Paikallisuutiset
Nextjetin konkurssi ruuhkautti matkatoimiston
Kymmenien matkustajien suunnitelmiin muutoksia. Rahat saa parhaiten takaisin, jos on käyttänyt luottokorttia.
Kokkola/Pietarsaari
Kokkolan Matkatoimistossa selvitellään nyt kuumeisesti lentoyhtiö Nextjetin konkurssin aiheuttamaa sotkua.
Useat kymmenet matkaanlähtijät olivat varanneet lentolippunsa toimiston kautta.
– Kun keskiviikkona iltapäivällä saimme tietää tilanteesta, ehdimme tutkia varaukset siitä päivästä ensi viikon perjantaihin asti. Noin kymmenkunnan asiakkaan asia on ehditty hoitaa, toimistopäällikköKimmo Kalliokoski kertoo torstaina aamupäivällä.
Koska Nextjetiltä ei ole saatu mitään listaa varauksista, ne joudutaan käymään läpi yksi kerrallaan. Kalliokoski arvioi, että Nextjetiä ainakin osittain matkaansa käyttäneitä on joitakin kymmeniä.
Moni Nextjetiltä lennon varannut on jo reissun päällä, eli heidän paluunsa järjestäminen on kiireellisintä.
Mikäli varauksessa on käytetty lentoyhtiönä yksinomaan Nextjetiä, maksetut rahat on siltä osin menetetty.
– Toki voimme laittaa laskun pesänhoitajalle, mutta rahojen takaisin saamisen mahdollisuus on erittäin pieni.
Sen sijaan yhdistelmälentojen kohdalla voi onni potkaista, jos matkasta osa on tarkoitus lentää SAS:n, KLM:n tai Air Francen koneilla.
– Ainakin SAS:n ohjeiden mukaan asiakas voi vaihtaa Nextjetin lennon SAS:n Vaasan reittiin, eikä tämä maksa mitään, Kalliokoski sanoo.
Monilla asiakkailla on matkasuunnitelma ollut valmiina lentoineen, hotelleineen ja tapahtumien pääsylippuineen. Kokkolan Matkatoimisto etsii korvaavia lentoja, mutta niistä tulee asiakkaalle lisälasku.
Kalliokosken mukaan osa asiakkaista hyväksyy tämän, toiset peruuttavat koko reissun.
– Mitä nopeammin on asialla ja mitä pitempi aika matkaan on, sen varmemmin korvaavat lennot löytyvät.
Jos matka on suhteellisen kaukana edessäpäin, hotelli- ja muut varaukset voi vielä peruuttaa ja saada rahansa takaisin.
Luottokortilla yksittäisen lennon maksaneen tilanne saattaa olla parempi.
– Silloin voi kääntyä oman pankin puoleen ja vaatia maksun palauttamista kuluttajansuojalain 7. luvun ja 39. pykälän nojalla. Tällöin pankki tietää heti, mistä on kysymys, Euroopan kuluttajakeskuksen johtajaLeena Lindström neuvoo.
Hänen mukaansa lentolippuja varatessa ja maksaessa luottokortti on ehdottomasti paras kuluttajan asian turvaajana. Lain mukaan ajalla, joka maksusta on kulunut, ei ole merkitystä palautusoikeuden suhteen.
– Jos pankki torjuu vaatimuksen vedoten itse asettamaansa määräaikaan, asiakkaan kannattaa olla yhteydessä meihin.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston Euroopan kuluttajakeskus käsittelee tapauksia, jossa maksun saaja on ulkomainen yhtiö, kuten Nextjet.
Mikäli maksu on suoritettu verkkopankin kautta, kannattaa palautusta edelleen kysyä pankistaan.
– Joidenkin pankkien sopimusehdoissa voi olla tällaisenkin mahdollistava klausuuli.
Lindströmin mukaan mahdollisuudet ovat siinä. Konkurssivalvonnalle voi toki esittää saatavansa, mutta sieltä turvataan aluksi etuoikeutetut saatavat kuten työntekijöiden palkat ja verot.
– Kuluttaja ei ole etuoikeutettu, joten tämä valvontamahdollisuus on kyllä teoreettinen.
Joissakin matkavakuutuksissa voi olla mahdollisuus korvaukseen, jos matka peruuntuu lentoyhtiön konkurssin takia.
Pentti Höri