Paikallisuutiset

Pietarsaari kaupunkien ykkönen myös liikennevammoissa – joku loukkaantuu paikkakunnan turmissa keskimäärin joka toinen päivä

Hätäkeskukseen tehty hätäilmoitus muuttuu entistä nopeammin toiminnaksi, kun uusi hätäkeskustietojärjestelmä otetaan käyttöön myös Vaasan hätäkeskuksen alueella parin viikon kuluttua.
Hätäkeskukseen tehty hätäilmoitus muuttuu entistä nopeammin toiminnaksi, kun uusi hätäkeskustietojärjestelmä otetaan käyttöön myös Vaasan hätäkeskuksen alueella parin viikon kuluttua. Kuva: Clas-Olav Slotte

Liikennevahinkoja sattuu Pietarsaaressa perinteisesti paljon suhteutettuna asukaslukuun. Kaupunki on keikkunut valtakunnan kärkisijoilla useita vuosia, kun onnettomuustilastoja on kunnittain julkaistu.

Liikennevakuutuskeskuksessa toimiva Onnettomuustietoinstituutti (OTI) julkaisi hiljattain palvelun, jossa ovat esillä 10 viimeksi kuluneen vuoden liikennevakuutuksesta korvatut omaisuus- ja henkilövahingot.

Loukkaantumistilastossa Pietarsaari ei pääse aivan kärkikymmenikköön kaikkien kuntien joukossa – sijaluku on nimittäin yhdestoista. Sen sijaan kaupunkitaajamien joukossa Pietarsaari on tutulla paikallaan maan ykkösenä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pietarsaaren liikenteessä loukkaantui OTI:n mukaan 8,52 ihmistä sataa asukasta kohti vuosikymmenen tarkastelujaksolla. Luvussa ovat mukana liikennevakuutuksesta korvausta saaneet uhrit.

Lukumääräisesti vammoja sai vuosina 2008–2017 kaikkiaan 1 651 ihmistä 5 641:ssä kaupungin rajojen sisällä sattuneessa onnettomuudessa.

Tilastokärjessä ovat enimmäkseen Lapin ja muun pohjoisen Suomen kunnat. Eniten vammoja asukaslukuun nähden tuli Kittilässä (13,17 / 100 asukasta).

Seuraavilla sijoilla ennen Pietarsaarta ovat Muonio, Kolari, Joutsa, Enontekiö, Sodankylä, Simo, Humppila, Kauhajoki ja Kuusamo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Suhdeluvun selittäjinä ovat monessa tapauksessa vilkas matkailuliikenne ja kunnan harvahko asutus.

Pietarsaari on täysin omilla luvuillaan, kun tarkastellaan tasa-arvoisissa risteyksissä sattuneita törmäyksiä. Kymmenen vuoden jaksolla niitä oli 782 kappaletta, joissa vammoja tuli lähes joka toisessa tapauksista (346).

Uhreja 100 asukasta kohti oli 1,79. Sillä Pietarsaari johtaa reippaalla marginaalilla Suomen kaikkien kuntien tilastoa. Lukema on peräti kaksinkertainen yhteenkään muuhun kuntaan verrattuna. Kakkosena tulevassa hyvin samankokoisessa Kemissä pamahti 567 kertaa, mutta vertailuluku on ”vain” 0,90.

Etuajo-oikeutetuissa risteyksissä tulleiden onnettomuuksien vammamäärissä Pietarsaari on myös korkealla tilastossa. Joka toinen kolmiolla varustetun risteyksen onnettomuuksista johti ruumiinvammaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Henkilöautolla aiheutetaan valtaosa onnettomuuksista. Pietarsaaressa tapauksia oli noin 4 000 – keskimäärin vähän yli kerran jokaisena päivänä. Hoitoa vaadittiin joka neljännessä tapauksessa.

Mopo-onnettomuus on kaupungissa paitsi erittäin yleinen, myös lähes poikkeuksetta vaarallinen. 10 vuoden aikana mopolla aiheutettiin 458 onnettomuutta. Näissä loukkaantui 400 henkilöä.

Syyttömänä osapuolena mopoilija oli 132:ssa onnettomuudessa. Vammoja syntyi lähes aina, 105 kertaa.

Mopolla onnettomuuteen joutuminen tietää melkein poikkeuksetta loukkaantumista.

Mopokolarien vammautumistiheydessä asukaslukuun nähden Pietarsaari käytännössä johtaa valtakunnan tilastoa (2,06 uhria / 100 asukasta). Edellä on vain 94 asukkaan ahvenanmaalainen Sottungan minikunta, jossa yksi loukkaantumisen aiheuttanut mopo-onnettomuus nosti sen ykköseksi.

Luoto on mopovammojen kakkosena Suomessa noin 100:lla turmalla ja 90:llä loukkaantumisella (1,74). Vain muutaman sijan alempaa löytyy Pedersöre (1,13).

Jalankulkija joutuu liikenneonnettomuuden uhriksi Pietarsaaressa keskimäärin kaksi kertaa vuodessa.

Vammoja syntyy useimmiten: vuosikymmenen 20:stä allejääneestä vain kolmelle ei tilastoitu lääkärissä käyntiä eikä vakuutuskorvausta.

Polkupyöräilijä on Pietarsaaren liikenteessä uhrina selvästi jalankulkijaa useammin. Tarkastelujaksolla pyöräilijä oli kärsijänä 91 kertaa, ja vain yhdessä tapauksista korvattavia henkilövahinkoja ei syntynyt.

Kevyen liikenteen todellinen vahinkomäärä voidaan arvioida tilastoa suuremmaksi. Lievähköissä tapauksissa yhteyttä vakuutusyhtiöön ei välttämättä ole otettu.

Lähde: Onnettomuustieto-instituutti, Liikennevahinkoportti

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä