Paikallisuutiset

Pietarsaaren Sanomat muuttuu kaupalliseksi tuotteeksi

Matkailulehdet ja osa kaupunkilehdistä palvelevat yrittäjiä uusilla tavoilla.

Pietarsaaren Sanomien verkkosivusto säilyy, mutta muuttuu sisällöltään kaupalliseksi printtilehden tavoin. Kuva: Pentti Höri

Hilla Groupin kaupunki- ja matkailumediat organisoituvat painotuotteiden osalta osaksi Hilla Groupin Myynti ja markkinointi -liiketoimintaa.

Ilmaisjakelut Pietarsaaren Sanomat ja Kalajaska muuttuvat siis uutismedioista profiililtaan selkeästi kaupallisiksi tuotteiksi. Myös ilmestyminen harvenee. Medioiden jutut keskittyvät tukemaan ilmestymispaikkakuntiensa yrityselämää ja kaupankäyntiä sekä alueen vetovoimaisuutta.

– Kaupallisen julkaisun sivuilta näet sisältöjä sekä paikallisista asioista että aina kuhunkin ajankohtaan liittyvistä ajankohtaisista aiheista. Pääpaino on paikallisten toimijoiden näkymisellä perinteisten mainosten ja sisältömarkkinoinnin tavoin, kertoo sisältömarkkinointipäällikkö Hannu Lehto.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kalajaska ilmestyy kesää lukuun ottamatta joka toinen keskiviikko, tosin keväällä kuntavaalitaiston aikaan tiheämmin.

Pietarsaaren Sanomat ilmestyy 12 kertaa vuodessa tarpeen mukaan, vaalien aikaan tiheämmin ja kesällä harvemmin. Pietarsaaren Sanomien jakelualue tiivistyy myös jakelijan vaihtumisen vuoksi nimenomaan Pietarsaaren kaupungin alueelle.

– Pietarsaaren Sanomat ja Kalajaska eivät ole päiväkohtaisia uutismedioita, kertoo Hannu Lehto ja jatkaa, että mediat tuovat esille erityisesti alueen yritystoimintaa ja kertovat yritysten palveluista, mutta nostavat esille myös alueen muita kuin kuluttajamyyntiä tekeviä yrityksiä.

Ylivieskan alueen päivittäisiä uutisia voi seurata netissä paikallislehti Kalajokilaaksosta sekä sen perjantaisin ílmestyvästä tilattavasta printtilehdestä. Pietarsaaren seudulla paikalliset uutiset löytyvät www.keskipohjanmaa.fi-sivustolta ja Keskipohjanmaa-lehdestä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hilla Groupin matkailutuotteet siirtyvät myös myynti- ja markkinointitoimintoon kaupallisiksi tuotteiksi, mutta niiden ilmestymiseen muutoksella ei juuri ole vaikutusta. Vuokatti News jatkaa entiseen tapaan ilmestymistä Vuokatin matkailualueella neljä kertaa vuodessa. LeviNyt ilmestyy ja jaellaan entiseen tapaan Levillä, Saariselän Sanomat Saariselällä. Tilata näitä lehtiä ei kuitenkaan enää voi, vaan Levillä uutisennälkäisiä palvelee alueen paikallislehti Kittilälehti ja Saariselällä Inarilainen.

Matkailulehtien sisällössä keskitytään uutisten sijaan matkailijoille relevantteihin palveluihin alueella sekä yleisesti matkailuaiheisiin.

– Jotta matkailija löytäisi palveluiden ääreen ja innostuisi niitä käyttämään, Lehto kertoo.

Juttuja voidaan tehdä esimerkiksi ravintoloiden palveluista ja matkailijoille juuri kohteessa tarjottavista uusista palveluista, mutta myös kaikesta siitä, mikä tekee lomasta onnistuneen.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pietarsaaren Sanomien, LeviNytin ja Saariselän Sanomien verkkosivustot säilyvät, mutta muuttuvat sisällöltään kaupallisiksi printtilehden tavoin.

Ilmaisina kotiin kannettavat Kokkola-lehti ja Koti-Kajaani tuotetaan journalistisina kaupunkimedioina Keskipohjanmaan ja Kainuun Sanomien eli Hillan maakuntalehtien toimituksista, kuten tähänkin asti.

Ilmestymisiin tulee joitain muutoksia. Kokkola-lehti ilmestyy kuten ennenkin, mutta paperinen lehti jää kesällä tauolle heinäkuun hiljaisemmiksi viikoiksi.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä