Paikallisuutiset
”Kokkolasta ei ole lentoliikenteen maksajaksi” – Ministeriö sysäisi kunnille suuremman siivun maakuntakenttien rahoituksesta
Hallitus neuvottelee maakuntiin suuntautuvan lentoliikenteen jatkosta budjettiriihessään 19–20. syyskuuta. Liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt, että kaupungit ja kunnat ottaisivat hoitaakseen puolet maakuntakenttien pyörittämiseen tarvittavasta rahoituksesta.
Kokkola ei innostu liikenne- ja viestintäministeriön esityksestä, jonka mukaan maakuntalentojen kustannukset jaettaisiin jatkossa valtion ja kaupunkien kesken.
LMV:n tiistaiaamuna julkaistussa muistiossa ehdotetaan ns. Savonlinnan mallia maakuntalentojen rahoittamiseksi. Sen mukaan valtio osallistuisi 50 prosentin panostuksella työmatkaliikennettä tukevaan lentoliikenteeseen.
– Kokkolan kaupungin on erittäin hankala lähteä tukemaan lentoliikennettä tässä taloustilanteessa. Meidän näkemyksemme mukaan valtion pitää olla kehittämässä ja rahoittamassa lentoliikennettä jatkossakin, Kokkolan kaupunginjohtaja Stina Mattila toteaa.
Mattila muistuttaa, että Kokkola on jo sitoutunut rahoittamaan miljoonilla euroilla tulevaisuuden isoja liikennehankkeita, kuten 8-tien parantamista ja Kokkolan ratapihan korjaamista.
– Lentoliikenteen osalta katsoisin, että on valtion tehtävä ylläpitää toimivia liikenneyhteyksiä Suomessa.
Kruunupyyn kunnanjohtaja Malin Brännkärr on täysin samoilla linjoilla.
– Lentoliikenteen ylläpitäminen kuuluu valtiolle. Voisi jopa kuvitella että liikenteen tukeminen tällaiselle vientikeskeiselle seudulle olisi valtiolle pitemmän päälle jopa kannattavaa, kun ottaa huomioon kuinka ison hyödyn koko Suomi saa meidän alueemme yritysten viennistä nyt ja tulevaisuudessa, hän sanoo.
Seuraavaksi alueen kunnanjohtajat neuvottelevat liikenne- ja viestintäministeriön esityksestä ja pyrkivät sorvaamaan yhteisen kannan ehdotukseen.
– Tarkoituksenamme on löytää yhteinen näkemys – lentoliikenne Kokkola-Pietarsaaren asemalle on erittäin tärkeä koko alueelle, mutta puolet kustannuksista on kyllä paljon, Pietarsaaren kaupunginjohtaja Anne Ekstrand toteaa.
Valtion tukemien maakuntalentojen tulevaisuus on puntarissa, kun hallitus parin viikon kuluttua kokoontuu budjettiriiheensä.
Liikenne- ja viestintäministeriön neuvottelujen pohjaksi julkaiseman muistion mukaan yhtenäinen rahoitusmalli mahdollistaisi maakuntiin suuntautuvan lentoliikenteen tasapuolisen kohtelun, jos valtio aikoo rahoittaa lentoyhteyksiä myös tulevaisuudessa.
Hallitusohjelmaan on kirjattu, että valtionyhtiö Finavian nykymuotoinen lentoasemaverkko säilytetään. Samalla todetaan, että sisäistä lentoliikennettä kehitetään ensisijaisesti markkinaehtoisesti, mutta huoltovarmuuden, vientiteollisuuden ja matkailun kannalta tärkeät lentoyhteydet turvataan tarvittaessa ostopalveluliikenteellä.
Hallituksen tavoite on, että koko Suomeen pääsee kolmessa tunnissa Helsingistä.
Finnair lopetti koronan myötä viiden maakuntakentän liikenteen. Sen jälkeen Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkola-Pietarsaaren lentoasemien ja Helsinki-Vantaan välisiä lentoyhteyksiä on tuettu yli 40 miljoonalla eurolla.
Tukien perusteena on ollut erityisesti alueiden saavutettavuus ja elinkeinoelämän tarpeet. Nykyinen tukikausi jatkuu 28. huhtikuuta 2024 saakka.
Eturyhmä: Lentoliikenteen tulevaisuus turvattava
Kokkola–Pietarsaaren lentoliikenteen eturyhmä kokoontui tiistaina käsittelemään alueen lentoyhteyksien tilannetta sekä tarvittavia toimenpiteitä, joilla lentoyhteydet voitaisiin turvata myös jatkossa.
Kokkola–Pietarsaaren lentoliikenteen eturyhmän mukaan on äärimmäisen tärkeää, että alueen lentoliikenteen tulevaisuus turvataan.
– Valtiovallan toimenpiteet Kokkola-Pietarsaaren lentoliikenteen jatkamisen turvaamiseksi 100-prosenttisella tuella ovat aivan oleellisia, eturyhmä kertoo tiedotteella.
Tiedotteessa todetaan, että Keski-Pohjanmaan, Kokkolan, Pietarsaaren ja Kalajokilaakson talousalue on yksi Suomen merkittävimmistä vientiteollisuuden keskittymistä ja lentoyhteys on alueelle siksi kriittisen tärkeä.
– Lentoliikenne mahdollistaa työvoiman liikkuvuuden ja varmistaa osaavan kotimaisen ja kansainvälisen työvoiman saatavuuden alueen elinkeinojen tarpeeseen.
Eturyhmän kokouksessa olivat paikalla kansanedustajat Janne Jukkola (kok.), Mauri Peltokangas (ps.) ja Peter Östman (kd.) sekä Pia Sillanpään (ps.) avustaja Laura Jokela. Paikalla olivat lisäksi Keski-Pohjanmaan liiton, Kokkolan kaupungin, Kruunupyyn kunnan, Keski-Pohjanmaan yrittäjät ry:n ja Kiinteistö oy Kruunupyyn Lentohallin edustajat.
Uutista päivitetty 5.9. klo 15.04 Kruunupyyn kunnanjohtajan Malin Brännkärrin kommentilla ja klo 15.29 Pietarsaaren kaupunginjohtajan Anne Ekstrandin kommentilla.
Uutista päivitetty 5.9.2023 kello 19.55 Kokkola–Pietarsaaren lentoliikenteen eturyhmän kannanotolla.