktuuri sekä akkujen paino. Mutta missä suhteessa?
Ahola Transportin ensimmäisen sähköauton valmistaja on ruotsalainen Scania, jonka pääjohtajaChristian Levin oli perjantai-iltana Kokkolassa Sällskapsklubbenin vieraana.
Scania haluaa profiloitua raskaan liikenteen sähköistyksen veturina ja Levin on ollut aiheen tiimoilta haluttu haastateltava esimerkiksi suurille amerikkalaisille uutiskanaville. Scania on asettanut tiukat tavoitteet autojensa kokonaishiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.
– Sähköautojen määrä Scanian viimevuotisesta lähes sadantuhannen ajoneuvon kokonaismyynnistä oli yhä hyvin pieni, Levin myöntää.
Toisaalta täyttä 64:n tonnin yhdistelmämassaa liikuttavan rekan nuppi sähköautona ei ole enää science fictionia tai prototyyppi, vaan täyttä kaupallista todellisuutta ja esittelyssä Scanian verkkosivuilla.
Pitääkö luvattu 250 kilometrin toimintamatka maksimimassalla paikkansa?
– Se on vähintään 250 kilometriä, Levin tarkentaa.
Sähkömoottori tarjoaa 410 kilowattia jatkuvaa tehoa. Akun luvataan latautuvan täyteen alle 90:ssä minuutissa 375 kW:lla.
Entä pahamaineinen akkujen paino?
Christian Levin yllättää laskelmalla, jonka mukaan sähköversio on vain kymmenen prosenttia dieselmallia painavampi. Paha kyllä hyvin merkittävä osa painosta todella tulee akuista ja akkumineraalit ovat kalliita. Tässä pääsyy siihen, että sähkönuppi maksaa jopa kolme kertaa dieselmallia enemmän.
– Mutta sitten täytyy ottaa huomioon total cost of ownership, Levin sanoo ruotsista englantiin hetkeksi vaihtaen.
Koska sähköllä ajaminen on niin paljon dieseliä halvempaa alkaa raskaan sähköajoneuvon omistamisen kokonaiskustannus kilometrien vieriessä laskea samaan tapaan kuin henkilöautopuolella.
Rekkaliikenteen sähköistymiskehitys otetaan Ahola Transportilla tosissaan. Joulukuussa tuli julki, että Ahola Group ostaa Naantalissa kahden hehtaarin alueen, jolle tulee muun muassa sähköautojen latauspiste sekä valmius vetypolttoaineen tankkaukseen.
– Jos avataan tiekarttaamme kohti vihreämpiä kuljetusratkaisuja, niin kyllä sähkökalusto on siinä yksi osa ja haluamme olla hyvissä asemissa kun kalusto kehittyy ja paranee, Åke Nyblom sanoo.
– Sen vuoksi haluamme jo tässä vaiheessa olla kehittämässä infraa valmiiksi ja testaamaan sitä käytännössä. Kannattaa olla valmistautunut siihen, kun sähköajoneuvoja saa laajemminkin käyttöön, Nyblom jatkaa.
Ahola Transportin ensimmäinen latauspiste valmistuu Ruotsin Nykvarniin ja seuraava siis tulee Naantaliin.
– Latausinfraa tullaan kyllä rakentamaan.
Näyttää siis siltä, että sähköautoista on oikeasti tulossa todellisuutta ja toisaalta myös vedyllä on oma roolinsa. Uskalletaanko Ahola Transportilla veikata, kuinka suuri osuus yhtiön autoista kulkee kymmenen vuoden päästä jollain muulla polttoaineella kuin dieselillä?
– Biodieselin rooli on kasvanut reilusti viime vuosina. Kartoitamme ja testaamme tällä hetkellä myös biokaasuvaihtoehtoja, toimitusjohtaja Nyblom sanoo.
– Keskitymme ennen kaikkea kansainvälinen liikenteeseen, joten sähköautojen osalta kyse on latausinfrasta kaikissa niissä maissa, joissa liikennöimme. Mutta varmasti on kymmenen vuoden päästä autoista huomattava osuus sähköautoja, jos kehitys jatkuu tätä nykyistä tahtia, Nyblom jatkaa.
Sähköistyminen ei hänen mukaansa tule yksin ratkaisemaan raskaan liikenteen vihreää siirtymää, mutta kuuluu Ahola Transportin keinovalikoimaan.
– Tiivistäisin niin, että suhtaudumme tähän todella positiivisesti ja haluamme olla kehityksessä mukana. Ja nyt kun se ensimmäinen auto tulee liikenteeseen, niin uskomme saavamme siitä paljon kokemuksia. Olemme luultavasti paljon viisaampia jo muutaman kuukauden päästä.
Christian Levin korostaa, että fossiilisista polttoaineista pois pyrkiminen on planeetan kokoinen kysymys. Samaan aikaan hän ei yritä piilotella, että sähköautotkin ovat Scanialle silkkaa bisnestä.
– Liikenteen sähköistymisessä yhdistyvät ihan välttämättömät ympäristöpyrkimykset ja yrityksen liiketaloudelliset tavoitteet. Mutta en näyttele, että me [Scania] olisimme hyväntekijä, me olemme liikeyritys.
Samaan hengenvetoon Levin peräänkuuluttaa poliittisilta päättäjiltä vastuuta siinä, että nämä ymmärtävät, mitä kello on lyönyt.
– Kaikkien fossiilivapaiden energiantuotantomuotojen rakentamista pitää mahdollistaa ja tutkia. Esimerkiksi pienydinvoimalat ovat hyvin kiinnostava juttu.
Raskasta liikennettäkin suoraan koskeva visio tai pikemminkin yksi sellainen alkaa hahmottua.
Tasaisen varmasti sähköä tuottavat pienydinvoimalat antavat lisäselkänojaa hurjaa vauhtia rakennettavalle tuulivoimalle. Suomen pitkiä maanteitä rullaavat sähköisten vetoautojen kiskomat yhdistelmät, joista ei tien vierelle kuule kuin rengasäänet ja ilmanpaineen suhahduksen.
Tarkkoja ennusteita siitä, kuinka suuri osa Scanian myymistä autoista milläkin aikataululla on sähköisiä ei Christian Levin tee.
– Mutta niiden osuus tulee nousemaan hyvin merkittävästi, se on varmaa.
Sähkö-Scania numeroina
Perävaunun vetoauton ajovoimana 410 kW jatkuvaa tehoa.
Akkukapasiteetti 624 kWh (asennettu), 468 kWh (käytettävissä).
350 km:n toimintamatka 40 tonnin yhdistelmämassalla ja 250 km:n toimintamatka 64 tonnin yhdistelmämassalla (valmistajan ilmoittamat).
Latautuu valmistajan mukaan täyteen alle 90 minuutissa 375 kW:lla.
Yhdistelmämassa enintään 64 tonnia.