Paikallisuutiset
Pietarsaaren kaupunki selvittää asukastyytyväisyyttä verkkokyselyllä – Kaupunki purkaa tulokset toukokuun asukasfoorumissa
Pietarsaari toteuttaa ajalla 15.3.–11.4.2021 asukastyytyväisyyskyselyn.
– Pietarsaaren kaupungin tärkein voimavara on sen asukkaat. Kaupungin strategiana on kasvaa ja saada uusia asukkaita. Näin ollen kaupungin omat asukkaat ovat parhaat asiantuntijat vastaamaan kysymykseen, millä tasolla Pietarsaaren kaupungin palvelut ovat ja missä olisi kehitettävää, summaa hallintojohtajaMilla Kallioinen.
Pietarsaaren kaupungin strategiassa keskeistä on asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen. Määritelmän mukaan hyvinvointi on kollektiivinen termi niille veroilla maksetuille palveluille, joita valtion ja kunnan tulee tarjota asukkailleen. Keskeisimmät alueet ovat koulu, huolenpito ja hoito.
Toinen tapa kuvailla hyvinvointia on se, että yksilön fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista perustarpeista pidetään huolta. Kaupungin strategian mukaan kaupungin tulee muun muassa olla turvallinen, kaksikielinen ja monikulttuurinen elinympäristö, kaupungissa tulee olla lapsille ja nuorille lisää toimintaa, jolla tuetaan osallistumista ja ennaltaehkäistään syrjäytymistä.
Kaupungin tulisi tarjota monipuolista ja riittävää asumistarjontaa kaikkiin elämänvaiheisiin.
Mutta onko Pietarsaari onnistunut?
Asukkaat voivat arvioida oman kotikaupunkinsa palveluiden tasoa ja toimivuutta.
Linkki tutkimukseen löytyy täältä: https://link.webropol.com/s/JakobstadPietarsaari2021 .
Kyselyyn voi vastata 11.4.2021 mennessä.
Tulosten analysoinnin jälkeen kaupunki järjestää tuloksista asukasfoorumin toukokuun 2021 aikana.