Kokkola-lehti
Kyselytutkimus vahvistaa kotimaisen matkailun menestyksen – "Ihmiset haluavat löytää paikkoja, joita eivät edes osaisi etsiä"
Odotukset lähestyvää kesää kohtaan ovat korkealla pohjalaismaakunnissa
Suomalaiset odottavat innostuneena lähestyvää kotimaan matkailukesää, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta.
Koronapandemia on lisännyt entisestään kierroksia kotimaanmatkailun suosioon ja matkailuhalukkuuteen. Matkailuorganisaatioiden valtakunnallisessa yhteiskampanjassa 100 syytä matkailla Suomessa on tänä vuonna mukana yli 170 kohdetta idästä länteen ja eteläisimmästä pisteestä Suomi-neidon otsaan. Mukana olivat muun muassa Visit Pietarsaari ja Visit Kokkola.
Osa kohteista kuten Strömsö, Krepelin ja Tankarin majakka ovat jo aiemmin osallistuneet menestyksekkäästi kampanjaan. Tänä vuonna myös useita tuntemattomampia kohteita alueelta tuotiin esille, kuten Topeliuksen synnyinkoti Kuddnäs Uudessakaarlepyyssä sekä Jari-Matti Latvalan rallimuseo JM-Rally Parc Fermé Töysän Tuurissa.
100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan ja Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan koronaviruspandemia on vaikuttanut positiivisesti suomalaisten matkailuinnostukseen kotimaassa. Lähes puolet suomalaisista ovat aiempaa kiinnostuneempia kotimaanmatkailusta ja jopa 65 prosenttia kertoo tekevänsä tänä kesänä lomamatkan Suomessa. Joka neljäs pohtii vielä päätöstään.
Selvää kuitenkin on, että suomalaiset valitsevat kotimaanmatkailun tänä kesänä.
– Entisestään kasvanut innostus kertoo hienolla tavalla siitä, että myös keskellä koronapandemian aiheuttamaa kriisiä kotimainen matkailuala on onnistunut voittamaan suomalaiset puolelleen. Viime kesän onnistuneet reissukokemukset ovat vauhdittaneet asennemuutosta pysyväksi, Suoma ry:n puheenjohtajaAnneMarget Helléniloitsee.
Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) tukema, Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama kampanja kokoaa kotimaan kohteet yhteiselle 100syyta.fi -sivustolle, joka tarjoaa kotimaanmatkailijoille inspiraatiota ja konkreettisia vinkkejä. Viidettä vuotta toteutettava kampanja on onnistunut vakuuttamaan suomalaiset tarjonnallaan.
Moni haluaa tutustua paremmin Suomeen ja siihen, mitä tarjottavaa kotimaanmatkailulla on. Kun vastaajia pyydettiin kertomaan, millaisia asioita he haluavat kokea tänä kesänä, nousivat esille erityisesti aktiviteetit, elämyksellisyys, luontomatkailu, yllätyksellisyys, historia ja kulttuuri.
– Tutkimuksessa nousi esille ajatus siitä, että ihmiset haluavat löytää paikkoja, joita eivät edes osaisi etsiä. Olemme siis panostaneet paikallisten pienten erikoisuuksien esittelyyn ja suorastaan salaisiin helmiin. Sivuston sisältö on tänä vuonna entistä monipuolisempaa ja tarjoilemme kävijöille kohdevinkkien lisäksi, reittivinkkejä, teema-artikkeleita ja jatkuvasti päivittyviä ajankohtaisia nostoja, Hellén sanoo.
Hän muistuttaa, että suosion myötä myös matkailijoiden odotukset ovat kasvaneet.
Patoutunutta matkailuintoa on paljon ja vihdoin myös kotimaassa halutaan kuluttaa palveluja, elämyksiä ja aktiviteetteja. Kotimaanmatkailun momemtum on nyt, eikä sitä ole varaa hukata.
Vastuullisuuden lisäksi myös perinteet ja traditiot vetävät suomalaisia puoleensa. Jopa joka neljäs sanoo, että haluaa kokea perinteisiä asioita Suomessa matkustaessaan. Vajaa viidennes kokee olevansa yhteydessä omiin juuriinsa. Joka viidennelle nuorelle Suomi näyttäytyy seikkailuun houkuttavana.
– Voi jopa sanoa, että uuden z-sukupolven myötä ollaan siirtymässä Suomi-nolouden ajasta Suomi-ylpeyden aikaan. Perinteiset suomalaiset asiat, kuten vaikkapa juurileivonta tai neulominen, ovat uudella tavalla pinnalla ja nämä trendit satavat myös kotimaanmatkailun laariin. Paikallisuus aidosti vetää puoleensa erityisesti nuorempia sukupolvia, sanoo Hellén.
Viime kesän tukalassa tilanteessa matkailualan toimijoiden yhteismarkkinointi 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan kautta todisti voimansa. Nyt alkava kampanja on historiansa laajin. Mukana on yhteensä 171 kohdetta ja kampanjan vaikutus ulottuu tuhansiin matkailuyrityksiin.