Ruoka

Pienempien lihapakkausten kysyntä kasvussa – Pakkauskulut nostavat kilohintaa, jos tavaraa on paketissa vähemmän

Pietarsaaren Prisman lihaosaston vastaava Eija Orpanan mukaan perinteiset pakkauskoot ovat säilyttäneet vielä suosionsa.
Pietarsaaren Prisman lihaosaston vastaava Eija Orpanan mukaan perinteiset pakkauskoot ovat säilyttäneet vielä suosionsa. Kuva: Maija Rahkola

Pietarsaaren Prisman lihaosaston vastaavaEija Orpana asettelee kaupan hyllylle 400 gramman jauhelihapakkauksia. Kaupan hyllyltä löytyy myös 250 ja 300 gramman lihapakkauksia, mutta pienempien pakkausten osuus lihatuotteiden myynnissä on kaupassa yhä suhteellisen pientä.

– Harvoin asiakkailta tulee meille palautetta, että he toivoisivat kauppaan pienempiä lihapakkauksia. Pienempiä pakkauksia toivovat asiakkaat ovat hyvin usein ikääntyneitä ihmisiä, jotka luultavasti asuvatkin pienemmissä talouksissa.

Poutun myynti- ja markkinajohtajaKimmo Backman sanoo, että yrityksen tuottamien pakkausten kokoon vaikuttavat sekä tuotannolliset että asiakaslähtöiset syyt.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Pakkauskoot juontavat juurensa ajatuksesta neljän hengen perheestä, ja yrityksen tuotantoon investoimat koneet ja laitteet onkin suunniteltu tuottamaan pääsääntöisesti neljälle hengelle sopivia pakkauksia.

”Asiakkaat haluavat tehdä fiksuja ostoksia, ja esimerkiksi lihaa halutaan ostaa vain se määrä, mitä tarvitaan.” Juuso Reinikainen Snellman

Tuotanto on sitä tehokkaampaa, mitä isompia pakkauksia ja sarjoja tuotetaan. Pienempien pakkausten ostaminen käy kalliiksi Backmanin mukaan myös asiakkaan kukkarolle, sillä niissä lihan kilohinta on korkeampi.

– Tuotannossa tietyt kiinteät kulut kuten tuotteen pakkaamisesta ja työstä aiheutuvat kustannukset pysyvät yhä samoina, vaikka pakkaus on pienempi. Tuotteen sisältö voi siis tulla maksamaan asiakkaalle saman verran, ostaapa hän sitten 400 gramman tai vähän pienemmän pakkauksen, hän summaa.

Suomessa jo yli puolet kotitalouksista on pientalouksia. Vaikka pienempien pakkausten kysyntä on jonkin verran kasvanut pientalouksien määrän lisääntyessä, ei se Backmanin mukaan ole kuitenkaan merkittävästi lisääntynyt.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Esimerkiksi edelleen suurimmassa osassa reseptejäkin käytetään ruoanlaitossa 400 gramman lihapakkauksia, hän muistuttaa.

Snellmanin tuoteryhmä- ja strategiajohtajaJuuso Reinikaisen mukaan valtakunnallisesti useamman vuoden ajan on ollut selkeästi nähtävissä, että pienten pakkauskokojen kysyntä on kasvava trendi. Pienten pakkauskokojen suosiminen on näkynyt esimerkiksi ruokamakkaroissa ja leivänpäällisissä.

– Asiakkaat haluavat syödä yhä laadukkaampaa lihaa, ja usein vähemmän kerrallaan. Tuotteissa arvostetaan suurta lihapitoisuutta, tuoreutta ja vähäistä lisäaineiden määrää.

Talouskokojen pienentymisen lisäksi Reinikainen näkee, että pienempien pakkauskokojen suosiminen liittyy yhteiskunnalliseen kehitykseen ja ruokaan liittyvien arvostuksien muuttumiseen. Ostovalinnoissaan kuluttaja on yhä vastuullisempi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Asiakkaat haluavat tehdä fiksuja ostoksia, ja esimerkiksi lihaa halutaan ostaa vain se määrä, mitä tarvitaan. Tuotteiden toivotaan vastaavan kotitalouksien tarpeisiin ja arvostuksiin, ja samalla asiakas kokee tekemiensä valintojen olevan sopusoinnussa ympäristön kanssa, hän summaa.

Pienten pakkauskokojen kysynnän Reinikainen näkeekin kasvavan tulevaisuudessa entisestään.

– Uusia pakkaustapoja ja pakkauskoneita tutkitaan ja kehitetään jatkuvasti. Hyvänä esimerkkinä ovat viime kesänä porsaan- ja naudanlihapihveille käyttöön otetut vain muutaman pihvin skin-pakkaukset, jotka syrjäyttivät tuotannossa aiemmin käytössä olleita tyypillisiä rasiapakkauksia.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä