Paikallisuutiset

Hyvinvointialue vastaa: Lääkäreitä ei ole ohjeistettu rajaamaan käyntiä vain yhteen asiaan - palautetta kannattaa antaa

Pietarsaaren terveyskeskuksen vastaanottokäytännöt puhuttavat ikääntyneitä asiakkaita. Kuvituskuvan henkilöt eivät liity jutun tapahtumiin. Kuva: Markku Jokela

Lisää aiheesta

Toimitus esitti kysymyksiä Pohjanmaan hyvinvointialueen vastuuhenkilöille kuunneltuaan Eevan, 87, ja Emmin, 83, kokemuksia Pietarsaaren terveyskeskuksen nykypalveluista.

Vastaukset tulivat sähköpostitse. Niitä ovat laatineet alueylilääkäri Britt-Mari Bjon, asiakas- ja palveluohjauksen ylihoitaja Kathy Guss sekä sosiaali- ja terveyskeskuksen toimialajohtaja Sofia Svartsjö.

Haastateltavamme kertovat, että lääkärikäynneillä ei saa valittaa kuin sitä vaivaa, jonka takia on varannut ajan. Vaikka käyntiin varattua aikaa on jäljellä, potilas ohjataan ulos ja kerrotaan, että tätä toista vaivaa varten pitää tilata uusi aika. Onko tällainen ohjeistus lääkäreille annettu, ja jos on, mihin se perustuu ja koskeeko se kaikkia potilaita ikään tms. katsomatta?

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

“Lääkäreille ei ole annettu tällaista ohjeistusta. On toki lääkärin tehtävä huolehtia, että vastaanotolla pysytään aikataulussa, mutta kyllä potilas saa ottaa lääkärikäynnillä puheeksi niin monta terveyshuolta kuin hänellä on. Jos lääkäri on sanonut, että käynnillä voidaan hoitaa vain yksi asia ja aikaa on jäljellä, niin siitä kannattaa antaa palautetta. Verkkosivuiltamme löytyy palautelomake, jonka avulla palaute ohjautuu oikeaan yksikköön.”

Miksi ajanvaraukseen on niin vaikeaa päästä puhelimitse? Mihin perustuu takaisinsoitoille määritelty kolmen päivän maksimiaika?

“Puhelinlinjamme ovat ajoittain ruuhkautuneet. Tavoitteemme on vastata puheluihin mahdollisimman nopeasti ja lyhyellä viiveellä. Henkilöstövaje on suurin syy siihen, ettemme aina pääse tavoitteeseemme.

Pyrimme hoitamaan takaisinsoitot saman päivän aikana. Emme aina pääse tavoitteeseemme ja sekin johtuu myös henkilöstövajeesta. Määritelty kolmen päivän maksimiaika perustuu terveydenhuoltolakiin (1326/2010), jonka 51 §:ssä säädetään perusterveydenhuollon hoitoon pääsystä mm., että ”terveydenhuollon ammattihenkilön on tehtävä hoidon tarpeen arviointi viimeistään kolmantena päivänä siitä, kun potilas otti yhteyden terveyskeskukseen, jollei arviota ole voitu tehdä ensimmäisen yhteydenoton aikana.”“

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Haastateltavamme toivovat, että senioreille eli ikääntyneille olisi omat vastaanottonsa omalääkäreineen. Onko tällainen mahdollista ja jos on, niin missä aikataulussa?

“Pyrimme siihen, että ikääntyneet potilaat pääsisivät aina samalle hoitajalle tai lääkärille. Haasteena tässäkin on pula lääkäreistä perusterveydenhuollossa ja tähän ei ole helppoja ja nopeita ratkaisuja. Pulaa on sekä yleislääkäreistä että geriatreista.”

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä