Paikallisuutiset

Pohjanmaan kauppakamarin johtaja Paula Erkkilä: "Nextjetin konkurssi on tyrmistyttävä isku alueen elinkeinoelämälle"

Vielä viikko sitten helatorstaina Nextjetin kone laskeutui Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalle Kruunupyyhyn ilmailupäivän yleisön ihmeteltäväksi.
Vielä viikko sitten helatorstaina Nextjetin kone laskeutui Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalle Kruunupyyhyn ilmailupäivän yleisön ihmeteltäväksi. Kuva: Clas-Olav Slotte

Hanna Rautio

– Eilen (keskiviikkona) käytiin lyhyt keskustelu ja todettiin, että Nextjetille etsitään jatkaja, Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordian toimitusjohtaja Jarl Sudqvist kommentoi eilen uutisoitua ruotsalaisen lentoyhtiön konkurssia.

– Jos Kokkola–Arlanda-reitti olisi ollut toiminnassa koko vuoden, reitillä olisi ollut 20 000 matkustajaa, mikä on vahva osoitus reitin tarpeellisuudesta, Sundqvist jatkaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Nextjet liikennöi Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalta Tukholmaan vuodesta 2014 alkaen. Viimeksi maaliskuussa yhtiö avasi uuden reitin Kruunupyystä Uumajan kautta Göteborgiin.

Sudqvistin mukaan vielä ei voida sanoa, kuinka kauan uuden operaattorin etsimiseen menee. Mahdollisesta korvaajasta on myös liian varhaista puhua.

– Nextjetin etsintä oli pitkä, yli vuoden kestänyt prosessi. Toivottavasti nyt menee nopeammin.

Pohjalaisen ja keskipohjalaisen elinkeinoelämän viesti aluekehittäjille on selvä. Alueelta tarvitaan lentoyhteys sekä Helsinkiin että Tukholmaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– On tyrmistyttävä isku. Surullisin mielien otettiin uutinen eilen vastaan, Pohjanmaan kauppakamarin johtaja Paula Erkkilä toteaa lentoyhteyden katkeamisesta Ruotsiin.

Nextjetin konkurssihakemuksen ja lentojen välittömän loppumisen jälkeen kotimaan reittilentoja Kruunupyystä operoi ainoastaan Finnair. Sen lisäksi suoria lomalentoja lennetään tämän vuoden aikana 12, kun viime vuoden puolella suunnitelmissa oli vielä 15 lomalentoa.

– Emme ole tyytyväisiä Finnairin aikatauluihin ja yrityselämässä kolmiolentoja pidetään hankalina. Tilanne haittaa suoraan keskipohjalaisten yritysten kilpailukykyä, Erkkilä sanoo.

Kolmiolennoilla tarkoitetaan Finnairin kotimaanlentoja, jotka lennetään Kruunupyystä Helsinkiin esimerkiksi Jyväskylän tai Kemi-Tornion kentän kautta. Myös Sundqvist tunnistaa välilaskullisten lentojen huonot puolet, sillä turhista välilaskuista ei pidetä ja niillä on kielteinen imagovaikutus.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Osa matkustajista on siirtynyt VR:n kyytiin. Helsinkiin meneville junamatkustaminen on vaihtoehto, mutta ulkomaille jatkaville vaihto Tikkurilassa voidaan kokea hankalana.

Erkkilän mielestä kilpailevista kentistä Vaasan lentokenttä on liian kaukana Keski-Pohjanmaan puolelta katsottuna. Pietarsaaren seudulla Vaasan kenttä taas on parempi vaihtoehto. SAS lentää Vaasasta Tukholmaan.

– Kokkolasta Vaasaan meneminen lisää matkustusaikaa huomattavasti. Vaasan lentokenttä ei ole ensisijainen vaihtoehto.

Lentoyhteyden loppuminen Ruotsiin kesän korvalla ei Erkkilän mielestä ole elinkeinoelämän kannalta pelastava ajoitus.

– Bisnes pyörii ympäri vuoden, ja lisäksi Eurooppa lomailee vasta elokuussa, joten ajankohta ei ole torjuntavoitto.

Alkuvuoden aikana tammi-huhtikuussa Kokkola-Pietarsaaren kentän kotimaan matkustajamäärät ovat laskeneet noin kahdeksan prosenttia vuoden takaiseen ajankohtaan verrattuna. Kansainvälisiä matkustajia puolestaan on ollut 32 prosenttia enemmän.

Vaasassa kotimaan matkustajamäärät ovat lisääntyneet prosentin ja ulkomaisten matkustajien määrä 20 prosenttia.

Lisää aiheesta:

Lentoyhtiö nurin – luottokortti paras asiakkaan turva

Nextjet hakee itseään konkurssiin – kaikki lennot peruttu

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä