Paikallisuutiset

Pienten välimatkojen Pietarsaari kaipaa väylien parempaa talvihuoltoa – kaupunki teetti kyselytutkimuksen, jonka pohjalta aiotaan kehittää lähinnä kevyttä liikennettä

Pietarsaarelaiselle on aivan sama, liikkuuko hän kävellen, pyörällä vai autolla: toive väylien paremmasta talvikunnossapidosta on yhteinen.
Pietarsaarelaiselle on aivan sama, liikkuuko hän kävellen, pyörällä vai autolla: toive väylien paremmasta talvikunnossapidosta on yhteinen. Kuva: Pentti Höri

Pietarsaaren kaupungin teettämä liikennettä koskeva asukaskysely on valmistunut. Ennen kaikkea tutkimuksella haluttiin kartoittaa kaupunkilaisten mielipiteitä kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi.

Kyselyyn vastasi 934 ihmistä ainakin osittain. Kaksi kolmasosaa heistä oli työssäkäyviä tai yrittäjiä. Eläkeläisiä oli vastanneista 18 prosenttia.

Naisia vastanneista oli 58 prosenttia. Kyselyn täytti ruotsiksi noin kolme neljäsosaa vastaajista ja suomeksi yksi neljäsosa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Suurin osa vastaajista asuu Pietarsaaren keskustassa tai sen lähituntumassa. Muutamia vastauksia tuli myös lähikunnista.

Työ-, opiskelu- tai koulumatkat ovat keskimäärin hyvin lyhyitä. 57 prosentilla vastanneista niiden pituus on enintään kolme kilometriä, 90 prosentilla enintään viisi kilometriä. Ruokakauppareissut ovat keskimäärin vielä lyhyempiä.

Arkimatkansa päivittäin kävellen tekee kesäisin 39 prosenttia ja talvisinkin 36 prosenttia vastaajista. Polkupyöräily on vastaavasti kesäisin (43 %) huomattavasti suositumpaa kuin talvisin (17 %).

Henkilöauton ratissa tai matkustajana päivittäin liikkuu noin 70 % vastaajista, talvisin lukema on aavistuksen suurempi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kulkutavan valintaan vaikuttaa eniten matkan pituus, väylien kunto ja talvikunnossapito, sää- ja keliolosuhteet sekä matkaan kuluva aika. Matkan hinta, terveydentila tai ympäristöasiat puolestaan vaikuttavat valintaan vähiten.

Jalankulun olosuhteista Pietarsaaressa vastaajat löysivät eniten parannettavaa jalankulkureittien talvikunnossapidosta. Risteysjärjestelyt ja tienylitysten turvallisuus huolettivat seuraavaksi eniten.

Jalankulku- ja pyöräväylät voisi vastaajien mielestä myös erotella selvemmin.

Lähipalveluiden saavutettavuuteen kävellen ollaan kaikkein tyytyväisimpiä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pyöräilijöiden ykkösmurhe on niinikään väylien talvikunnossapito, puolella vastaajista siinä on merkittävästi parannettavaa. Risteysten turvallisuus ja pyöräilyn sujuvuus taajamassa ja keskustassa ovat niin ikään huolenaiheita. Myös pyöräilijät saavuttavat lähipalvelut hyvin.

Autoilijoita ärsyttävät eniten teiden ja katujen kunto, talvikunnossapito ja liikenteen sujuvuus keskustassa. Lähipalvelut ovat myös autoilijan hyvin saavutettavissa. Pysäköintipaikkojen sijaintiin ja riittävyyteen on tyytyväisiä liki puolet vastaajista.

Lähipalvelut eivät sen sijaan ole kovin hyvin saavutettavissa joukkoliikenteellä. Parhaiten vastaajia palvelivat juna-, lento- ja kaukoliikenteen bussit.

Pietarsaaren katutila tulee osoittaa ensisijaisesti jalankulkijoille sekä kesäisin (61 % vastanneista) että talvisin (71 %). Autot ja moottoripyörät sekä parkkipaikat saavat kyselyssä vähiten kannatusta kesäisin, talvisin niitä suvaitaan paremmin.

Kesäisin myös terassit ja myyntipaikat ovat asukkaiden suosiossa.

Keskusta-alueen katutilan tulee enemmistön mielestä olla yhtenäinen ilman korotettuja jalkakäytäviä esteettömyyden ja monimuotoisen käytön vuoksi. Tätä mieltä on 63 % vastanneista.

”Ydinkeskustan pääasiallinen pysäköinti tapahtuu pysäköintiluolassa ja kiinteistöjen pysäköintitiloissa. Katutason yrittäjät päättävät kauppatilansa leveydeltä, tarjoavatko asiakkaille katutilassa tarjoilua, myyntiä vai pysäköintiä”, kuuluu eräs kysymys, jonka kanssa samaa mieltä on hieman oli puolet vastanneista.

Katutilassa kadunvarressa tapahtuvaa pääasiallista pysäköintiä kannattaa noin kolmannes vastaajista.

Pysäköintiluolaa ei käytä 78 % kyselyyn vastaajista. Syinä mainitaan muun muassa, että vastaaja ei tarvitse pysäköintiä, lähemmäs asiointipaikkaa pääsee maan pinnalla ja pysäköinti on luolassa kalliimpaa ja hitaampaa.

Vähemmistöön jäävät käyttäjät puolestaan pitävät sijaintia hyvänä. Luolassa on myös aina vapaata tilaa, se suojaa lumisateelta ja kylmältä sekä on helppokäyttöinen.

Vastauksissa tuli esiin, että pysäköintiluolaa ja maksullista pysäköintiä vastustetaan periaatteesta.

Kyselyssä on selvitelty myös asukkaiden eniten käyttämiä jalankulku- ja pyöräilyreittejä sekä yleisimpiä ongelmapaikkoja niin kevyen kuin moottoriajoneuvoliikenteenkin osalta.

Tutkimuksen anti otetaan käyttöön laadittaessa kaupunkirakentamisen ohjelmaa, jonka pääteemat ovat kaupunkiympäristö, elävä keskusta ja liikenne.

– Teemme fyysistä suunnittelua tämän kyselyn pohjalta. Vastaukset seurailevat suurin piirtein sitä, mitä olemme miettineet. Tiedämme suunnilleen, missä suosituimmat jalankulku- ja pyöräilyreitit ovat. Meidän täytyy parantaa mahdollisuuksia käyttää niitä liikkumisen välineenä, asemakaava-arkkitehti Sören Öhberg toteaa.

Kyselyn toteutti konsulttiyritys Afry. Tulokset löytyvät Pietarsaaren kaupungin kotisivuilta.

Asukkaiden kehitysideat

Kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi eniten kannatettiin seuraavia asioita:

Valaistuksen parantaminen

Talvikunnossapidon parantaminen

Pyöräilylle lisää tilaa

Turvallisemmat ylityskohdat

Korotetut risteykset

Moottoriajoneuvoliikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi eniten kannatusta saivat:

Vähemmän yksisuuntaisia katuja

Viitoitus ja opastus kuntoon

Vähemmän tasa-arvoisia risteyksiä

Talvikunnossapidon parantaminen

Väylien kunnon parantaminen

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä