Paikallisuutiset
Hilla Groupin tulos viime vuodelta kuvaa julkaisualan näkymiä laajemmin
Sanomalehtiä kustantavan Hilla Groupin vuoden 2023 taloudelliset tunnusluvut kertovat kaupallisen uutismedian viime vuosina kohtaamista haasteista.
– Julkaisutoimiala on jo pitempään ottanut iskuja vastaan. Myös meidän liikevaihtomme on laskenut toissa vuoden 44 miljoonasta eurosta noin 40 miljoonaan euroon, mikä on ihan linjassa mainosmyynnin eli ilmoitustulojen vähenemisen kanssa, toimitusjohtaja Mikko Luoma sanoo.
Perinteiset sanomalehtien kustantajat eivät Suomessakaan enää kilpaile mainoseurojen jakautumisesta keskenään vaan myös globaalien alustojen, maailmanlaajuisten some-jättien kuten vaikkapa Facebookin, X:n tai Tiktokin kanssa. Jokainen vähenevä euro on suoraan pois tuloksesta.
Ilmoitusmyynnin väheneminen näkyy kaikissa Hilla Group -konsernin tilikauden 2023 tunnusluvuissa. Liiketappiota kertyi lähes kolme miljoonaa euroa ja tilikauden tappio painui miinukselle 2,1 miljoonaa euroa.
– Pakkohan tuo on myöntää, se ei mikään hyvä tulos ole. Asiat ovat joskus juuri niin miltä ne näyttävät. Lieventävänä asianhaarana Hilla Group -konsernin kannalta on kuitenkin se, että omavaraisuusasteemme on lähemmäs 70 prosenttia ja viime vuoden lopulla toteutunut Botnia Print -lehtitehdaskauppa antoi meille lisää puskuria.
Hilla Group -konserniin kuuluvat emoyhtiö Hilla Group Oyj, Kokkolan Jakelu Oy, Jopox Oy ja Hilla Logistiikka Oy. Pohjanmaan Lipputoimisto sulautui emoyhtiöön lokakuussa ja painotalo Botnia Printin koko osakekanta myytiin Kalevalle joulukuun lopulla.
Hilla Group on vuonna 1917 perustettu mediakonserni, joka tavoittaa päivittäin lähes puoli miljoona ihmistä. Konserni julkaisee Keski-Pohjanmaalla, Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Lapissa kahta maakuntalehteä (Keskipohjanmaata ja Kainuun Sanomia), pariakymmentä paikallis- ja kaupunkilehteä sekä lukuisia matkailulehtiä.