Paikallisuutiset
Lättähattu poimii matkustajia kyytiin myös Pietarsaaren kaupungin asemalta
Museokiskobussi liikennöi yhden päivän Kokkolan ja Kovjoen välillä.
Ensimmäistä kertaa 50 vuoteen Pietarsaaren rautatieasemalta – siis kaupungin – voi nousta junan kyytiin, kun Haapamäen Museoveturiyhdistys ajaa legendaarisen Dm7-kiskobussin kaupunkiin. Ajoneuvo tunnetaan paremmin nimellä Lättähattu.
Tempauksen yhteistyökumppanina on Nykarleby Jernväg -yhdistys, joka toimii Kovjoen kotiseutumuseon yhteydessä. Lättähattu liikennöi väliä Kokkola–Kruunupyy–Pännäinen–Pietarsaari–Kovjoki. Edestakaisia vuoroja on aamusta iltaan kaksi, ja viimeinen lähtö Kokkolasta jää Pietarsaareen.
Ensimmäisellä 5. lokakuuta ajettavalla vuorolla on reilun tunnin mittainen pysähdys Kovjoen asemalla, jossa samalla matkustajat voivat tutustua paikallisten rautatieharrastajien museokalustoon. Kovjoella on myös mahdollisuus osallistua lyhyelle ajelulle kapearaiteisella rautatiellä. Veturina on dieselkäyttöinen LKM-veturi.
– Mielellämme ajaisimme höyryveturilla, mutta se vaatisi viiden tunnin lämmittämisen, emmekä voi koskaan tietää, minkä verran porukkaa tulee, Nykarleby Jernvägin talkoolainen Toni Sandvik kertoo.
Idea tempaukseen tuli Haapamäen Museoveturiyhdistykseltä. Heillä oli sovittuna vastaava tapahtuma Kaskisten radalle, mutta se asetettiin huonokuntoisen rautatiesillan takia liikennöintikieltoon aiemmin syksyllä.
– He ottivat meihin yhteyttä, josko voisimme auttaa. Elämme nyt vähän kuin symbioosissa. Haapamäkeläiset hoitavat liikenteen, ja me keittelemme kahvia, paistamme lättyjä ja näytämme kalustoamme Kovjoella, Sandvik kuvailee.
Kovjoen museorautatieläiset ovat oikein tyytyväisiä päättyneeseen kesäsesonkiin.
– Porukkaa on löytynyt joka ajopäivälle ihan kiitettävästi. On kivaa, että joukossa on ollut paljon uusia kasvoja. Maakunnan ulkopuoleltakin tullaan, Toni Sandvik sanoo.
Lättähattuun mahtuu noin 200 matkustajaa. Se pysähtyy Pännäisissä raiteella yksi ja Pietarsaaressa vanhan ratapihan idän puoleisella raiteella, jonne kulku järjestetään Citymarketin parkkipaikalta.
Dm6 ja Dm7 -dieselmoottorivaunuja eli kiskobusseja valmistettiin, liitevaunut mukaanluettuina, Valmetilla Tampereella yhteensä yli 400 kappaletta. Valmistusvuodet olivat 1954–1963.
Niitä käytettiin Suomen rautateillä paikallisliikenteessä. Viimeiset Lättähatut poistuivat henkilöliikenteestä vuonna 1988.
Aikataulu 5.10.2024
Kokkola 9.44 – Pännäinen 10.15 – Pietarsaari 10.45 – Kovjoki 11.12.
Kovjoki 12.25 – Pietarsaari 13.05 – Pännäinen 13.21 – Kruunupyy 13.44 – Kokkola 13.58.
Kokkola 14.10 – Kruunupyy 14.25 – Pännäinen 14.44 – Pietarsaari 14.59.
Pietarsaari 15.29 – Pännäinen 15.45 – Kruunupyy 16.10 – Kokkola 16.23.
Kokkola 16.33 – Kruunupyy 16.47 – Pännäinen 17.06 – Pietarsaari 17.21.
Ajat ovat lähtöaikoja asemilta, paitsi pääteasemalla kyseessä on tuloaika.
Matkalipuista veloitetaan aikuisilta 5–30 euroa riippuen matkan pituudesta.