Paikallisuutiset

Käytetyt akut jatkavat elämäänsä sähkövarastoina Ähtävällä - ”Luomme täysin uutta kiertotalousmallia”

Joacim Eriksson, Kenneth Långbacka, Ingvar Kulla ja täyssähköisen auton käytetty akku, joka jatkaa elämäänsä energiavarastona. Akun korkeampi osa on ollut auton takapenkin alla. Kuva: Pirkko Högkulla

Autocircin uudessa tuotantolaitoksessa Pedersöressä rakentuu tuhteja energiavarastoja vanhoista sähköautojen akuista. Lupaava pioneerihanke on edennyt prototyyppivaiheeseen.

Täyssähköauton tai hybridiauton akku on käytettynäkin kelpoa ja rahanarvoista tavaraa. Pedersöressä Ylä-Ähtävällä Autocirc Finlandin yksikössä niistä tehdään energiavarastoja kontteihin, joita on helppo eristää, kuljettaa ja siirtää.

Vuoden ikäinen firma, Autocirc Finland battery recycling, nojaa käytetyn akun jälkimarkkinoihin, joista ennakoidaan valtaisia.

– Kun auto on romu, mutta akku ehjä, olisi älytöntä haaskausta ettei keksittäisi akulle mitään käyttöä. Esimerkiksi Teslan akkujen sanotaan kestävän yli 500 000 kilometrin ajon ja senkin jälkeen kapasiteetista on käytettävissä 80 %. Akun kapasiteetin alittaessa tuon tason, ei sillä voi enää ajaa, mutta me pystymme hyödyntämään jäljellä olevat tehot järkevällä tavalla, lupaa operatiivinen johtaja Kenneth Långbacka.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

”Kun auto on romu, mutta akku ehjä, olisi älytöntä haaskausta ettei keksittäisi akulle mitään käyttöä”.
Operatiivinen johtaja Kenneth Långbacka rakenteilla olevan energiavaraston ovensuulla; energiavarasto kootaan käytetyistä akuista ja sijoitetaan eristettyyn konttiin. Kaverikseen energiavarasto tarvitsee erillisen ohjauskeskuksen. Kuva: Pirkko Högkulla

Hän kuvailee, että yritys on uraauurtavasti luomassa käytetyille sähköautoakuille lisäarvoa ja maailmanlaajuisestikin ennen näkemätöntä uusiokäyttöä, täysin uutta kiertotalousmallia.

– Hyödynnämme käytettyjä sähkö- ja hybridiautojen akkuja ensin energiavarastoina ja vasta sitten vuosien päästä ne päätyvät asianmukaiseen kierrätykseen meidän kautta. Emme näet myy niitä, vaan vuokraamme, Långbacka huomauttaa.

Akut saadaan kolariautoista Suomesta ja muista Pohjoismaista.

– Akkuhan on autossa hyvin suojattu ja kolarissa se säilyy usein vahingoittumattomana.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kuudestatoista täyssähköauton akusta ollaan parhaillaan rakentamassa yhden megawatin energiavarastoa. Se riittäisi lämmittämään kahtakymmentä sähkölämmitteistä omakotitaloa kokonaisen vuoden.

– Energiavarastosta hyötyy voimala, joka voi varastoida siihen energiaa kun on ylituotantoa. Sitä voidaan käyttää latausasemana tai vaikkapa sähkökatkosten varalta varavoimalana laitoksissa ja kaupoissa, esittelee Kenneth Långbacka.

Kuudestatoista täyssähköauton akusta rakentuu yhden megawatin energiavarasto, joka riittäisi lämmittämään kahtakymmentä sähkölämmitteistä omakotitaloa kokonaisen vuoden.

Vertailun vuoksi; Autocircin naapuritontilla Ähtävällä sijaitseva Esse Solar and Energy Park on nimellisteholtaan sama 1 megawattia, jotka imetään aurinkopaneeleista 1,5 hehtaarin alalta. Aurinkopuistosta Autocirc Finland battery recycling saa tarvitsemansa energian ja ylijäämä menee myyntiin. Aurinkopuiston omistavat Autocirc Finland, Esse Elektro-Kraft sekä Pedersören kunta.

Näkymää korkeissa ja tilavissa halleissa hallitsevat suuret kontit, akkurivistöt ja erikokoiset sähkökaapit. Entinen Ketosen halli Ylä-Ähtävällä on kokenut remontissa täydellisen muodonmuutoksen sähköautojen akuista energiavarastoja rakentavaksi Autocirc Finland battery recycling -yritykseksi. Kuva: Pirkko Högkulla

Aluksi energiavarastoja tehdään bisnes to bisnes -mallilla, vain yrityksille. Tulevaisuudessa niitä on tarkoitus tuottaa myös kuluttajille.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Ensin tehdään isoilla energioilla, minkä jälkeen skaalataan alas. Kuluttajamarkkinoille tullaan varmuudella ja energiavarasto on siinä vaiheessa jalostettu kokoon metri kertaa metri, Kenneth Långbacka veikkaa.

Akkujen kierrättäminen energiavarastoksi pantiin tuumasta toimeen viime syksynä kun Autocirc Finland osti vanhan, ns. Ketosen hallin. Käytössä on yhteensä 2000 neliötä.

Näkymää korkeissa ja tilavissa halleissa hallitsevat tällä hetkellä suuret merikontit, akkurivistöt, akkutelineet ja erikokoiset sähkökaapit.

Remontti on loppusuoralla. Toinen laboratorioista on täysin valmis, halleissa ja konttorin puolella on vielä jonkin verran tekemistä. Konttoriin on pikkuhiljaa muuttamassa viisi työntekijää Autocircin Ala-Ähtävän toimipisteestä.

Vuoden sisällä on projektin vetäjän Joacim Erikssonin mukaan tehty älyttömästi kehitystyötä. Kaikki on rakennettu tyhjästä. Kun käytännössä mitään ei saada valmiina on aivan kaikki räätälöitävä ja hienosäädettävä itse alusta lähtien.

– Nyt ollaan edetty prototyyppivaiheeseen, Eriksson iloitsee.

– Vuodenvaihteessa aletaan testaamaan Esse Elektro-Kraftin verkossa ensimmäistä yhden megan konttia. Ensi vuonna laitos on tarkoitus saada tuottamaan, kuuluvat suunnitelmat.

50 kilowatin energiakontti yrityksen takapihalla on ollut koekäytössä viime pääsiäisestä lähtien lupaavin tuloksin.

– Lataamme yöllä, kun sähkö on edullista, ja päivällä puretaan, kuvaa toimitusjohtaja Ingvar Kulla Esse Elektro-Kraftista. .

Kulla kiittelee energiavaraston tarjoamaa mahdollisuutta tuotannon tasaamiseen.

– Akut ovat hyviä säätelemään erityisesti vuorokautista vaihtelua sähköntuotannossa. Akut ovat toki vain yksi tyyppi. Erilaisia sähkövarastoratkaisuja tulee olemaan vielä monta, hän näkee.

Kaverikseen energiavarasto tarvitsee erillisen ohjauskeskuksen, joka sekin sijoitetaan konttiin. Kontit ovat yhteyksissä toisiinsa eri kaapelein.

– Energiavarasto liitetään ohjauskeskuksen kautta sähköverkkoon. Ohjauskeskus muuntaa akun tasavirran vaihtovirraksi, joka soveltuu sähköverkkoon, Ingvar Kulla kuvaa.

Kenneth Långbacka, Joacim Eriksson ja Ingvar Kulla naapuritontilla sijaitsevassa Esse Solar and Energy Park -aurinkopuistossa, josta yritys saa tarvitsemansa energian. Kuva: Pirkko Högkulla

Akut toimitetaan Ylä-Ähtävälle Ala-Ähtävältä, entiseltä Erikssonin auto-osien kierrätyskeskuksesta, nykyisestä Autocirc Finlandin toimipisteestä.

– Ensitöiksi meillä tehdään sitten akun esikäsittely laboratorio-oloissa kuten hoidetaan sisäiset kytkennät ja alennetaan jännitteet, Kenneth Långbacka kertoo.

– Prototyyppivaihetta varten olemme hankkineet erikoisosaamisen ostopalveluna, mutta vähitellen on tarkoitus rekrytoida omaa väkeä. Ongelmallisen asiasta tekee se, että kyse on autosta, mutta siinä on korkeat jännitteet, mikä vaatii myös sähköpuolen osaamista, hän pohdiskelee.

Koko autokannasta täyssähköisten ja ladattavien hybridien osuus on vielä vähäinen, mutta sähköautojen määrään ennustetaan lähivuosiksi reipasta kasvua.

– Ja me olemme valmiina, Kenneth Långbacka tuumii.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä