Urheilu
Metanolin voimalla kiihdytysajoissa SM-hopealle
Jarmo Nyberg tiimeineen paketoi ensimmäisen kautensa kiihdytysajojen kuninkuusluokassa.
Pietarsaari
Kiihdytysajojen järeimpään, Top Doorslammer- luokkaan siirtynytJarmo Nyberg voi katsoa mennyttä kautta mekaanikkojensa kanssa tyytyväisenä. Vaikka mies on harrastanut kiihdytysajoja pian 20 vuotta, ei hänellä ole koskaan ollut alla näin tehokasta autoa. Entinen Camaro myytiin Kouvolaan ja Nybergillä jo mielessä lopettaminen. Mutta ajokipinää ei niin vain sammutettu.
Nyberg hankki nykyisen autonsa, Dodge Dartin, Kokkolasta parisen vuotta sitten ilman moottoria ja vaihdelaatikkoa. Camaron koneella ajettiin yksi kilpailu, mutta kone laukesi.
– Tämä kone haettiin joulukuussa Ruotsista. Metanoliahdettu 8,5-litrainen mylly, joka tuottaa 2 600 hevosvoimaa.
”Jokaisessa kilpailussa on jotain mennyt rikki, eikä yhdestäkään ole palattu ehjä auton kanssa.” petri eikkula mekaanikko
Suomessa on jo parin vuoden ajan voinut kilpailla puolta lyhyemmällä matkalla, eli 200 metrillä. Nybergin mukaan se on edullisempaa.
– Useimmat tämmöisellä moottorilla varustettujen autojen rikkoutumiset kun tapahtuvat yleensä täysmatkalla (402,336 m) sen toisen 200 metrin aikana. Ensimmäiset 200 metriä auto kestää paremmin.
Nybergin Dodge imaisee 200 metrin matkalla hulppeat 17 litraa metanolia, eli kilometrikulutukseksi voi laskea 85 litraa. Nollasta sataan auto kiihtyy reippaasti alle sekunnissa ja loppunopeus voi olla 300 km/h.
”Eihän tässä mitään järkeä ole, mutta mukavaa se on.” jarmo nyberg kuljettaja
– Eihän tässä mitään järkeä ole, mutta mukavaa se on, Nyberg virnistää.
Mies oli jo lopettelemassa ajouraansa, kun sai tietää, että Dodge olisi mahdollisesti myytävänä.
– Mentiin Kokkolaan katsomaan sitä ja jälleen se kipinä vaan roihahti. Samana päivänä tehtiin esisopimus Dodgesta ja haettiin auto seuraavana päivä pois.
Top Doorslammerin SM-sarjassa ajettiin kesän aikana kuusi osakilpailua, joista Nybergin tiimiltä jäi väliin vain avauskilpailu. Kausi meni Nybergin mukaan paremmin kuin hyvin. Varsinkin kun ottaa huomioon, että kokemusta tästä luokasta ei ollut.
– Emme ole ennen tämänkaltaisilla tehoilla ajaneet ja myös metanolin käyttäminen oli meille uutta. Ensi kesänä olemme paljon viisaampia ja tiedämme jo mitä talven aikana autolle pitää tehdä. Tekniikka oli meille kaikille tiimiläisille uutta: metanolista ei mitään kokemusta, ahtimesta oli jotain hajua ja välillä mekaanikkojakin hirvitti siirtyminen kertaheitolla tähän luokkaan. Se oli ikään kuin hyppy tuntemattomaan, kuvaileePetri Eikkula.
Kauden toinen osakilpailu ajettiin Kauhavalla, missä Nybergin tiimi sijoittui toiseksi. Lauantain lajittelupäivänä moottorin yksi männistä suli ja yön aikana purettiin koko moottori. Moottorin ainoa jäähdytys on kylmä metanoli, joka toimii samalla jäähdytysnesteenä. Mitään muuta ei ole pyttyjä jäähdyttämässä.
– Aamulla ajettiin auto viivalle ja tultiin kakkoseksi. Siellä tehtiin oikeasti töitä vieläpä vesisateessa ja unta kaverit ehtivät ottaa 2-3 tuntia sinä yönä. Ja seuraavassa kisassa sama homma. Oppirahoja makseltiin, koska meillä ei ollut kokemusta metanolista, eikä säätöjä saatua aivan kohdalleen, Nyberg huokaisee.
– Se oli varsinainen työvoitto, eikä se jäänyt kauden viimeiseksi. Jokaisessa kilpailussa on jotain mennyt rikki, eikä yhdestäkään ole palattu ehjän auton kanssa, Eikkula tiivistää kautta.
Kaksi vuotta sitten Nyberg ajoi Camarolla, mutta sitä autoa ei voi verrata samana päivänäkään Dodgeen.
– Tehojen määrä Dodgessa on hirveän paljon suurempi, eikä kaikkia tehoja ole edes vielä otettu myllystä ulos.
Valtavat voimat pistävät moottorin, voimansiirron ja vaihdelaatikon koville.
– EM-kilpailuissa meni maaliviivalla kardaaniakseli poikki ja vauhtia oli 275 km/h. Siinä oli tulla hieman äitiä ikävä. Uusi kardaani haettiin Vaasasta, lyhennettiin ja tasapainotettiin Lapualla ja lauantaina oltiin taas viivalla, Nyberg naurahtaa.
Top Doorslammer-luokka on Nybergin mukaan hieno luokka, koska siellä kilpailevatkin tiimit auttavat toisiaan hädässä.
– Kun tuo kardaani meni ja samalla sen lenkit repesivät irti. Vaasalaisen kilpailevan tiimin mekaanikko kävi hitsaamassa ne kiinni. Yhteishenki on hieno ja kaikki haluavat, että autot pääsevät viivalle.
Kehut ansaitsee myös oma tiimi.
– On todella sitoutunutta porukkaa. Jaksavat paahtaa viikonlopusta toiseen, eivätkä pelkää kääriä hihoja ylös.
Top Doorslammer-luokassa on vähiten rajoituksia, mitä moottori tehoon tulee. Myllyä saa virittää kuinka paljon tahansa, ainoastaan auton painoa on rajoitettu.
Avauskesänä Nybergin tiimi sai auton kulkemaan 200 metrin matkan 4,5275:ssä sekunnissa. Dodgen moottorilla on ajettu 4,0290, joten potentiaalia riittää vielä.
– Moottori oli viime vuonna kiinni Ruotsin mestaruusautossa TD-sarjassa. Ei ollut nopein, mutta tasaisin. Ajattelimme ennen kautta, että pystymme nakuttaa 4,2 sekunnin aikoja, mutta se jäi nyt ensi kesään, Eikkula pohtii.
Nyberg säestää vieressä, että ensi kesänä mennään taas lujaa.
– Ensi vuonna vielä ajetaan, koska silloin olen sairastanut tätä tautia tasan 20 vuotta.